Insulin resistent. Hur går det?

Sv: Insulin resistent. Hur går det?

Jag håller med dig om att det kan vara knepigt ibland på ett forum.
Nu vet jag inte hur mkt du har följt diskussionerna här på forumet men detta med proteinöverskott och huruvida det leder till ett ev energiöverskott är ngt som har diskuterats i många trådar under en lång tid, fast från en annan utgångspunkt.

Jag förstår vad du menar med att vi inte diskuterade exakt samma sak och ber om ursäkt om jag uttryckte mig knasigt. Egentligen har jag inte riktigt tid att skriva men kunde inte låta bli eftersom jag tyckte diskussionen var intressant.

Mängden kvävet i urin står i direkt förhållande till aminosyrorna proteinmetabolismen (kommer ej ihåg - 1:5 kanske).

Jag har förstått det som att mängden kväve som utsöndras är helt beroende av mängden proteiner som tas in och på deras aminosyrasammansättning. Därför är jag lite förvånad över att det finns ett förhållande. Det måste vara beroende på vad man (eller hästen) äter. Jag menar att du kan ju få ett proteinöverskott eller rättare sagt ett kväveöverskott om du saknar ngn av de essentiella aminosyrorna.

Energi ifrån deaminerade aminosyror tror jag är försumbar. Viss energi försvinner ju alltid i form av värme, tex. Det jag lärt mig om energiutvinningen i celler är att kolhydrater, fett och protein genomgår vissa komplexa bestämda steg för att frigöra energi. Alla måste genomgå flera steg för att bilda högenergimolekyler. Det är kroppen sätt att vara ekonomisk och rationell. Kolhydrater och fett är värt besväret medan proteiner inte har samma förutsättningar att producera dessa högenergimolekyler
.

Men viktigt är också att kolhydrater, fett och proteiner kommer i rätt form, på rätt plats, annars sker inte stegen i rätt ordning och reaktionerna kan inte ensk börja.[/QUOTE]

Jag är helt med på vad du menar och har ägnat en del tid till och från de senaste åren åt att försöka ta reda på/ förstå om det verkligen är så att det inte blir ngt över.

Jag har nog kommit fram till att det trots allt blir en del energi över. Men det är nog i stort sett omöjligt att räkna ut eftersom energiåtgången/tillskottet måste bli ganska så olika beroende på vad aminosyrorna ska användas till. Nu fungerar det ju inte riktigt så enkelt eftersom allting ständigt tycks omvandlas i en organism.
Så jag har gett upp den tanken och ser det mer som att allt som stoppas in i systemet innehåller energi dvs den som kallas för gross energy på engelska dvs det totala energiinnehållet (förbränningsenergi på svenska?). Sedan vet jag att man räknar om den till andra storheter som DE, ME, NE osv i fodersammanhang.

inte lätt att veta vem man diskuterar med, ganska kul egentligen

(Jag har en äldre akademisk naturvetenskaplig examen med inriktning på biokemi och fysiologi (och analytisk kemi fast det har jag glömt det mesta av) och har de senaste åren börjat läsa igen inom biologi bara på skoj. Men jag kommer inte riktigt ihåg allt jag en gång i tiden har läst. Jag träffar inte på allt det dagligen på mitt jobb).

Senast ändrad:

Källa?

Hästar är designade att tolerera stora proteinöverskott, då betesgräs innebär extrema överskott vissa perioder på året.

Så ett proteinöverskott från grovfoder är de väl rustade för. Vissa indivier får svårt att hålla hullet uppe vid överskott dock, då det kostar att ta hand om det.

Källa?
Common Sense Alex!!
Too Much av nåt är aldrig bra! Man behöva inte att vara på läs´d endå utt i finger spitzen för att begripper det!!

Designer Horses??
Är det såna häster man kan beställa som tål vilker överskott som helst? I så fall värför har vi inte häster som tål överskott av sockret?

Menar du Fulblodhäster som är svår fodred? eller indivier som har varit långvarig sjuk?

En vild häst äter olika rrotein rika beten. Men att det blir för mycket socker för hästen är för att vi gödslar för mycket.

http://www.buzzle.com/articles/insulin-resistance-in-performance-horses.html

I den här förklaras det väldigt bra.

Jag hittade en annan artikell som jag inte hittar igen. Det som jag är glad över är att min IR häst aldrig visat några symtom för fång på IR hästar. Det var på den sidan jag inte hittar. Det ser lite annorlunda ut på IR hästar när de får Fång.

Min häst fick det som föl, alltså har hon det medfött. Vilket hästar kan ha.
Min häst får anfall vare sej hon är tjock eller smal.

Min häst har regarerat på Havre. Vilket står i artikelln att hö Innehåller ca 13 NCS och havre 50 NCs. Alltså är havre livsfarligt. Konstigt att man gett det till hästar i alla tider.

etta är olika för olika hästar. Min häst klara fri tillgång bra, då äter hon max 8kg per dygn, vilket är vad hon behöver. Hon får ingen mer hunger utan äter mindre. Dricker inte mer.

Hon ser mer full ut, går kosntigt. Sen om man går ut och går med henne så lossnar det på några minuter.

Annledningen varför man behöver ha koll på fodret är i fall amn slutar motioner de eller annat.

När jag var iväg och jobbade i utlandet i 2 veckor. Fick min häst ett anfall på dag 10 pga av avsaknad av motion och då ökar stressen.

Det som kan starta ett anfall är fodret, stress, avsakand av motion i några dagar och att man inte är en bra vän med sin häst. Allt står i denna artikell

http://www.buzzle.com/articles/insulin-resistance-in-performance-horses.html

Det har varit exakt så för mig med. Jag har också behandlat min som IR i alla år frånsett att möjligheten att sockertesta har inte funnits samt att jag inte förstått vikten av det utan bara sett på den totala energin.
Jag frågade också veterinären om min hästs svullnader kring ögonen. Jag t o m sa att kan det ha att göra med hans fångkänslighet, neeej fick jag till svar.
Några veckor senade hade han fång.
Man blir förbannad när man läser att samma sak händer fler!!"!:devil:

Nu när min häst mår bättre och får bra kost så försvann bulorna kring ögonen och svullnaden mellan ganacherna. Samtidigt försvann smärtan i hovarna.
Kanske är det som många hästar får på sommaren vid ganacherna snarare en reaktion på socker i betet?!?!?![/QUOTE]
Detta läste jag om nyligen.

att tidigt gräs innehåller melanin... tror jag att det var:confused:

Min IR-häst har alltid reagerat t o m på enstaka strån, men aldrig ngn annan.

Jag tog det som att den är mer glupsk o får i sig ngt som gör att spottkörtlarna svullnar.

I övrigt så lär man ju känna sin häst o ser man ngt symptom får man vidta åtgärder- direkt.
Min skaffade björnpäls när jag åkte på sem. en vecka i början av Aug för många år sen o nu kopplar jag ihop det med IR. Den stog, betet var bra för att regnet hade kommit efter torkan...

Ngt i just den hagen innehåller ngt skit. den andra fick svår mugg.
Den har oxå fått mugg när jag "tvingade" den att äta lucern.

Det är inte lätt att uttrycka sig. Du verkar vara påläst men det är ändå svårt för mig att förklara när man inte vet vilka kunskaper du har. Man pratar gärna förbi varandra - vi är på olika stället in kroppen.

Som du var inne på att levern deamnierar aminosyror och urea bildas som når njuren så småningom.

Jag har inte blandat in levern för jag är i njuren. Cirkulerande aminosyror (bla.) når njuren via blodet, filtrering sker och vissa ämnen går tillbaka till blodet och vissa utsöndras till urean där ytteligare sortering görs för att
Mängden kvävet i urin står i direkt förhållande till aminosyrorna proteinmetabolismen (kommer ej ihåg - 1:5 kanske).

Glukagonet skrev jag bara om för jag kom det. Har inget med proteinöverkottet att göra.

Energi ifrån deaminerade aminosyror tror jag är försumbar. Viss energi försvinner ju alltid i form av värme, tex. Det jag lärt mig om energiutvinningen i celler är att kolhydrater, fett och protein genomgår vissa komplexa bestämda steg för att frigöra energi. Alla måste genomgå flera steg för att bilda högenergimolekyler. Det är kroppen sätt att vara ekonomisk och rationell. Kolhydrater och fett är värt besväret medan proteiner inte har samma förutsättningar att producera dessa högenergimolekyler. Men viktigt är också att kolhydrater, fett och proteiner kommer i rätt form, på rätt plats, annars sker inte stegen i rätt ordning och reaktionerna kan inte ensk börja.
Men gäller detta för IR-hästar?

Iom att man vet att fettvänaden ställer till det o även att andra vävnadsförändringar kan ske. Man kan nog inte bara se till de inre organen, utan även kroppens största organ.

Jag har egentligen inte heller tid att skriva men kan inte låta bli, för det är intressant. Jag lär mig en del i förebyggande syfte, genom att ta del av era erfarenheter. Min häst är ett kallblod och har varit tjock så man måste vara förberedd och förebygga.

Jag måste kommentera det du skrev om att det blir ett överskott i energin. Det är jag helt med på. Om vi nu pratar om proteinet och hur kroppen tar hand om överskott, så återanvänder kroppen aminosyror till både det ena och det andra. Men eftersom varken vi eller hästarna, äter endast protein i dieten så vill jag påstå att kroppen alltid har tillgång till kolhydrater och fett. Förutom vid svält då förstås. Då ser man ju också att muskler försvinner.

Ja min utbildningar ha något år på nacken nu och jag har mer erfarenhet av immunologi - immunförsvaret. Men vissa saker sitter liksom inpräntade - som tex. citronsyracykeln (energiutvinningen) som du kanske känner igen. Självklart kan jag inte längre alla steg och varje enzym. Men den har man tragglat många gånger, och det är riktigt roligt att tänka till.

Men, IR, knepigt och nu skrev Sanio, att hennes häst fått som föl. Det är nytt för mig och sätter saken i helt annat perspektiv. IR behöver alltså inte vara förvärvat. Eller så är alla IR hästar olika känsliga och vissa har det latent som kontrolleras med motion, foderstat mm.

Men gäller detta för IR-hästar?

Iom att man vet att fettvänaden ställer till det o även att andra vävnadsförändringar kan ske. Man kan nog inte bara se till de inre organen, utan även kroppens största organ.

Ja det är ju verkligen överkurs för mig. Men jag kanske har missat något i diskussioner. Det kanske finns bra referenser till hur energiutvinningen kan ändras.

Men om man jämför med människor så har vi ett stort problem med fetma. Det finns tex. nya teorier om olika typer av fettceller och vissa kan vara svårare att förbränna. Jag tror inte man har kommit fram till något slags consensus om energiutvinningen är störd hos feta människor. Det är i alla fall inget jag stött på.

Ibland har man ju pratat om hög och låg metabolism. Jag tror man frångått det i människor. Man diskuterar mer om intag vs. uttag. Men i hästvärlden pratar man ju om lättfödda och svårfödda.

När detäller IR ska man nog se det som att en del hästar har anlag. Det är troligen från början en anpassning till ett liv i ett klimat med sämre tillgång på föda. Men så länge hästen (eller människan) fortsätter att äta "smalmat" så utvecklas det inte till IR.

Fettvävnad ökar risken för IR eftersom den påverkar insulinkänsligheten.

Det finns massor att läsa om detta på internet om man googlar på

equine insulinresistance metabolic syndrome laminitis

Nicholas Frank, Geor är ex på forskare som skrivit en hel del om det

Nu bara spånar jag men...

när man skaffar sig större övervikt så bildas fler fettceller. Därför är det både svårare att gå ner o lätt att gå upp igen- lättare än innan de nya har bildats.
Om hästen har varit rund ngn gång redan som ung- verkar det bli svårt för resten av livet.

skulle vilja se IR-benägna raser födas upp som det är tänkt o på senare vuxna dagar se hur de hanterar ett mer överflöd- om de iallafall är lika riskbenägna.
Som hästar på Island o Irland- de som går ute året om.
I UK har man sett vad de regntäta täckena gör med att bevara mer energi- hästarna går ej ner i vikt före bete. Vi gör allt för att de ska göra av med så lite energi som möjligt o sen matar o ger 17 att använda dem. som gjort för disaster....
Min konsensus. IR-hästen kan lätt bygga på sina depåer igen om den står o man inte drar ner.
Den lägger inte på sig bara runt magen.

"maxvikten" blir en högre för var gång man ökar pga fettcellerna.

Har ingen aning om tiden som man går med övervikten är avgörande.
På häst verkar det vara så- att den kan skapa en lätt version av IR- en början.

Åldern på häst/ människa verkar spela in eller är det i kombination med att aktiviteten ofta minskar? Mindre muskelmassa?

red ut... snälla.

Senast ändrad:

Kanske min ponny? Minns dock inte om jag skrev hennes värden men det var precis så.

Borde varit din då =) Men det skrämde mig verkligen, din hade ju lägre fastevärden än Lillen. Men ändå stack hon så himla högt på glukosbelastningen.

Källa?
Common Sense Alex!!
Too Much av nåt är aldrig bra! Man behöva inte att vara på läs´d endå utt i finger spitzen för att begripper det!!

Designer Horses??
Är det såna häster man kan beställa som tål vilker överskott som helst? I så fall värför har vi inte häster som tål överskott av sockret?

Common sense fungerar dåligt i den formen. Hästar är som sagt designade för att hantera stora proteinöverskott från grovfoder, betet innehåller stor del av säsongen mycket, mycket mer protein än hästen behöver.

Det finns dessutom flera studier på hur hästar hanterar proteinöverskott.

Och varför det inte finns hästar som tål överskott av sockret? Det finns det, de är faktiskt i majoritet. Tänk på alla IR-hästar, hur mycket socker de får i sig - samma mängd socker som skulle få en IR-häst att bli fruktansvärt dålig.

Även om det är svårt när man har/har haft fångis/IR så får man inte glömma att för de allra, allra flesta hästar är socker inte ett problem, och inget man behöver oroa sig för.

För känsliga hästar är socker ett potentiellt problem ja. Du påstår protein är ett ÄNNU större potentiellt problem - och jag ville gärna ha källa på det då det är ett påstående som saknar helt stöd i forskning.

På det glada 80-talet trodde man det var proteinöverskott som utlöste bla fång, men det är sedan länge skrotat även om det envist lever kvar hos vissa.

Det som är FARLIGT för hästar vad gäller protein, är när stora mängder protein når fel delar av tarmen. Det händer inte när hästen äter grovfoder, men kan inträffa när den får kraftfoder. Det är därför det finns maxgivor osv. För det är för alla hästar potentiellt livshotande.

En vild häst äter olika rrotein rika beten. Men att det blir för mycket socker för hästen är för att vi gödslar för mycket.

--
Min häst har regarerat på Havre. Vilket står i artikelln att hö Innehåller ca 13 NCS och havre 50 NCs. Alltså är havre livsfarligt. Konstigt att man gett det till hästar i alla tider.

Ang gödsla, så det är inte så enkelt tyvärr. Beroende på omständigheter kan att gödsla SÄNKA sockerhalten i vallen.

Om grödan vill växa och det sker fotosyntes men inte kan för att någonting begränsar, då kommer växten att lagra in ett överskott på t ex socker (lite beroende på gräs). När sen alla förutsättningar för att växa finns kommer tillväxten att explodera.

Det som kan begränsa är t ex ljus, temperatur, torka och näringsämnen.

Så, att gödsla ett bete som inte växer fast fotosyntes pågår, gör att gräset växer - och då förbrukar fruktanet - istället för att lagra in. Dvs där gör gödningen att det blir MINDRE socker och det ogödslade har mer socker.

Under en annan förutsättning kommer gödning att störa balansen, det får mer näring än som går åt i tillväxt, och gödning kommer göra att det lagras in.

Idealet är perfekta förutsättningar där gräset växer optimalt och förbrukar sin 'näring' i samma takt som det tillförs, dvs ingen inlagring sker.

Havre innehåller mycket stärkelse, stärkelse är inte bra för IR-hästar, så det är inte alls konstigt att din reagerat på det.

Och havre har använts i alla år ja, och det är INTE farligt (annat i för stor mängd samtidigt) för de allra flesta hästar. Som jag skrev nyss så man får inte glömma att de allra flesta hästar har INTE problem med stärkelse/socker/gräs/etc. Det är lätt att glömma det när man har en IR/fång/etc, och bli 'generellt rädd'. Men det är IR-hästarna som avviker och är extra känsliga, inte t ex havre som är 'rena döden att ge hästar'.

Jag tror absolut att även hästar iaf delvis fungerar som människor, dvs att har man som yngre varit tjock har man lättare bli tjock senare i livet, och har man som yngre varit vältränad är det lättare att träna upp sig igen än om man aldrig varit det.

Men tyvärr ser man ju även på frigående hästar att de utvecklar IR, så det är nog inte hela lösningen att föda upp dem såsom naturen tänkt. För de kommer att bli IR och åka på fång under uppätningsperioden på sommaren likförbenat. De kommer dessutom vara IR över vintern med, och därav klara sig bättre än de icke-IR. Och de som inte slås ut av fång kommer vara de där starka som överlever enligt Darwins urval, och har störst chans få producera avkomma, tyvärr. Man får ju inte glömma att IR är en av naturen smart designad överlevnadsstrategi i botten.

Idealiskt skulle jag tycka var om man kunde screena individer. Om jag t ex när Lillen var ett år och vansinnigt svårfödd kunnat testa honom och se att han har anlag för IR, då hade han ju kunnat få vara mager och 'emlig' som liten, och inte gått på bete osv. Kännts taskigt då, men hjälpt i längden.
Kan man identifiera bärarna, tror jag mycket är vunnet jmf med att normalfodra alla, och inse att 'aj fan, de här två fullkomligen exploderade i vikt nu' och sen försöka hantera det efteråt när skadan sas redan är skedd. Det ERSÄTTER naturligtvis inte att hålla alla hästar i vettigt hull etc, men skulle ge ett försprång. För det blir snett om man underfodrar alla unghästar och håller dem borta från bete etc t ex, för att inte riskera det fåtal som bär på anlag för IR.

KL
Jag skulle återigen vilja ta upp detta med tester för IR. Har man alla yttre tecken som depåer och fång så vet man att hästen är IR och kan följa den utfodring som behövs.
Testar man insulin på vissa ställe i Sverige så ska man veta att man i andra länder har en mycket lägre gräns för IR än vad vissa kliniker tydligen säger i Sverige.
Jag har läst flera artiklar från bla England och USA där insulinnivåer över 20 räknas som IR medan insulinnivåer upp mot 30 räknas som i mycket stor fångrisk. ett exempel av många: http://utcvmfs1.vet.utk.edu/FrankNicholas/Default.aspx

Här är flera på forumet som säger att veterinärer har nämnt gränser som 60!!!?????
Det trots att hästen har alla tecken. Det är sorgligt tycker jag att invagga folk en en säkerhet som inte stämmer om hästen ändå mår dåligt.
All diagnostik är ganska ny så jag vill bara säga att för hästens skull så ska man gå på yttre tecken i första hand och inte förlita sig på prover helt.
Finns symtom gör altt för att minimera sockerintaget.
Ville bara få det sagt för skillnaden på hur man ibland tolkar analyssvaren/ sätter gränserna, upprör mig och kan aldrig vara bra för hästen.

Jag tycker i allafall att så länge hästen är ohalt bör man göra så att den istället kan förbruka sitt insulin o få ner det- överproduktionen upphör.

Om hästen är skadad är det en annan femma....

Här låter det som om alla IR-hästar är obrukbara:confused:

Motionera.... kan inte nog tjata om detta:cool:

Jag vet ju att vissa anser att jag är för präktig, men jag anser att om man har skaffat en ridhäst, så bör den ridas.
jag fick cancer förra året o op. mig 3 ggr- nej till skillnad mot... försöker jag inte finna ursäkter eller sympati...

Jag löste det med att försöka longera hästarna i hagen efter den tredje åtminstone ngn dag per vecka.

annars hade jag lejt folk.
Var förstås orolig i komb. med att de gick på bete, men jag hade väl tur....

Hade ridit som 17 innan- kontinuerligt. Fast jag hade jäkligt ont. För mitt övriga välbefinnande- att mina hästar mår bra.

Senast ändrad:

Som lite 'fortsättning' på raggsocks utmärkta inlägg, så att behandla en häst som om den vore IR är inget negativt ens om hästen nu skulle visa sig vara icke-IR. Dvs man riskerar inget med att 'för säkerhets skull' behandla den som IR vad gäller kost, motion osv.

Jag förstår hur du menar och håller med dig egentligen.

Men jag undrar om inte en av anledningarna till olika gränser kan vara att det är olika tester som är genomförda och dessutom på olika analyslaboratorier.

Jag har läst att man inte kan jfr olika labsvar med varandra.

Sedan kan det nog inte skilja hur mycket som helst - om det är samma slags insulintest. Det finns ju många olika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka