Inställning till hästar

S

samurai

Ibland undrar jag lite över folks inställning till sina hästar. När jag läser inlägg som tex. hästen "gick som ett "arsel"" eller som någon annan skrev att hennes häst "älskar att jävlas" här på buke, så blir jag lite orolig. Jag hoppas verkligen att ni inte menar vad ni skriver.

I min relation till min häst så är det jag som är fullt ansvarig för allt som händer och allt som hästen gör. Min häst kan inte själv fundera ut några hyss eller klura ut nya trick för att få mig ur sadeln. Allt som min häst gör är en reaktion på mina handlingar. Är det bara jag som har den inställningen? Hur resonerar ni?

Sv: Inställning till hästar

Håller med dig att folk häver ur sig konstiga saker om sina hästar..

men det där med att de inte kan klura ut hyss och sätt att få en ur sadeln - du har aldrig haft ponny?;)

Håller med där.

Och jag är övertygad om att hästar absolut kan lära sig olika sätt att bli av med ryttare! Likaså som de lär sig att utföra saker vi vill, så kan de också lära sig av misstag och klura ut hur de ska göra för att få sin vilja fram.
Hästar har tankeförmåga.

Jag förstår precis vad du menar:) Visst har jag haft busiga ponnier, men inte ens de har kunnat dra några logiska slutsatser. Att de blev busiga och kastade av osv. berodde ju på att jag inte var förutseende nog och inte hindrade dem förrän det var försent.
Jag har en d-ponny nu som smiter ut under staketet om det inte är el i. Vad beror det på? Jo, jag har haft honom i hagar med dåligt staket och då lärde jag honom den olaten... mitt misstag.

Nu underskattar du hästar och ponnyer.

Klart de kan lära sig dra slutsatser av saker omkring dem.
Hästar är väldigt intelligenta och läraktiga, och även självlärande.

Håller med där.

Och jag är övertygad om att hästar absolut kan lära sig olika sätt att bli av med ryttare! Likaså som de lär sig att utföra saker vi vill, så kan de också lära sig av misstag och klura ut hur de ska göra för att få sin vilja fram.
Hästar har tankeförmåga.

Jag påstår inte att hästar inte kan lära sig olater, självklart kan de det. Vad jag menar är att om din häst "jävlas" så beror det på hur du tidigare har hanterat hästen.
De flesta trådarna jag läst handlar inte om hästar med problem utan om människor med problem. Detta är bara min åsikt och självklart är inte heller jag perfekt.

Det är inte alltid så nej.
Hästar har också bra och dåliga dagar med olika humör.

De har också personligheter och egen vilja.

Förstår verkligen din poäng!
Oftast handlar det ju om olater som vi åstakommit.

Men ibland så får man tänka lite längre..
Min shettis gör saker som verkligen förbluffar mig, hon är så otroligt smart.
Det är inte saker hon lärt sig under en tid utan saker hon tänker ut "här och nu"

Jag tror man bör ta sådana påståenden med en nypa salt.

Så klart är hästens handlingar ofta avspeglingar utav vad ryttaren gör, och det tror jag att många är medvetna om också.

Hur som helst, min häst testar sin ryttare nästan hela tiden, vilket gör att man blir lite trött på honom :grin: Och då brukar jag säga att han jävlas. Så ja; Ta det med en nypa salt.

Ibland undrar jag lite över folks inställning till sina hästar. När jag läser inlägg som tex. hästen "gick som ett "arsel"" eller som någon annan skrev att hennes häst "älskar att jävlas" här på buke, så blir jag lite orolig. Jag hoppas verkligen att ni inte menar vad ni skriver.

I min relation till min häst så är det jag som är fullt ansvarig för allt som händer och allt som hästen gör. Min häst kan inte själv fundera ut några hyss eller klura ut nya trick för att få mig ur sadeln. Allt som min häst gör är en reaktion på mina handlingar. Är det bara jag som har den inställningen? Hur resonerar ni?

jag håller med om att det är konstigt när folk uttycker sig så om sina hästar. jag får en jobbig känsla i magen när folk skriker "jävla dumhuvud" på sin häst, säger att han "betedde sig som ett cp idag" och att "imorn åker han på stryk"... jag har väldigt svårt att respektera människor som säger sånt.

jag kan också säga "knäppo" till mina hästar, men det är mer i situationer där jag förundras över hur dem tänker, inte för att jag är arg. det är mer på ett kärleksfullt sätt ;) min pojkvän får också höra att han är knäpp ibland... :p

däremot håller jag inte med dej om att hästar inte kan klura ut tricks osv, hästar är smarta djur och gör saker som underlättar för dem. dem tänker kanske inte "gör jag såhär, så flyger hon" men bocka = ryttarlös = mindre arbete. jag håller mig själv ansvarig för allt som händer när jag håller på med hästarna, men reaktionen på att jag tappar fokus/inte lyckas hålla hästen på spåret kan jag inte styra. exempelvis min stora häst, rätt skarp och ambitiös, blir väldigt irriterad om jag stör honom;

jag lägger honom fel = får ett kråksprång = jag tappar balansen och stör honom såpass att han river = han slår bakut i landningen. det är självklart en reaktion på min handling men jag kan inte styra hur hans reaktion ser ut, för jag är redan i ett läge där jag inte kan påverka.

Tack för alla svar! Det är verkligen intressant det här med hur mycket en häst faktiskt förstår/inte förstår.
Min personliga åsikt är att en häst inte kan jävlas bara för att den är elak. Den tänker helt enkelt inte så, utan den reagerar på sin omgivning.
Du får den häst du förtjänar!

Senast ändrad av en moderator:

Kanske e lite som med barn.
Får man en bra start med mkt kärlek kanske man e snällare med omgivningen och tvärtom.
Har 3 hästar med olika personligheter ,men alla e i grunden mkt snälla och hittar dom på något finns det oftast en anledning till det.

Som exempel lånade jag ut min shettis till grannen som skulle ha den till sina barn. I början gick allt bra och hon var hur go som helst, men efter ett tag märkte vi att hon var svårfångad och grinig att hantera. Fattade ingenting förräns sambons dotter berättade att tjejen som red henne var rädd och ofta skrek och slog på henne.
Då fick hon inte låna henne mer, och nu 3 veckor senare kan man ta henne i hagen utan problem och det griniga e borta.

Jag e absolut ingen expert på hästar, men tror i grunden att Det man ger får man tillbaka, Eller hoppas iaf :)

jag håller helt med dig!

Tyvärr är det så att allt fler och fler skaffar häst utan den grundförståelse och grundkunskap som behövs för att verkligen förstå både sig själv och djuret man hanterar. Då blir det lätt så att man läser in saker hos sina djur, och förmågor hos sina djur som man ekvivalerar med mänskligt intellekt, dvs man applicerar hur man själv reagerar och fungerar, på sitt djur, utan att kännas vid sin egen roll i de reaktionerna hos djuret. Det är synd.

däremot håller jag inte med dej om att hästar inte kan klura ut tricks osv, hästar är smarta djur och gör saker som underlättar för dem. dem tänker kanske inte "gör jag såhär, så flyger hon" men bocka = ryttarlös = mindre arbete. jag håller mig själv ansvarig för allt som händer när jag håller på med hästarna, men reaktionen på att jag tappar fokus/inte lyckas hålla hästen på spåret kan jag inte styra. exempelvis min stora häst, rätt skarp och ambitiös, blir väldigt irriterad om jag stör honom;

jag lägger honom fel = får ett kråksprång = jag tappar balansen och stör honom såpass att han river = han slår bakut i landningen. det är självklart en reaktion på min handling men jag kan inte styra hur hans reaktion ser ut, för jag är redan i ett läge där jag inte kan påverka.

Jag är helt övertygad om att hästar inte i förväg bestämmer sig för att var "djävlig". Hur den beter sig är ju bara en reaktion på hur den blivit behandlad. Har mer än en gång sett ryttare som ger sin häst motstridiga eller tvetydiga signaler med resultat att hästen protesterar på ett eller annat sätt. Dock är det ju fortfarande bara en reaktion på hur ryttaren beter sig. Det är ju inte så att hästen vaknar på morgonen och bestämmer sig för att "idag ska jag vara extra djävlig i vänster varv".

Har själv en känslig häst. Tappar jag fokus eller stör genom att hamna i obalans så blir hon skitsur. Har fått kommentarerna att jag har en "knäpp" och "jobbig" häst pga att hon är så känslig. Något jag ställer mig helt oförstående till. Hennes beteende beror ju på MIG. När jag gör rätt så är pållan nöjd och glad. Jag tycker det är bra att hon är känslig för det kräver mycket mer av mig som ryttare. Jag MÅSTE skärpa till mig och göra rätt. Tjurar hon ihop för att jag kräver mer än vad hon klarar av eller för att jag är en dålig ryttare, så kan jag ju absolut inte skylla på hästen.

/Lizzie

Instämmer helt! Det är när man har lärt sig se att man har det fulla ansvaret för det hästen gör eller inte gör, som ödmjukhet utvecklas. Och ödmjukheten är nödvändigt för att man ska få ett gott och förtroendefullt samarbete med sin häst. Att säga "j**a häst låter inte särskilt ödmjukt.... Nu vet jag förståss att det låter värre än det är många gånger, men tanken styr trots allt våra handlingar. Har själv uttryckt mig negativt om/till mina hästar mångar gånger, och gör det fortfarande ibland - särskilt när det gäller en viss envis fjord-tant.... Men det viktigaste är ändå att man reflekterar över vad man säger, hur man säger och hur det påverkar ens tankar och handlingar. Först då kan man ändra tänket till något positivt, eller förstå sin egen roll och sitt eget ansvar i varför hästen gör si eller så. Ofta handlar det om frustration och tillkortakommanden hos ryttare/hanterare tror jag. åtminstone är det så när det gäller vår fjordtant. Hon är enveten, klumpig och respektlös. När jag blir/uttrycker min argt till henne vet jag samtidigt att hon är enveten för att jag inte förmått lära henne att det är trevligare när vi är överens, klumpig för att jag inte tränat henne så att hon är smidigare/mera lättflyttad, respektlös för att jag inte förmått lära henne fördelarna i att respektera...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar