Utvärdering av hundar?Hela ditt inlägg är ju ett lysande exempel på precis det jag har svårt för.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utvärdering av hundar?Hela ditt inlägg är ju ett lysande exempel på precis det jag har svårt för.
Tolkningsföreträdet. Och synen på umgänget med hunden utanför appellplanen.Utvärdering av hundar?
Utvärderas brukshundar så är det naturligtvis SBK som har tolkningsföreträde. De har trots allt ansvar för gruppen brukshundar. Tycker du det är konstigt?Tolkningsföreträdet. Och synen på umgänget med hunden utanför appellplanen.
Jag pratar om utvärdering av hundar, inte specifikt brukshundar. Och den diskussionen har vi haft om och om igen här på buke också, och kommer inte enas.Utvärderas brukshundar så är det naturligtvis SBK som har tolkningsföreträde. De har trots allt ansvar för gruppen brukshundar. Tycker du det är konstigt?
Vad vill du att jag ska skriva om umgänget utanför planen? Du har uppenbarligen andra erfarenheter än jag har. HAr enbart tränat med folk vars hundar beter sig (enligt min mening) bra i vardagen. Sen har hundar olika egenskaper såklart vilket påverkar vardagslivet ibland.
Jag brukar inte ha åsikter om hur border colliens vallningsegenskaper utvärderas. När det gäller brukshundar finns det redan forskat på MH som avelsutvärdering. Och de termer som används är specifika för att missförstånd inte ska uppstå. Detsamma gäller MT och L-test riktat mot tjänstehund (polis och väktare).Jag pratar om utvärdering av hundar, inte specifikt brukshundar. Och den diskussionen har vi haft om och om igen här på buke också, och kommer inte enas.
Återigen så är det bara du som har pratat om brukshundar.Jag brukar inte ha åsikter om hur border colliens vallningsegenskaper utvärderas. När det gäller brukshundar finns det redan forskat på MH som avelsutvärdering. Och de termer som används är specifika för att missförstånd inte ska uppstå. Detsamma gäller MT och L-test riktat mot tjänstehund (polis och väktare).
Ja naturligtvis. Det handlar om brukshundsklubbar och jag har brukshundar (även om jag har ett generellt intresse av avel och arvbarhet).Återigen så är det bara du som har pratat om brukshundar.
Jag förstår inte vad du argumenterar mot?Ja naturligtvis. Det handlar om brukshundsklubbar och jag har brukshundar (även om jag har ett generellt intresse av avel och arvbarhet).
Länkar (hoppas det är ok?) en litteraturstudie om olika utvärderingar hos hund samt arvbarhet (bla MH och vallhundsprov- olika vallhundsprov visade sig ha olika arvbarhet):
https://stud.epsilon.slu.se/10436/1/Kess_E_170613.pdf
Jag argumenterar inte mot något. JAg argumenterar för avelsutvärdering av arbetande hundar i allmänhet och brukshundar i synnerhet. Du kan säkert ha glädje av den länkade studien (om du har intresse av vallhundsprov som avelsutvärdering).Jag förstår inte vad du argumenterar mot?
Jag argumenterar inte mot något. JAg argumenterar för avelsutvärdering av arbetande hundar i allmänhet och brukshundar i synnerhet. Du kan säkert ha glädje av den länkade studien (om du har intresse av vallhundsprov som avelsutvärdering).
Så länge det gäller aktiviteter inom SBK så är det så och ska vara så. Är man aktiv inom bruksprov, räddning (provverksamhet) så krävs MH och hunden ska utvärderas. Det har inget värde för avel dock när det gäller andra raser även om somliga uppfödare använder sig av det, även om det inte är brukshundar som föds upp.Njae, vallhundsprovets arvbarhet är ganska dålig, och nu har vi ju bytt (igen) så det är inte så intressant. Det jag pratade om i mitt ursprungsinlägg handlade om hur SBKs syn på mentalitet och utvärdering har fått tolkningsföreträde i hundvärlden, även när det kommer till raser som inte ligger under SBK.
Oj, vad tråkigt. Det är inte en åsikt som är representativ för hela SBK. Alla oavsett hund, ren- eller blandras, är välkomna!
Herregud, när var detta!? Jag är rätt luttrad när det gäller diverse attityder där ute, men så där får man inte säga...
Blev faktist väldigt ledsen.
Är det inte ofta så, man blir otrevligt bemött på en brukshundklubb och då undviker man alla brukshundklubbar. Blir man otrevligt bemött av en privatinstruktör söker man sig till en annan, man dömer inte alla privatare.
Det är stor skillnad mellan olika brukshundklubbar. Dessutom förändras de över tid, en klubb som varit full av småhundsföraktade schäfergubbar för tio år sen kan nu vara full av tanter med småhundar som tränar rallylydnad.
Min fetning i citatet (längst ner). Det gäller inte bara gemene man, utan även vissa instruktörer. Visserligen ca 10 år sen, men som förstagångshundägare anmälde jag mig till en allmänlydnadskurs. Vi tränade endast moment som ingår i tävling och sista gången hade vi en "tävling". Idag hade jag avbrutit kursen, men då visste jag inte bättre (och var dessutom för ung och mesig för att våga ifrågasätta).Det här tror jag skulle vara bra. Jag håller på med rallylydnad och senaste kursen jag gick var det väldig skillnad på deltagarna. Några visste precis vad rally var och siktade på tävling, några ville ha någon kul vardagsaktivering men nog inte tävla (och sedan fanns det en man som inte kommit med på allmänlydnad och tänkte att detta kunde vara en ersättningskurs...)
Jag har långsiktiga planer på att bli rallylydnadsinstruktör och tänker då att man egentligen skulle hålla två typer av kurser. En med mer tydlig tävlingsinriktning med mer teori och petande i detaljer, och en med inriktning på aktivering där man tar lite lättare på detaljerna och inte pluggar tävlingsregler. Kanske inte helt applicerbart på brukskurser eller tävlingslydnad, men det viktigaste är nog att vara tydlig med vad det är för kurs när man går ut med inbjudan. Här tror jag att många som varit länge i hundvärlden tror att terminologin är självklar, men för gemene man kan t ex en lydnadskurs lika gärna vara vardagslydnad som tävlingslydnad.
Gick på BHK med nuvarande hund. Valpkursen var helt okej, kursen för unghund motsvarade inte mina förväntningar då deras lösning på vår hyperaktiva hund var att hon skulle ligga stilla 50m från de andra hela lektionerna utan att få någon annan uppgift. Efter 4 sådana lektioner där hon tillslut släpade mig över hela apellplanen satte jag ner foten och krävde att hon skulle få någon form av uppgift. Slutade med att hon fick lugnare uppgifter att utföra strax utanför gruppen.Nåt jag märkt är att det verkar finnas en hel del med negativ inställning till brukshundklubbar. Folk menar att de blivit dåligt bemötta pga den ras/blandras de har, att det är elitistiskt och svårt att komma in, osv. För mig som är uppvuxen kring brukshundklubbar och som ser det som det bästa sättet att få en kvalitetssäkrad, billig utbildning för mig och min hund, och en chans att träffa likar och få möjlighet att träna i miljöer anpassade för just hundträning, känns det otroligt främmande att söka mig till privata aktörer där en får betala det dubbla eller trippla för sämre utbildade instruktörer med obefintliga lokaler.
Vad har ni själva för inställning till brukshundklubbar, och vad har ni mött för olika åsikter om dem?
Vi anmälde flera gånger till ett par olika kurser men fick aldrig något svar. Tydligen väldigt vanligt på just den klubben. Man vill tydligen inte ha in några nya medlemmar.@TeamLundVer Vad menar du med att ni inte var "välkomna" på någon av kurserna?