inställda tävlingar

M

Madde71

Mycket tråkigt att konstatera att Tjustritten, Svegsritten samt Hoburgsritten är inställda pga av för få anmälningar!!!
Visserligen låg/ligger Hoburgen och Tjust på en helg där det finns annan tävling som ryttarna kan åka på. Men det är mkt jobb som arrangörerna lagt ner innan anmälningstiden går ut som nu går till spillo. Kanske kommer de inte att vilja pröva att arrangera nästa år, så det är en tråkig utveckling.

OM många ryttare fortsätter med ett resonemang som:" att jag kan ändå efteranmäla mig".....så kommer kanske fler och fler tävlingar bli inställda. Det är viktigt att ryttare respekterar anmälningstiden och betalar i tid!! Annars kommer våra arrangörer att tröttna.

Sv: inställda tävlingar

jag tänkte rida tjustritten, men den låg för nära vedemaritten för mig, och det är längre att åka till tjustritten för min del...:( sedan kommer ju göingeritten här, sedan är det ekelundsritten och dackeritten och greveritten...
Jag tycker tävlingarna här i södra sverige ligger lite tätt i datumen... kan de inte spridas ut lite mer?

Senast ändrad av en moderator:

Ja kanske är det för många tävlingar iår...Då gäller det ju för arrangörerna att samordna bättre inför nästa år. Att inte ha samma klasser. Att de större tävlingarna inte har 50km klasser kanske?

Ngt att utvärdera och fundera över till nästa säsong iallafall.

ja iallafall sprida ut dom lite bättre, vore ju kanon. För min del som bor mitt i småland finns det inget i närheten i mitten av sommaren. Alla tävlingar är nu, eller i slutet..det blir ju lite fel..:(

Och jag hade gärna anmält mig till Tjust ialla fall eftersom jag gillar den ritten, men har tyvärr inte sån pass "lydig" häst att jag vågar mig ut på tävlingar längre utan att riskera att det händer både mig, min häst och medtävlandes hästar nåt då man inte längre får rida med spö. Tror att det kanske iallla fall finns några fler än jag som av den anledningen inte längre vill eller kan åka ut och tävla.

Niclas skrev:
Och jag hade gärna anmält mig till Tjust ialla fall eftersom jag gillar den ritten, men har tyvärr inte sån pass "lydig" häst att jag vågar mig ut på tävlingar längre utan att riskera att det händer både mig, min häst och medtävlandes hästar nåt då man inte längre får rida med spö. Tror att det kanske iallla fall finns några fler än jag som av den anledningen inte längre vill eller kan åka ut och tävla.
Jag tror inte att spöförbudet sållar bort många ekipage.
På Vedema ville en hingstryttare få dispans men det gavs ej (av domarna). Hingsten genomförde utan spö.
Om du inte ens vill försöka utan spö så är det ju synd.
// Linda

Det är väl inte såå hemskt många som efteranmäler? Det är ok att efteranmäla om det finns "skäl" till det och det kan det ju finnas! Man betalar ju extra för det.
Däremot är det väldigt viktigt att arrangörerna/distanskommiten samordnar tävlingarna så att de inte krockar i tid.

Ja, det är fruktansvärt synd att ritterna inte blir av. För oss i mittsvenska så innebär det här än mer tragedi - de enda ritter vi har som kan locka folk söderifrån (den stora massan ryttare) är just ritterna i Sveg.

Sveg är duktiga på att arrangera, har en del ryttare själv och även ryttare som ridit på elitnivå länge - de kan distansritt. Banan har underbart underlag men är lite mer krävande än slätlöpsritterna men borde ju därför locka en viss kategori ryttare och hästar, eller? Mig lockar den för att min häst just är stark och inte snabb. Banan borde också vara lockande för de som satsar på att tävla utomlands, tex i arabländerna.

Men om inte ens Sveg klarar att locka tävlande så innebär det att det är ännu mer lönlöst för resten av distriktet. Vi har de senaste åren bara haft ett 10-tal tävlande ekipage och ett 10-tal till som ridit CR. Det är ett fruktansvärt stort tapp sen ritterna runt 2000-2001. Då hade vi en tävlingsritt mer centralt kring Östersund men detta lockade ändå mest distriktets ekipage om vi inte hade någon cup-deltävling.

Sveg lyckades locka relativt många ekipage första åren på Härjedalsritten men även där såg vi den nya trenden i fjol - på en internationell ritt med ett brett spektra av erbjudna klasser (CR45, T60, T85, T100, T120 och T160) så blev tre klasser av - CR45, T85 och T160. Och antalet i varje klass var under 10 stycken... Katastrof när det verkligen är några som satsar.

I år har Sveg NBM och dessutom en lättare bana för att locka de som tycker att den är i tuffaste laget. Klasserna blir några färre men ger ändå möjlighet för alla att rida: CR45, T65, T95 och NBM-klassen T120. Men om det kommer lika få i år så kommer jag att beundra och lovorda Sveg oerhört om de orkar ett år till.

Sveg ligger nära - bara 43 mil från Stockholm, 61 mil från Göteborg, 22 mil från Sundsvall och 88 mil till Malmö, ritterna ligger bra i terminen - krockar inte med ritter i närheten, förutom Fornabodaritten som är helgen efter Härejdal och har liknande klasser.

Men för oss i detta enorma distrikt känns det tungt att inte ens den mest södra utposten med mesta engagemanget lyckas locka ryttare, inte ens när vi, som på Svegsritten, slår ihop oss med Dalarna och anordnar gemensamt lag-DM!

Vad beror detta på? Tjustritten erbjöd också kortare tävlingssträcka (dessutom PP!) - är det för tidigt på säsongen? Tjust kan man ju inte anklaga för att varken ligga långt borta eller ha för tuff bana så det är något annat som känns vara orsaken till få anmälningar.

Just nu känns det som att jag måste bli Smålänning för att öht kunna rida ritter som inte kostar skjortan. Nu blir det Filipstad, Härjedal och Vasa, vilket för mig innebär avstånd (enkel väg) på 60, 30 och 40 mil. Nu kan jag ju inte be andra anmäla sig till tävlingar för att jag ska kunna få rida - men det är tungt att jobba för distansridningen som riksgren när alla tycker att det är långt att åka 10 mil...

Vad kan vi göra åt detta? Andra klasser? Cuper? Add-on-produkt? (Åk till Sveg och tävla så får du rabatt på licensen, typ)

/Camilla

När det gäller tävlingar norrut skulle jag personligen se tävlingar efter kusten (E4) från Gävle och upp till Sundsvall!!
Finns det arrangörer där som är sugna på att ordna ritter så tror jag att det skulle locka ekipage från norr, uppsala/stockholm och dalaregionen.

Ja, vi har i många år hoppats på Sundsvall-Hudiksvall-Gävle. Det är nära för oss också - jag har 25 mil till Sundsvall.

/Camilla

sanni skrev:
jag tänkte rida tjustritten, men den låg för nära vedemaritten för mig, och det är längre att åka till tjustritten för min del...:( sedan kommer ju göingeritten här, sedan är det ekelundsritten och dackeritten och greveritten...
Jag tycker tävlingarna här i södra sverige ligger lite tätt i datumen... kan de inte spridas ut lite mer?

Kanske fel att störa här, men var tvungen...

vedemaritten? e det vid vedemasjön/dammen? skulle gärna vilja prova på distans

Love_energy skrev:
Kanske fel att störa här, men var tvungen...

vedemaritten? e det vid vedemasjön/dammen? skulle gärna vilja prova på distans

Vedemaritten går vid Vedemahall, ett naturskyddsområde precis utanför Hässleholm i Skåne.

Åk till Sveg och vi betalar halva bensinkostnaden kanske??;)
Skämt åsido.Det är jättetråkigt att det blir inställda ritter.
Det finns 2 typer av tävlande.De som rider en speciell tävling för ett speciellt ändamål,typ kval till VM,EM och BNM. De åker där den tävlingen är vid det tillfället.Dessa ryttare i Sverige kanske är 20-30 st max skulle jag tro.
Den andra kategorin vill rida en speciell distans ,50,80 el 120 km dessa ryttare åker till den närmaste tävlingen som uppfyller deras krav.
Vi kanske för närvarande har ett större antal utövare i den nedre delen av Sverige och vi har haft ett antal tävlingar under de närmsta veckorna. Bergaritten,Nybygget,Mösseberga,Vedema och Hea. Jag har säkert missat någon.
Har vi tappat utövare eller är det jämt antal startande jämfört med för några år sedan? Eller är det fler kanske?
Jag funderar mycket (speciellt på jobbet när jag står och borrar och har tråkigt) på HUR man ska bredda sporten.
Jag som är enveten realist men skulle vilja gradera upp mej till optimist VILL tro att det finns många,många fler som skulle vilja tävla distans men inte gör det.
Jag tycker att DK s mål de har satt upp är jättebra!
Jag undrar om inte alla skulle göra liknande mindre listor för sej själva och se vad man själv kan göra för att bredda sporten.
Om alla som utövar distansritt i dag skulle se till att värva 2 ryttare var till 2008 tex då skulle det göra att ryttarantalet skulle öka med 2/3 på 2 år.Vi är en liten sport och alla som håller på med distansritt är sin sports ambassadörer.
Vad kan man göra för att få ännu fler ryttare intresserade?
Då slipper vi kanske inställda ritter utan tvärtom kanske får ännu flera ritter på ännu flera platser i Sverige!

Kan man inte göra mer reklam på ridskolor samarbeta lite mer. Ordna småritter för de som är intresserade, föredrag, liten kurs där man avslutar med en ritt mm.
"Knatte distans" för att få upp unga ryttares ögon för sporten, kanske något för de äldre 40+?
Locka tidningsfolk till artiklar, med bilder mm
Mer reklam för denna undrebara sport...:bow:

sanni skrev:
Kan man inte göra mer reklam på ridskolor samarbeta lite mer. Ordna småritter för de som är intresserade, föredrag, liten kurs där man avslutar med en ritt mm.
"Knatte distans" för att få upp unga ryttares ögon för sporten, kanske något för de äldre 40+?
Locka tidningsfolk till artiklar, med bilder mm
Mer reklam för denna undrebara sport...:bow:

Absolut. Kör hårt Sanni. Vi är en distansklubb som bildades för några år sedan i Närke och vi gör just detta. Fast ibland blir det lite stiltje om det inte tillkommer nya som är pigga på att hugga i ett tag. Så ett engagemang av många är det bästa sättet.

Hälsning Maja

Vedemaritten fick ju deltagare så den gick att genomföra. Men vi hade igentligen behövt lite fler för ekonomins skull.
Tyvärr är det så att de flesta skåningar står som funktionärer på tävlingen och där tappar man en hel del deltagare. Men det går inte att genomföra en tävling utan funktionärer.
Hur löser man det?
// Linda

Det där med funktionärer är ett dilemma. Det skulle ju vara kul som arrangerande klubb att ha många starter från klubben, men det är ju svårt att undvara någon. Man vill ju inte behöva ställa in en tävling för att det inte finns tillräckligt med funktionärer.
Rider man för en större klubb borde man kanske kunna ha någon typ av "bytessystem" - distansryttarna ställer upp som funktionärer på hopp- och dressyrtävlingar och hopp- och dressyrryttarna på distanstävlingarna.

Galadriel skrev:
Rider man för en större klubb borde man kanske kunna ha någon typ av "bytessystem" - distansryttarna ställer upp som funktionärer på hopp- och dressyrtävlingar och hopp- och dressyrryttarna på distanstävlingarna.

Eller samarbeta med någon ridskola kanske lite om man är en mindre klubb som bara håller på med distans...eller om det finns två distansklubbar som kan gå ihop och hjälpa till att annordna en tävling...?

Kan ju bara säga att det inte fungerar så bra.
Vi har en ritt och en hoppning tyvärr kommer ingen av ryttarna och hjälper till på denna eller på distansen så vi har svårt med funktionärer på bägge,.
Alla vill ha en ritt men få vill jobba !
/Cetzy

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 376
Senast: Sirap
·
Dressyr På dressyrtävlingar med många starter i klasserna kan det ju vara flera timmar mellan det att man startar tills det att prisutdelningen...
2
Svar
35
· Visningar
6 960
Senast: Tulip
·
P
Distans Hej, Under min tid som aktiv inom distansen har jag funderat på hur man kan motivera fler unga ryttare att faktiskt pröva på...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 619
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar