Instruktioner för att sätta på täcke

E

Elviramax

Sitter och skriver instruktioner utifallomatt man vill ha hjälp i stallet nån gång. Och det är många som inte vet hur man ska spänna på ett täcke, så jag tänkte höra om någon kan visa mig på instruktiva skisser hur man ska spänna kryssgjordarna, så jag slipper göra dem själva (skisserna alltså) :D

Tackar på förhand!

Sv: Instruktioner för att sätta på täcke

Det är väl bara att skriva att de ska gå i kors under magen???
Inte behövs väl en ritad skiss för det? Om den som ska göra det inte förstår vad i kors under magen betyder skulle jag nog vara tveksam till att låta den ta hand om min häst....;)

Jag skulle ju tycka att det är bra mkt viktigare att tex; Vid påsättning av täcket, alltid börja spänna framifrån och bakåt, vid avtagning av täcke, börja alltid bakifrån och gå framåt. Och som sagt, vem fattar inte "i kryss under magen"?

Angående kryssgjordarna: det är en fördel att först sätta fast den gjord som kommer bakifrån. Då låses den av dem främre och blir på så sätt inte trampad på om spännet skulle gå upp.

Immer

Om det är bensnörerna som du menar så kan det vara bäst att skriva en beskrivning, det är många som inte vet hur de ska fästas.

De ska ju fästas i samma sida som de kom ifrån, och sedan ska den ena träs genom den andra.

Det beror på hur långa de är.
Om de är riktigt långa kan man trä vänster bensnöre genom höger bakre ring och sedan fästa i vänster bakre ring.

Immer

Förlåt, men finns det folk som inte kan spänna kryssgjordar som håller på med hästar? Alternativen är ju inte direkt överflödiga menar jag...

* svarar alla *

Först o främst tack för alla svar. Kanske är det enklast att skriva en beskrivning, tänkte bara att det var mer pedagogiskt med en skiss.

Angående dem som hjälper mig i stallet, så är de av den "äldre stammen", dvs när de höll på med hästar använde man sällan täcken. (För sådär 20-30 år sen bara...) Så det som är mest avancerat är att sätta på täcket rätt. Och det är klart att jag kan prata med dem istället, tänkte bara nu när jag satt här och skrev att det skulle vara käckt med en skiss...

Förlåt, men finns det folk som inte kan spänna kryssgjordar som håller på med hästar? Alternativen är ju inte direkt överflödiga menar jag...

Kanske inte just kryssgjordarna, men täckeshantering öht.
Jadå, det finns åtskilliga. Jag vet många som börjar med att sätta fast täcket bak, och när det ska tas av börjar de framtill. Kolla i din närhet så får du säkert se hur det går till. Och det är inte bara "gamla" hästmänniskor, faktum är att det är mest de unga som gör så.

Immer

Hej!

Jag jobbar på ridskola och inte ens vår kvällspersonal har fattat att gjordarna ska gå i kors, trots att vi skrivit en mycket instruktiv lapp om detta!!!

Man kan ju tycka att om gjordarna hänger halvvägs till marken borde dom haja, men inte då...

/ Lavinia, som ser mycket dumt från folk som "borde veta bättre"

Att folk börjar bakifrån och går framåt, det vet jag. gör även jag ibland om jag ska vara ärlig :o

Jag tänkte mer specifikt på just kryssgjordarna, att man inte har fattat att de ska sitta i kors, för det var det som jag uppfattade som promblemet.

gå till bibliotekt om du har möjlighet och låna hästhållning i praktiken, skriven av ,mats mellberg!
där har du en total lista på att ta av/på täcket med bilder mm!
lätt o rita av, evt kopiera:angel:

hmm... tänte bara att om amn inte kan sätta på ett täcke på en häst kan man då ta hand om en ??? :confused:

hmm... tänte bara att om amn inte kan sätta på ett täcke på en häst kan man då ta hand om en ??? :confused:

Ja. dock naturligtvis beroende på hur de ska ta hand om.

Min mamma fick skriven instruktion ang hur sätta på täcken, samma sak med benskydd. Jag har inte minste oro över att lugnt jobba kväll eller natt och vta att hon tar hand om hästarna. De har det utmärkt. Men har man aldrig satt på ett täcke kan det vara knepigt och en massa remmar att hålla rätt på, och en beskrivning kan behövas/vara skönt.

Skiss däremot känns overkill.

Jag har kryssgjordshållare på mina täcken. Jättebra om en av gjordarna skulle släppa för då hamnar den inte på marken och helt omöjligt, även för den mest oerfarna, att göra fel (med kryssgjordarna alltså, resten kan de fortfarande misslyckas med). Kostar omkring 15 kr och är en jättebra investering tycker jag.

KL
Hur fäster ni bensnörena? Själv använder jag mig helst av ett snöre under svansen bara. Tycker att bakbenen blir lite låsta av bensnören.

Inte alltid lätt det där med täcken , har jag förstått. En kvinna i mitt stall satte ett regntäcke ut och in på en häst.

Min stallhyresvärd kan inget om hästar o täcken, men lägger jag fram foder eller visar honom vad de ska ha, så fixar han det o dessutom släpper ut dom, men täcken byter han inte. Har hänt et par gånger när jag varit sjuk att han ställt upp med den servicen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 084
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025