Installade hästar inne ENBART nattetid? *långt*

Frågan blir väl denna; om alla förbereds stallplats samtidigt, på plats, får man då ha hästarna inne på dagen och ute på natten eller står det i föreskrifter/lag att de måste vara inne på natten och ute på dagen?

Visst är det egentligen det du frågar?
Du får ha hästarna ute dygnet runt om ligghall finns och boxar ska finnas till samtliga hästar vid behov dvs boxar ska finnas permanent .
 
[QUOTE="annie_, post: 16847460, ] Enligt någon så går mina hästar ute för mycket, därmed anmält. De står inne precis så mycket de behöver enligt lag, ibland mer.[/QUOTE]

Dina hästar går ute för mycket enligt lagstadgar att du inte har ligghall och inte boxar för alla som sagt . Hur du personligen tar in/ut dina hästar är som sagt godtyckligt och därför lägger lagen sig i vilket rent objektivt är helt klokt och korrekt .

Det finns ingen lag på att hästar ska stå inne öht i sak . Sätt dig in i regelverket så ser du den ypperliga logiken .
 
Exakt som mackan skriver! Har man hästar på lösdrift den kalla årstiden ska man ha ligghall som rymmer dessa hästar, har man ingen ligghall ska man ha boxar till samtliga hästar. Det är bara att läsa innantill och om du går till jordbruksverkets hemsida finns hela regelverket där!
Det står inget om natt och dag, men det är ju ett sidospår i denna diskussion. Du måste ordna boxplats eller ligghall till dina hästar helt enkelt.
 
Har du nog mycket yta i stallet för att göra om till två gruppboxar? Om hästarna fungerar bra tillsammans vill säga. Tycker att du har fått bra tips på alternativ annars: tillfällig utebox eller något carportliknande längs stallväggen som lösdrift.

För övrigt tycker jag att din nuvarande lösning låter innovativ, väldigt smart tänkt! Men låter lite extra pyssligt att behöva göra in-/utsläpp, fodring och mockning dubbelt så många gånger. Det går ju åt extra tid till att ta fram alla tillbehör kring mockning jämfört med om du bara gör det en gång om dagen. Eftersom du jobbar deltid förstår jag att det fungerar! :)
 
Om TS inte får plats med en Box till finns det knappast plats för gruppbox då det är 100% av utan per häst (om där fodras).

Jag förstår inte helt vad TS nu är arg på - problemet handlar om att alla hästar inte kan tas in samtidigt. Problemet är inte om de sover på dagen eller natten utan att alla inte kan sova under tak samtidigt?
 
Jag har förstått det som två frågor.

Att TS inte har tillräckligt med boxar är en tolkningsfråga och första frågan.

Den andra är om de MÅSTE stå inne på natten och inte på dagen.

Om TS löste boxfrågan och ÄNDÅ har hästarna ute på natten och inne på dagen; kommer de anmärka då?
De hade ju anmärkning på att de var ute på natten och inne på dagen och påstod att de MÅSTE stå inne på natten, inte på dagen.

Vad jag förstod så var alla hästar inne så pass länger att ligghall inte behövdes. Var det så?
 
Jag har förstått det som två frågor.

Att TS inte har tillräckligt med boxar är en tolkningsfråga och första frågan.

Den andra är om de MÅSTE stå inne på natten och inte på dagen.

Om TS löste boxfrågan och ÄNDÅ har hästarna ute på natten och inne på dagen; kommer de anmärka då?
De hade ju anmärkning på att de var ute på natten och inne på dagen och påstod att de MÅSTE stå inne på natten, inte på dagen.

Vad jag förstod så var alla hästar inne så pass länger att ligghall inte behövdes. Var det så?
Tolkningsfråga? TS har 4 hästar och tre boxar och ingen ligghall. TS försöker slippa följa regelverket f hästhållning genom att ta in hästarna växelvis, detta medger inte regelverket. TS argumentera då för att det viktiga är att alla fyra hästarna får vara inne någon del av dygnet och att hästar likaväl kan sova på dagen som på natten, medan inspektörerna verkar hävda att hästar sover om natten/i gryningen. Vem som har rätt är irrelevant i sammanhanget. Regelverket kräver att samtliga hästar ska kunna ha 'tak över huvudet' samtidigt helt enkelt.
 
Jag har förstått det som två frågor.

Att TS inte har tillräckligt med boxar är en tolkningsfråga och första frågan.

Den andra är om de MÅSTE stå inne på natten och inte på dagen.

Om TS löste boxfrågan och ÄNDÅ har hästarna ute på natten och inne på dagen; kommer de anmärka då?
De hade ju anmärkning på att de var ute på natten och inne på dagen och påstod att de MÅSTE stå inne på natten, inte på dagen.

Vad jag förstod så var alla hästar inne så pass länger att ligghall inte behövdes. Var det så?

För LST är det nog en fråga eftersom motivet till regeln om att alla hästar ska kunna stå i ligghall eller tas in samtidigt är för att förhindra att hästar tas in i skift.

Hade TS fyra boxar skulle TS inte ha behov av att ta in i skift, men kunde ändå ha vissa av hästarna inne bara 8 h. Under natt om så krävs. TS har ju hästarna inne på em för alla inte kan tas in för natt. Så fanns fyra boxar blir när hästarna är inne eg en ickefråga då TS anledning att ta in som nu görs försvinner.

Utefter regelverk och motiv kan jag inte se att man kan göra annan bedömning än LST, just eftersom anledningen att ta in två på em är platsbristen.
 
Har du nog mycket yta i stallet för att göra om till två gruppboxar? Om hästarna fungerar bra tillsammans vill säga. Tycker att du har fått bra tips på alternativ annars: tillfällig utebox eller något carportliknande längs stallväggen som lösdrift.

För övrigt tycker jag att din nuvarande lösning låter innovativ, väldigt smart tänkt! Men låter lite extra pyssligt att behöva göra in-/utsläpp, fodring och mockning dubbelt så många gånger. Det går ju åt extra tid till att ta fram alla tillbehör kring mockning jämfört med om du bara gör det en gång om dagen. Eftersom du jobbar deltid förstår jag att det fungerar! :)

Tyvärr går inte det, att göra gruppbox. Tyvärr!

Det är faktiskt mindre jobb än om alla stått inne samtidigt, tro det eller ej! :) De två som står inne under dag är boxvandrare i normala fall (om natten), men tar nu tillvara på innetiden med att sova o mysa = oerhört lättmockade boxar mot hur det sett ut förr! Går på 5min att skyffla ut o slänga in foder o förbereda för de andra som ska in. Det funkar helt enkelt jättebra för alla (utom LS då) parter.
 
Jag förstår att det är tråkigt och att du känner dig orättvist behandlad. Jag kan dock inte låta bli att fundera över varför man skaffar fyra hästar om man bara har tre boxar?

Ja, ibland blir det inte riktigt som man vill eller tänkt sig. Mitt stall när det köptes av klåpare var fuktskadat, från topp till botten. Skulle ha varit åtgärdat, yeah right... Hela sommaren har gått åt till att riva skiten o bygga upp från grunden, på baksidan fanns även ett vindskydd som tyvärr också fick rivas då det var stagat i stallet. Fokus har därför legat på att försöka få klart stall (glad på det sättet att det var betestillväxt långt in på senhösten så att det gick!), inte helt klart än men utan mögel o fuktskador! :bow: Så fort tjälen släpper blir det att bygga nytt vindskydd, då detta aldrig var tänkt permanent, utan tillfällig lösning som funkar över förväntan och vi trivs oerhört bra med.

"För att reducera kostnaderna eller för att man skaffat för många hästar händer det att djurhållare vill hålla hästarna ute i skift. D.v.s. man har färre stallplatser än hästar på anläggningen. Detta är inte acceptabelt. Vid extrem väderlek, exempelvis storm, måste alla djur kunna beredas skydd."

Detta har lösts genom att jag i grannstallet får hyra box vid ex extremväder, fram tills ligghall står klart. Annars är det ca 8h/dygn inne för allihop oavsett.

"Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."

Halv knapp

Tack för era synpunkter o idéer, personen på LS ska återkomma imorn så får vi se vart det bär av. På ett eller annat sätt löser det sig! :) Men att fortsätta ta in på em, det kommer jag att vilja göra oavsett då mina djur tydligt mår bäst av det!
 
Fast om planen är att bygga lösdrift, vilket borde kunna ske om 6-8 veckor om du bor i nedre halvan av landet, så tycker jag du borde kunna ansöka om dispens med din lösning för den tiden.

Har du fått ett skriftligt föreläggande? I det ska det stå när "problemet" ska vara åtgärdat, man brukar få några veckor på sig om inte djuren far akut illa.
 
Tänkte också på det, att man brukar få lite tid på sig? Tid är ju allt du behöver egentligen. Säg gärna till hur det löser sig när de kommer idag!
 
Varför all denna support för att hitta sätt att krångla sig undan regelverket? Regelverket har ju tillkommit för att vara ett skydd för djuren och inte låta dem vara utlämnande till ägarens godtycke och uppfattning om ' vad som är rätt och bäst'. Om man anser att regelverket är felaktigt så bör väl energin läggas på att få till den önskvärda ändringen istället. Tills så har skett följer man gällande regler helt enkelt!
 
Sunny, hur många gånger om dagen tror du inte att inspektörerna får hör att 'Jag ska bara ... Klart jag ska fixa ... Ge mig bara lite tid ...'
När jag anmälde en totalt oacceptabel djurhållning fick djurägaren två år på sig att 'fixa'. Jag ringde och låg på en gång i halvåret men ägaren hade enligt inspektörerna 'en plan' ...Det slutade med att alla djuren fick avlivas akut! Nu påstår jag inte att Ts djurhållning är av det slaget, men det är alltid djuren som riskerar att lida när ägaren ' ska bara ...'
 
KL

Jag har en fundering när det gäller detta med uppstallning annat än nattetid. Jag har mina två hästar ensamma och då ingen av dom klarar av att vara ensamma i hagen själva så får den första stå inne när jag rider den andra och tvärt om. Så när jag var och tävlade i går exempelvis så stod den andre inne i nästan sex timmra under dagen vi var borta. Kan jag räkna detta som en en del av dygnets innevistelse, det vill säga, kunde jag ha lämnat dom inne ett par timmar till och sedan låtit dom vara ute på natten? Eller kan jag inte räkna den tiden som jag var iväg som innevistelse för tävlingshästen? (även om vi var inne i ridhus... :p ).
 
KL

Jag har en fundering när det gäller detta med uppstallning annat än nattetid. Jag har mina två hästar ensamma och då ingen av dom klarar av att vara ensamma i hagen själva så får den första stå inne när jag rider den andra och tvärt om. Så när jag var och tävlade i går exempelvis så stod den andre inne i nästan sex timmra under dagen vi var borta. Kan jag räkna detta som en en del av dygnets innevistelse, det vill säga, kunde jag ha lämnat dom inne ett par timmar till och sedan låtit dom vara ute på natten? Eller kan jag inte räkna den tiden som jag var iväg som innevistelse för tävlingshästen? (även om vi var inne i ridhus... :p ).

Det är knappast innevistelse för tävlingshästen. Säger sig ju själv att den inte kunde ligga ner och vila under tiden ni tävlade osv. Så tror inte det skulle lyckad även om den så att säga inte var ute heller. Men ligghallskravet är ju kopplat till torr och ren liggplats, så tror inte det räcker ta bort hästen ur hagen 8 h per dag
 
Nu har de kanske lösdrift där men är det inte Strömsholm eller Flyinge som "vänt" på hästarnas dygnsrytm? Dvs att de är inne på box dagtid och ute i hage under natten.

Precis vad jag tänkte be ts kolla om ingen annan skulle göra det. Det är Flyinge, de pratade om det under förevisningen av deras "active stable". Det hjälper ju inte mot att det saknas en box, men kan vara bra att hänvisa till ang att hästarna behöver sova i gryningen.

Edit: Läste inte hela tråden innan jag svarade, det här blev visst ett hopp tillbaka...
 
Senast ändrad:
Om jag vore Ts så hade jag i ren rädsla för LS och deras makt låtit stalla upp en häst i någon lösdrift eller boxplats i ett annat stall tills dess en lösdrift eller fler boxar kunnat byggas. LS har rätt att göra som de själva vill sålänge de har en tolkning av lagtexten. I det här fallet har de delvis rätt då alla hästar inte kan beredas plats samtidigt. O med deras påstående att alla hästar sover på morgonen så är frågan, Till Vem bestrider man en sådan sak? För visst kan ett sådant påstående bestridas. Hästar sover i korta tupplurer totalt ca 2h per dygn, de ligger inte ner hela natten så som vi.

Mina lösdrifthästar sover vid 5 på morgonen, ofta inne på vintern, men de sover oxå middag efter lunch, och ibland innan kvällsmat. Skulle de behövt stå på box dygnet runt då? (ur LS perspektiv) Det känns till viss del som att LS påstående om att hästarna måste vara inne på natten är personligt vinklat, det är deras egna åsikt, inte svensk lagstiftning.

Men oavsett, jag hade sagt "ja tack" till LS, flyttat hästen tillfälligt och börjat bygga en godkänd ligghall såfort möjlighet ges. Ingen idé att bråk, man vill INTE ha LS emot sig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 156
Senast: Korven
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 452
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp