Installade hästar inne ENBART nattetid? *långt*

Finns det NÅGOT bytesdjur som verkligen lägger sig ner dygnets mörkaste timmar, dessutom i ett instängt utrymme där de skulle bli ett lätt offer för rovdjur?

Jodå. Mina t ex. Med ytterst få undantag har alla mina legat och trynat, både i lösdrift, öppna uteboxar och inne i sin boxar. Och såklart ute - när det varit torrt. De har förvisso legat och trynat både dagtid, nattetid och i gryningen. De ligger och snarkar lite nu och då helt enkelt. De få som vägrat lösdrift har trynat i box, och i snön om de varit ute.

Sen är jag inte så säker på att de BEHÖVER ligga och tryna just precis i gryningen, att de på minsta vis skulle fara illa om de inte gör det - just för de glatt ligger andra tider. Känns snarare som det är en otrygg häst (oavsett var den är) om den BARA ligger just i gryningen.
 
Vi fick avslag på vår förprövning på utestallet pga att den fjärde boxen inte var intill box 1-3 utan där var en sadelkammare mellan på knappt 3m.
Hästarna kunde se varandra men inte nosa på varandra.
Avslaget var felaktigt men med tanke på det så får man säkert bråka med dom ang en ensam utebox också!
 
Vi fick avslag på vår förprövning på utestallet pga att den fjärde boxen inte var intill box 1-3 utan där var en sadelkammare mellan på knappt 3m.
Hästarna kunde se varandra men inte nosa på varandra.
Avslaget var felaktigt men med tanke på det så får man säkert bråka med dom ang en ensam utebox också!

Man kan ju hänvisa till att de i deras egna motiv säger att,.. Men det hänger nog som alltid på vilken handläggare, är ett jävla skit på ren svenska att bedömningarna ska skilja sig åt så =/
 
Har samtalat med den ena idag, hästarnas dygnsrytm är tydligen att de gärna ligger ner mellan km 3-5 på "morgonkvisten". Därför är det inte acceptabelt att ta in på em som jag har, utan alla måste kunna tas in just nattetid... Så ja, anser också att det är paragrafrytteri då jag på telefon första gången fick infon att "det spelar ingen roll" om att en häst stod på annat ställe, bara en box fanns i beredskap för just oväder. Så låter det ju inte nu!
Du måste ta namn på var person o spela in samtalet:crazy:
Det där en generalisering.
Mina hästar har gått o lagt sig vid mörkrets inbrott på betet. Trygga hästar.
När de var yngre la de sig vid gryningen. inne så kliver de upp när man kommer o morgonfodrar- 07.
 
Det finns regler för djurskydd! Fattar inte vad som är problemet med att ta reda på vad som gäller och följa reglerna! Har man fyra hästar får man väl se till att antingen ha stallplatser till alla eller ha ligghall ute. Trött på dett tjafs om illvilliga inspektörer. De gör sitt jobb och min erfarenhet är att de snarare är för snälla och låter bli att ingripa när de borde!
 
Vet inte vad reglerna säger men du tycker säkert detta är intressant. I Ridsport nr 2 2015 sid 34 står det kort om en studie Kristine Gulbrandsen gjort. Hon har i alla fall kommit fram till att hästar som är ute på natten o inne på dagen (ute från 16.00 till 07.00) rör på sig dubbelt så mycket som hästar som står inne på natten.
 
@ts jag har fattat att du inte har hästarna ute dygnet runt men har du inte boxplats till alla så anser lagen att du har dem på lösdrift och då behöver du ligghall som sagt enligt lagen under vinterperiod.

Att det "funkar för dig" är inget lagen bryr sig om, många skulle hävda detsamma i diverse scenarion och därför finns det lagstadgar för att djuren ska må bra grundläggande .

Ang x tid på dygnet osv som hästar sover osv så är det märkligt resonemang som du redovisar LS hävdar men tror även där det handlar om att man i just ditt fall pga inte boxplatser tillräckligt för hästantalet anser att dina hästar i princip går ute dygnet runt utan ligghall .

Instämmer med @Ridinglady .
 
Vet inte vad reglerna säger men du tycker säkert detta är intressant. I Ridsport nr 2 2015 sid 34 står det kort om en studie Kristine Gulbrandsen gjort. Hon har i alla fall kommit fram till att hästar som är ute på natten o inne på dagen (ute från 16.00 till 07.00) rör på sig dubbelt så mycket som hästar som står inne på natten.

Nu har de kanske lösdrift där men är det inte Strömsholm eller Flyinge som "vänt" på hästarnas dygnsrytm? Dvs att de är inne på box dagtid och ute i hage under natten.
 
@ts jag har fattat att du inte har hästarna ute dygnet runt men har du inte boxplats till alla så anser lagen att du har dem på lösdrift och då behöver du ligghall som sagt enligt lagen under vinterperiod.

Att det "funkar för dig" är inget lagen bryr sig om, många skulle hävda detsamma i diverse scenarion och därför finns det lagstadgar för att djuren ska må bra grundläggande .

Ang x tid på dygnet osv som hästar sover osv så är det märkligt resonemang som du redovisar LS hävdar men tror även där det handlar om att man i just ditt fall pga inte boxplatser tillräckligt för hästantalet anser att dina hästar i princip går ute dygnet runt utan ligghall .

Instämmer med @Ridinglady .

Fast, om det är där skon klämmer att jag har box på annat håll o inte i mitt EGET stall så bör det ju rimligen vara det de bör bråka om? Det svar jag fått är att hästarna ska stå inne om natten, punkt. Köper därmed inte det de sagt till mig o har därför startat tråden för att finna VAR i lagen det står att de skall tas in nattetid. Jag vet o har hört om flera som har hästarna ute på olika tider om dygnet, men där är det inga problem. Why? Det de sagt saknar grund, de lider inte det minsta av att få komma in annan tid än natten, snarare njuter. Enligt någon så går mina hästar ute för mycket, därmed anmält. De står inne precis så mycket de behöver enligt lag, ibland mer.
 
Det finns regler för djurskydd! Fattar inte vad som är problemet med att ta reda på vad som gäller och följa reglerna! Har man fyra hästar får man väl se till att antingen ha stallplatser till alla eller ha ligghall ute. Trött på dett tjafs om illvilliga inspektörer. De gör sitt jobb och min erfarenhet är att de snarare är för snälla och låter bli att ingripa när de borde!

De vill ha in mina hästar om natten, vart är det en regel????
 
"3 kap. Byggnader och förvaring Allmänna krav
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall."
DFS 2007:6 Saknr L 101

Enda paragrafen jag hittar i de föreskrifterna i alla fall. Precis som nämnts tidigare i tråden..
Antar att djurskyddet tycker det faller på samtidigt-regeln
 
Fast, om det är där skon klämmer att jag har box på annat håll o inte i mitt EGET stall så bör det ju rimligen vara det de bör bråka om? Det svar jag fått är att hästarna ska stå inne om natten, punkt. Köper därmed inte det de sagt till mig o har därför startat tråden för att finna VAR i lagen det står att de skall tas in nattetid. Jag vet o har hört om flera som har hästarna ute på olika tider om dygnet, men där är det inga problem. Why? Det de sagt saknar grund, de lider inte det minsta av att få komma in annan tid än natten, snarare njuter. Enligt någon så går mina hästar ute för mycket, därmed anmält. De står inne precis så mycket de behöver enligt lag, ibland mer.

Jag hade frågat inspektören om en hänvisning till var i lagstiftningen det står när på dygnet hästarna ska stå inne.

Sedan ska det finnas stallplatser till alla hästar samtidigt, så en plats fattas om jag förstår det rätt, och det är en brist du får åtgärda oavsett när dina hästar står inne. Det är en permanent plats som ska finnas till varje häst.
 
Men vilket krångel..

Köp en utebox /skogsstall /etc och låt den fjärde hästen stå där.
När ligghallen är klar säljer du bara vidare boxen /skogsstallet så har det inte kostat så mycket att få det löst.
 
Frågan blir väl denna; om alla förbereds stallplats samtidigt, på plats, får man då ha hästarna inne på dagen och ute på natten eller står det i föreskrifter/lag att de måste vara inne på natten och ute på dagen?

Visst är det egentligen det du frågar?
 
Fast, om det är där skon klämmer att jag har box på annat håll o inte i mitt EGET stall så bör det ju rimligen vara det de bör bråka om? Det svar jag fått är att hästarna ska stå inne om natten, punkt. Köper därmed inte det de sagt till mig o har därför startat tråden för att finna VAR i lagen det står att de skall tas in nattetid. Jag vet o har hört om flera som har hästarna ute på olika tider om dygnet, men där är det inga problem. Why? Det de sagt saknar grund, de lider inte det minsta av att få komma in annan tid än natten, snarare njuter. Enligt någon så går mina hästar ute för mycket, därmed anmält. De står inne precis så mycket de behöver enligt lag, ibland mer.
Som sagt enligt mitt inlägg . Du har inte hästarna enligt lagstadgar. Oavsett hur mkt du tar hand om dem osv . Som kommenterat är några av de motiveringar du fått av instans konstiga osv motiverings mässigt om exakta sovtider osv ,men lag i grunden kvarstår oavsett som grund och dina hästar hålls på sätt som inte uppfyller kraven , därav kommentarer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 156
Senast: Korven
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 452
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp