installation extra hårddisk

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag erkänner - jag är ett blåbär och helt novis på det där med att installera grejer i datorn. Detta till trots så har jag försökt att installera en extra hårddisk idag. :crazy:


Den nya hårddisken syns inte i datorn. Kan det vara så att IDE-kabeln är fel? Den går till cd-spelaren och jag kopplade hårddisken till mittenkabeln. Sedan satte jag i en vit kontakt. Skulle jag gjort något mer?
 
Sv: installation extra hårddisk

Det låter som att du kopplat själva sladdarna rätt. Men det brukar även finnas en liten omkopplare eller bygling (liten minikontakt som man kan flytta mellan olika stift) på hårddisken som man kan ställa om för att välja mellan Master och Slave. Något liknande finns på CD-spelaren. Dessa båda omkopplare måste man ställa så att det blir olika på de enheter som sitter på samma kabel.

Sedan kan du vara tvungen att ändra i BIOS också för att tala om för att datorn vad det är för hårddisk du stoppat in. Jag tror att moderna datorer brukar klara av att fixa inställningarna automatiskt, men kanske måste du gå in och aktivera den nya hårddisken.
 
Sv: installation extra hårddisk

Vad har du får operativsystem?
 
Sv: installation extra hårddisk

Tack för svaren! :)

Men jag har inte fått det att fungera.

Jag har Windows XP Home. De där "jumprarna" satte jag på slave (enligt instruktionen) - men den nya hårddisken syntes ändå inte.

Jag tog isär datorn igen och testade att sätta den på "device 1" - men då försvann cd/dvd-spelaren! :eek:

Så, gissa vem som plockade ner alltihop ytterligare en gång, tog ur HD-en, satte ihop lådan igen och bad en stilla bön?!

Nu har den återkommit, dvd-spelaren, men den extra hd:n ligger tryggt i sin antistatförpackning bredvid datorn på skrivbordet (det fysiska, alltså!). Jag måste nog ta hjälp av en proffessionell?

Dessutom är datorn EXTREMT långsam att starta upp nu - kan det ha att göra med mitt pill?

/Priffe - data-dummie :crazy:
 
Sv: installation extra hårddisk

Hmm.. att den är extremt seg vette sjutton...
Men annars sätt i allting som det satt från början. Sen startar du upp datorn.

Startmenyn -> inställningar -> kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring -> diskhantering.

Kommer det nu upp en liten guide så har datorn hittat din disk ;).
 
Sv: installation extra hårddisk

Tillägg:

När jag hade den på device 1, så visade datorn att en ny maskinvara hade tillkommit och det där BIO dök upp innan själva datorn startade. Alltså BIO F5 - eller vad det nu var.

Jag blev (naturligtvis) glad av att se att den registrerade HDS7280PLAT20, men när jag inte kunde hitta den på datorn och DVD-spelaren dessutom var försvunnen, så drog jag öronen åt mig.

Jag erkänner - jag är absolut inte kunnig på detta område och borde nog därför hålla fingrarna i styr... :crazy:

Jag blev antagligen lite för stursk efter det att jag lyckats sätta in fire wire och lite andra småkort genom åren. Jag skall nog inte pyssla med sådant här egentligen. :o

Respekten för lådan är återigen tillbaka! Vilket förmodligen är bra för mig - och ähum... datorn... :o
 
Senast ändrad:
Sv: installation extra hårddisk

Renkött skrev:
Hmm.. att den är extremt seg vette sjutton...
Men annars sätt i allting som det satt från början. Sen startar du upp datorn.

Startmenyn -> inställningar -> kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring -> diskhantering.

Kommer det nu upp en liten guide så har datorn hittat din disk ;).

Ok - jag skall alltså sätta den på slave och inte device 1 (mitt eget påhitt - ingen sade det till mig, jag bara testade).

DÅ fanns ju trots allt DVD:n kvar.

och sedan går man på startmenyn etc?

Men jag har en annan fråga - hur sätter jag fast den rent fysiskt? Nu lade jag den där en diskettstation normalt är installerad - men den såg liksom "bar" ut där alla kort och sådant låg fritt. Dessutom borde jag kanske skruuva fast den på något vis?

Tack snälla för din hjälp. jag kanske kan fixa detta trots allt? Att få den fixad på ex. Computer city kostar 400 kronor. Är det kanske värt det? Jag menar, exakt hur mycket kan jag förstöra datorn?
 
Sv: installation extra hårddisk

Den kanske inte autodetectas av datorns eget lilla program - har du kollar det?
Jag pratar om setupen, dit du kommer genom att göra trycka på en speciell tangent el kombination, (oftast någon F-tangent).
I menyn där ska du leta efter IDE devices el liknande och kolla om den dyker upp där. Kolla också att storleken på det som visas stämmer överens med verkligheten, om den inte visar hela kapaciten kan du behöva göra en BIOS-uppgradering, som du hämtar som en exefil från moderkortstillverkarens hemsida.
Visas den inte alls i setupen så har du inte konfigurerat den rätt hårdvarumässigt eller så är det något tillverkningsfel på disken (mindre troligt men det har hänt).
Kolla igen: Sitter den på IDE1 eller 2, och sitter den på slave-delen av kabeln (välj autodetect isf på jumperinställningen).
 
Sv: installation extra hårddisk

Dreamer skrev:
Den kanske inte autodetectas av datorns eget lilla program - har du kollar det?
Jag pratar om setupen, dit du kommer genom att göra trycka på en speciell tangent el kombination, (oftast någon F-tangent).
I menyn där ska du leta efter IDE devices el liknande och kolla om den dyker upp där. Kolla också att storleken på det som visas stämmer överens med verkligheten, om den inte visar hela kapaciten kan du behöva göra en BIOS-uppgradering, som du hämtar som en exefil från moderkortstillverkarens hemsida.
Visas den inte alls i setupen så har du inte konfigurerat den rätt hårdvarumässigt eller så är det något tillverkningsfel på disken (mindre troligt men det har hänt).
Kolla igen: Sitter den på IDE1 eller 2, och sitter den på slave-delen av kabeln (välj autodetect isf på jumperinställningen).

öhh... va?

Dreamer, tack för ditt engagemang - men det där känns way above my head... :crazy:

Du vet inte hur lite jag vet. Jag lyckades hitta det som Renkött snackade om, men jag är tveksam till om jag klarar detta på egen hand.

Jag får nog anlita proffs verkar det som. :o
 
Sv: installation extra hårddisk

En enkel fråga, är hårddisken formaterad?
Jag har själv suttit med en pationerad hårddisk där ena delen inte syntes och många hårtussar gick åt skogen tills jag kom på att jag kanske skulle testa att formatera den andra delen också :o
Sedan fanns båda delarna av håddisken i "Den här datorn" :D
Så är hårddisken inte formaterad så tror jag inte att den syns i windows helt enkelt.
 
Sv: installation extra hårddisk

Stollan skrev:
En enkel fråga, är hårddisken formaterad?
Jag har själv suttit med en pationerad hårddisk där ena delen inte syntes och många hårtussar gick åt skogen tills jag kom på att jag kanske skulle testa att formatera den andra delen också :o
Sedan fanns båda delarna av håddisken i "Den här datorn" :D
Så är hårddisken inte formaterad så tror jag inte att den syns i windows helt enkelt.

din enkla fråga var inte så enkel för mig. Jag vet inte... :crazy:

Jag har insett mina begränsningar och får ta datorn till ett ställe där de kan sånt där... *suck*

Tack i alla fall för all hjälpsamhet - allihop! :bow:
 
Sv: installation extra hårddisk

När du byglar hårddisken får du först kolla vad den andra enheten på IDE-kabeln har för bygling. T ex. ska DVDn och den nya hårddisken sitta på samma IDE-kabel så ska en vara master och en slave (man kan även köra cabel select på båda men väljer du master-slave så ska det fungera).
Den vita kontakten du pratar om är strömkontakten och den måste sitta i.
Sätt sedan på datorn (antagligen hittar BIOS hårddisken utan hjälp).
I Windows välj (som renkött sa) Startmenyn -> kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring -> diskhantering
Här ser du de hårddiskar du har i datorn. I fältet underst eller överst till höger borde du hitta den nya hårddisken.
Högerklicka på den nya hårddisken och välj "Initialize Disk" (jag kör engelskt operativ) är inte säker på vad det heter på svenska men kanske initiera. Om du behöver mer hjälp här så använd den inbyggda hjälpen så finns på menyraden och sök på disk, då får du upp fler olika alternativ och du kan klicka på det du tycker verkar bäst.

När du gjort detta ska du formatera disken. Högerklicka på den nya disken och välj format, sedan får du göra lite olika val. Filsystemet du ska välja är NTFS (funkar även med FAT), och quick format (om du inte har gott om tid). Behöver du mer hjälp så använd hjälpen och sök på formatera (se ovan).
När detta är klart borde du hitta disken och kunna spara på den.


Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 321
Senast: Magiana
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 370
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp