insteallera nytt windows

P

plasticdarling

jag har windows 98 mnen tänkte inseallera xp nu.men kommer allt jag har på datan att försvinna då? behöver man säkerhetskopiera eller?
 
Det är alltid bäst att säkerhetskopiera. Alla versioner av xp går inte att uppdatera från vilken win98 som helst. Det beror alltså på den version av 98 du har och även på xp versionen.
 
när jag skulle 'provinstallera' stod det att två program (som egentligen inte betyder nåt) skulle försvinna plus att modemet "kanske" inte skulle kunna fungera. men det kan man ju inte säkerhetskopiera ju!? sen stod det inget mer, och det borde ju betyda att allt annat kommer va kvar..väl?
 
Win98 och XP kör med olika formateringar av hårddisken vilket kan ställa till med problem. Det som 98 kör med heter FAT. Om du kör installation och den talar om att den måste formatera kommer du att förlora all information. Annars kommer det eventuellt att gå bra men allt beror även på det jag skrev innan fortfarande också.
 
Bäst är att rensa/städa datorn helt och ändra filsystemet till NTFS. Kopiera allt du vill ha kvar till en skiva.
(Bilder, doc, musik o.s.v.)
Hämta hem nya drivrutiner till ditt modem (Märket, modell till Win-XP)innan du installerar, för sen kommer du annars inte ut på internet för att hämta ev, andra drivrutiner.

Modemet kommer garanterat inte att fungera med Xp om drivrutinerna är till 98!
Likadant med skrivare o scanner men dom kan du ju hämta sen.

När du är klar lägg upp flera partitioner till senare lagring av säker data. Detta är bra vid omformateringar.
Som bör göras ett par gånger om året.

Har du tillgång till ett program som heter Partition Magix kan du göra filsystembyte, formatering och partitioner i det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 439
Senast: Halcyon
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: seahawk
·
IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp