Instängda hästar!

Sv: Instängda hästar!

Måste man ha nån dörr eller fönster öppen?
Vi måste hålla stallet stängt på somrarna för annars blir det för varmt, det är iofs en ombyggd ladugård på minst 15x10m och dörrarna är inte hela täta. Men det är väl ingen lag på att det är öppet om det finns ventilation?

Måste man ha nån dörr eller fönster öppen?
Vi måste hålla stallet stängt på somrarna för annars blir det för varmt, det är iofs en ombyggd ladugård på minst 15x10m och dörrarna är inte hela täta. Men det är väl ingen lag på att det är öppet om det finns ventilation?

varför frågar du mig? jag har väl aldrig sagt att det är lag på det?

[QUOTEMin åsikt är: "Lydiga hyresgäster = lyckliga hyresgäster" :devil: ;)

Kicki :)[/QUOTE]

Det där håller jag verkligen med om! Det låter kanske "aktoritärt" (stavning? :o) men faktum är att i de stall vi haft pållen i så har de allra värsta varit dem som det inte har funnits klara regler och en stallägare som är svag.

Sen kan man ändå ha en trevlig stämning genom att uppmuntra bra förslag eller idèer som hyresgästerna kan tänkas ha.

Ts: Det bör endast vara en kapten på skutan för annars blir det lätt myteri! ;)

Djurskyddsmyndigheten är mer noggrann med att ventilationen är bra i stallet än att hästarna får komma ut och röra på sig. Dörrar och fönster måste hållas öppna om det inte finns ett ordentligt ventilationssystem! I vårat fall fanns ett nygjort ventilationssystem, men stallägaren hade lagt havre i luftgångarna så det fungerade naturligtvis inte. Så alla fönstren fick stå på glänt året om.

Vi hade en tjej i stallet som insisterade på att hennes häst skulle stå inne dygnet runt. Trots stallregler, stallmöten, djurskyddsinspektörer, osv hjälpte ingenting. Till slut fick vi stallägaren att vräka dem från huset de hyrde där stallplats ingick, då hästen blev dödssjuk av att bara stå inne.

:eek:

Jag föreslår att ni omedelbums lyfter bort/hakar av en dörr och helst några fönster också. Säg att dom gick sönder och är på lagning eller att ni beställt hem nya.. Kontrar dom med pressenning så kan den alltid blåsa sönder...:angel:

haha, det tycker jag du ska göra!!!!:rofl:

Så här ligger det till. De är de enda inackorderingar vi har och allt började med att de hade sina hästar på bete hos oss förra sommaren. Sen fick de stanna till hösten, tanken var att det skulle vara temporärt. Grejen var den att jag pluggade i en annan stad då, så jag var bara hemma vissa helger och hade alltså knappt någonting med stallet att göra. Då var det ju ingen annan som tog initiativ, så de här människorna som har sina hästar hos oss tyckte väl att det kändes ungefär som att det var deras stall (de sköter allt med sina hästar själva). Jag kom tillbaka i maj detta året, och sen dess har det varit ett helvete.. Men nu börjar det bli ordning på det. Förra året gjordes det inte ens rent i stallet för att alla hans hästar jämt skulle stå inne. Men nu har jag sagt att det får vara nog, så vi har skrubbat och målat i alla fall en stalldel. Men tydligen ska de ha sina hästar inne, och det ska vara stängt osv osv. Men de är på utgång! De har sju hästar hos oss nu, vi har sju boxplatser och fem egna hästar :smirk: Man tycker ju att de borde fatta själva att det inte kan vara så? Men tydligen har de fått för sig att de skulle ha alla sina hästar hos oss i vinter i alla fall, men vi har börjat ta i med hårdhandskarna, så de får ha två hästar kvar.

Nästa vecka hoppas jag att jag får bort dem!! :banana:

Så allt har väl blivit som det har blivit p.g.a. att ingen sa till dem vad som va rätt o fel i vårat stall.. När vi hade diskussion med dem om t.ex. det här med att jag vill att stalldörren ska vara öppen, så sa en av dem "men då kan väl ni flytta era hästar!" :eek: Jag visste inte om jag skulle börja skratta eller gråta.. så vi, som ÄGER stallet ska flytta med våra hästar för att de, som är inackorderade, ska kunna ha sina hästar inne med stängda dörrar jämt o ständigt?? :rofl: Idioter...

men snälla :crazy::crazy: är dom på riktigt :confused:

gör bara helt klart för dom att det är era regler som gäller och passar inte galoschen så är det bara att gå......att ens komma på tanken att be er flytta från erat stall är ju så dumt att det inte ens är med på kartan :eek:

Tycker att du ska avhysa alla deras hästar och inte låta dom ha kvar två st. hos er. Att bara ha mage att tycka att ni ska flytta era hästar är ju helt obsurt. En :devil: spark i rö....en! :D

Kicki :)

Vet dom inte att hästar gillar att stå i välventilerade stallar, även vintertid, men då mer påtäckade och lite mer mat. Jag själv har alltid fönstren bortplockade från mars tom nov. Det tycker hästarna är välldigt trevligt ;) dom står allt som oftast med huvuderna utanför, dessutom tycker jag att det ser trevligt ut :p har man dessutom bra takhöjd är det också ett plus då ångor från ex urinen då försvinner uppåt. Tog själv bort loftgolvet i stallet så nu går det enda upp i nock, mycket bättre luft :banana:

Säger som andra, nu får du faktiskt ta och bestämma över ditt eget stall! Tala om för dom att ska dom ha sina hästar där så är det dina regler om utevistelse som gäller. Blir dom sura och flyttar så vore det bara bra som det låter. Det där med att hästarna skulle vara inna fast du målar, det var droppen tycker jag.

F ö är det som jag skrev tidigare, det finns djurskyddsregler om ventilation och rekommendation om utevistelse och du bryter mot väldigt mycket om du låter dom hålla på såhär.

Om du inte orkar ta fajten själv, tala med kommunens djurskyddsinsp om krav om utevistelse, ventilation osv och hänvisa till det.

Så här ligger det till. De är de enda inackorderingar vi har och allt började med att de hade sina hästar på bete hos oss förra sommaren. Sen fick de stanna till hösten, tanken var att det skulle vara temporärt. Grejen var den att jag pluggade i en annan stad då, så jag var bara hemma vissa helger och hade alltså knappt någonting med stallet att göra. Då var det ju ingen annan som tog initiativ, så de här människorna som har sina hästar hos oss tyckte väl att det kändes ungefär som att det var deras stall (de sköter allt med sina hästar själva). Jag kom tillbaka i maj detta året, och sen dess har det varit ett helvete.. Men nu börjar det bli ordning på det. Förra året gjordes det inte ens rent i stallet för att alla hans hästar jämt skulle stå inne. Men nu har jag sagt att det får vara nog, så vi har skrubbat och målat i alla fall en stalldel. Men tydligen ska de ha sina hästar inne, och det ska vara stängt osv osv. Men de är på utgång! De har sju hästar hos oss nu, vi har sju boxplatser och fem egna hästar :smirk: Man tycker ju att de borde fatta själva att det inte kan vara så? Men tydligen har de fått för sig att de skulle ha alla sina hästar hos oss i vinter i alla fall, men vi har börjat ta i med hårdhandskarna, så de får ha två hästar kvar.

Så allt har väl blivit som det har blivit p.g.a. att ingen sa till dem vad som va rätt o fel i vårat stall.. När vi hade diskussion med dem om t.ex. det här med att jag vill att stalldörren ska vara öppen, så sa en av dem "men då kan väl ni flytta era hästar!" :eek: Jag visste inte om jag skulle börja skratta eller gråta.. så vi, som ÄGER stallet ska flytta med våra hästar för att de, som är inackorderade, ska kunna ha sina hästar inne med stängda dörrar jämt o ständigt?? :rofl: Idioter...

Du är på god väg.
MEN DU SKA TA ÖVER DITT EGET REVIR!
Och de får flytta om det inte går.

Jag har varit med om något liknande i ett helt annat sammanhang efter en längre utlandsvistelse, och det slutade med att alla hyrsegäster fick blev avhysta, då de inte ville släppa taget om det revir de pissat in medan jag var borta.

Hellre det, och börja om från början med helt nya hyresgäster i såfall.

Go for it!

Yes everybody, ni har rätt. Vi har gett dem till tisdag, sen får de flytta. Tyvärr kan jag inte riktigt slänga ut dem helt pga att vi är delägare till två av hästarna.. OBS, de hästarna behandlas INTE som de andra han äger gör. De som vi är delägare på går ute dygnet runt och mår bra. Så de två hästarna kommer att vara kvar till hösten. Men de andra ska han väck med, och han håller på att göra i ordning i det nya stallet så jag har varit snäll o gett honom till på tisdag innan de ska väck.. Hade faktiskt tagit i lite mer mot honom om jag inte kände honom.. han är verkligen inte typen som man vill bli ovän med :crazy: Men det verkar lösa sig nu i alla fall! Tack allihop för era tips! Blir det värre lär ni få höra om det :p

Woohoo, idag tittade jag på med ett stort leende när de flyttade hästarna!!! :banana: :banana:

Sjukt roligt :rofl::rofl::rofl:

Ameh, vissa människor råkade bli de som gud glömde. Man kan ju inte göra annat än att tycka synd om dem när de har taskig hjärnverksamhet...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 805
Senast: Calmiche
·
Hästvård Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 907
Senast: Mia_R
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 815
Senast: Trissa
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka