Har läst 6 sidor men orkar inte läsa hela, ni får förlåta mig för eventuellt trådkap...
Jag har med min förra hund erfarenhet från 2 SBK-klubbar och en lokal kennelklubb och en mer "hopp och lek"-klubb (eller vad man nu ska kalla det).
Valpkursen på SBK klubb nr 1 (en småstad) var jättebra. En engagerad instruktör och vi fick prova på sök, spår, agility osv. Jättekul. Det enda tråkiga med den var att jag bodde så långt ifrån den klubben så det blev inte aktuellt att åka dit och vardagshänga. Jag gick valpkursen hos dem för att det var fullt på precis alla andra SBK-klubbar inom rimligt avstånd.
Jag gick en vardags-/allmänlydnadskurs hos lokala kennelklubben i stan. Gav inte mkt i mitt tycke, det blev mest socialträning eftersom jag och min hund redan gått igenom alla moment och hon var också en av de säkraste deltagarna. Men hon var ju också dryga året och då anser jag väl att de flesta hundar ska kunna komma på inkallning, sitt, ligg osv. Tyckte att instruktörerna kändes mest självlärda också, inte speciellt hög kvalitet.
Gick en spårkurs på en SBK-klubb i den stad där jag då bodde och tidigare inte fått plats på valpkursen. Tyckte kursen höll bra kvalitet, kände mig inte alls udda som hade schipperke och ingen brukshund. Det var överlag varierande raser, alltifrån bruksraser till terriers och några som oss från rasgrupp 1. Kände att vi alla fick samma engagemang från instruktören, oavsett tävlingsambition eller ej.
Gick sedan på diverse vardagsaktiviteter med en nystartad klubb i stan, alltifrån ringträning, agility för skojs skull till rena socialträningar där man bara träffades på en stor plan och alla gjorde olika grejer. Mkt trevlig stämning där tyckte jag, även om det inte direkt handlade om tävlingsmoment (förutom ringträning då vi hade en riktig domare som höll i det). Men jag skulle hellre vända mig till nån SBK-klubb för mer grenspecifika saker.
Min förhoppning nu med min nya hund är att lära känna folk som är träningsintresserade. Jag känner ingen öht här, men jag vill gärna hänga med nåt roligt gäng som tävlar. Jag vill liksom ryckas med lite i det så jag kan börja själv med nån form av mentor. Kurser är toppen och jag grundar gärna med det, dock har det en tendens att rinna ut i sanden tycker jag, efter att kursen är avslutad och alla åker hem till sina stugor...