Installade hästar inne ENBART nattetid? *långt*

Fast om du läser det jag skriver så har jag skrivit att alla hästar står inne. Jag har inga hästar på lösdrift då jag ej har någon ligghall. På dygnets 24h står alla inne runt 8h, vilket är det lagen säger. Ibland mer beroende på väder. Två på natten och två på em.
Lagen säger ju även att alla ska kunna stallas in samtidigt. Ngt utrymms måste ju finnas för en laglig tempor shettisbox inne, de kräver ju inte så mkt yta
 
Var står det att ALLA ska kunna stallas in samtidigt? Nu kan ju TS göra så, om hon istället hävdar att en häst bor längre bort, men tas till hagen var dag. tillfällig lösning.

Jag har svårt att se att lagen är tillräcklig. Lösdriftshästar SKA kunna gå in vid extremväder, medan uppstallade hästar får vara ute utan skydd i 16 h. Ingen behöver ej heller titta till dem under dessa timmar.

Jag har litet förtroende för inspektörernas kunskap. Här påstog man att det var 11h. som gällde. Folk med liten erfarenhet av olika sorters hästhållning. Personliga åsikter av det lilla man VET själv. Anser man att ALLA hästar ska gå på lösdrift utan täcke o skor eller är anti det...
Man tar heller ingen hänsyn till att vettigt folk tar in sina hästar tidigt vid oväder o kan ha dem ute flera gånger per dag o vid gynnsamt hästväder fler timmar. 16 sammanhängande utetimmar vid oväder utan skydd är fel.

TS jag tycker att du ska prata med ngn chef på myndigheten som oftast vet bättre o be om en tillfällig dispens eller att du verkligen gör som du säger. fjärde hästen BOR längre bort, men går i hage hos dig.
 
Var står det att ALLA ska kunna stallas in samtidigt? Nu kan ju TS göra så, om hon istället hävdar att en häst bor längre bort, men tas till hagen var dag. tillfällig lösning.

I 3 kap 1 § i DFS 2007:6

"Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall."

Motiven har jag citerat redan men tar igen:
För att reducera kostnaderna eller för att man skaffat för många hästar händer det att djurhållare vill hålla hästarna ute i skift. D.v.s. man har färre stallplatser än hästar på anläggningen. Detta är inte acceptabelt. Vid extrem väderlek, exempelvis storm, måste alla djur kunna beredas skydd.

Att hävda hästen bor 15 minuter bort - då bör man nog kunna visa upp ett kontrakt på att man har box där för det ska funka.
 
Ok tack.
Men det borde ju gå att göra eller då be chefen om en mkt kortvarig dispens.

Förhoppningsvis ja. Men det beror nog väldigt mycket vilken handläggare eller chef man stöter på, det tycks vara lite lotto beroende på var man bor hur rabiata de är :S
 
Skulle det vara godkänt om grannstallet intygar att det finns en box där som hästen kan stå i vid extremväder?
 
Skulle det vara godkänt om grannstallet intygar att det finns en box där som hästen kan stå i vid extremväder?

Det är ju en tolkningsfråga, så hår nog inte ge rakt svar på. Men hur långt det är till grannstallet, att de har plats över när alla deras är inne osv spelar troligen in. Så om 15 min promenad bort som i TS fall är okej skulle nog vara en parameter som krävde bedömning. Och en bedömning av LST kan upphävas i högre instans.

Jag vet de gdk sjukbox i grannstall, men då låg det stallet på andra sidan vägen, dvs 50 m bort.
 
Det här blir lite paragrafrytteri.

Hur många har inte undermåliga "ligghallar" som hästarna inte använder för att de är felplacerade eller är i hästarnas tycke Oanvändbara.

Det där tycker jag är ett intressant exempel! Och även ett exempel där det verkar skilja sig mellan handläggare och handläggare - där vissa godkänner så länge lösdriften uppfyller kraven, och andra inte godkänner såvida inte hästarna faktiskt också nyttjar ligghallen.

Samtidigt skulle ett generellt krav på att de ska användas med bli svårt tillsynsmässigt.

Sen var gränsen går för paragrafrytteri anser jag inte man kan säga utan att ha sett en bedömning genom instanserna. Tex i TS fall är det ju inte paragrafrytteri att kräva att paragrafen uppfylls. Frågan handlar om hur tänjbar den är - och där har vi ju inget svar.
Sen är alltid strikt tillämpning eller mer tänjbart en avvägningsfråga med för- och nackdelar. Alltför strikt blir onödigt stelbent - men för många undantag gör det svårt att veta vad som krävs, och riskerar att flytta gränsen och skapa en ny kategori gränsfall.

Om man skulle få avvika 10% från ett minimimått tex, under förutsättning att X och Y - så skulle ju de som avvek 11% anse det var stelbent paragrafrytteri att inte gdk 11 när man godkänner 10, vad spelar nån cm för roll osv...

Ibland har jag funderat på om det inte vore bättre skrota allt vad mått och detaljer heter - samtidigt ger det enorma bedömningsproblem, tillämpningsproblem och ffa förutsebarhetsproblem.

Så det är ingen lätt nöt...
 
Har samtalat med den ena idag, hästarnas dygnsrytm är tydligen att de gärna ligger ner mellan km 3-5 på "morgonkvisten". Därför är det inte acceptabelt att ta in på em som jag har, utan alla måste kunna tas in just nattetid... Så ja, anser också att det är paragrafrytteri då jag på telefon första gången fick infon att "det spelar ingen roll" om att en häst stod på annat ställe, bara en box fanns i beredskap för just oväder. Så låter det ju inte nu!
 
Jag har fått lära mig att det spelar ingen roll när på dygnet som hästarna är inne. Går utmärkt att ha dom inne på dagen ute på natten så länge tids kraven uppfylls om det nu inte finns ligghall i hagen. Däremot så ska man ha möjlighet att ha alla hästar inne på samma gång och det är där TS stupar som inte kan det i sitt eget stall. Enklaste lösningen är nog att bygga en ligghall som har storlek för alla fyra hästarna och sedan fortsätta som tidigare med att ta in dom omgångar. Vilket då blir helt OK enligt lagstiftningen.
 
Lagen säger ju även att alla ska kunna stallas in samtidigt. Ngt utrymms måste ju finnas för en laglig tempor shettisbox inne, de kräver ju inte så mkt yta

De kan alla ställas in samtidigt, tre i mitt stall och en i ett stall lite ifrån. En av mina tre är just en shettisbox.
Det är och blir ohållbart att promenera 15min x 2 varje dag för att den måste stå inne om just natten.
 
Jag har fått lära mig att det spelar ingen roll när på dygnet som hästarna är inne. Går utmärkt att ha dom inne på dagen ute på natten så länge tids kraven uppfylls om det nu inte finns ligghall i hagen. Däremot så ska man ha möjlighet att ha alla hästar inne på samma gång och det är där TS stupar som inte kan det i sitt eget stall. Enklaste lösningen är nog att bygga en ligghall som har storlek för alla fyra hästarna och sedan fortsätta som tidigare med att ta in dom omgångar. Vilket då blir helt OK enligt lagstiftningen.

Planen är som sagt ligghall, men först när tjälen släppt. Känns inte direkt roligt att behöva göra en provisorisk när planen är en riktig framåt våren pga dethär, när det funkar så bra för oss!
 
Planen är som sagt ligghall, men först när tjälen släppt. Känns inte direkt roligt att behöva göra en provisorisk när planen är en riktig framåt våren pga dethär, när det funkar så bra för oss!
Kan du inte fixa en tillfällig utebox till 4:e hästen?
 
Ibland baxnar jag.....

Jag har mina hästar ute oftast (tar in när jag är lat), de har en stor ligghall med halm, placerad på hagens högsta punkt, ingång i söderläge och skaplig sikt iom att det är väv upptill. Jo de står där IBLAND när det blåser, OM vinden kommer från rätt håll, men ligger där??? NÄ!
Hellre då ute i snön mitt på dagen. Finns det NÅGOT bytesdjur som verkligen lägger sig ner dygnets mörkaste timmar, dessutom i ett instängt utrymme där de skulle bli ett lätt offer för rovdjur?

Mina ÄLSKAR att ligga där på vårvintern, när solen ligger på alternativt häcka där när insekterna blir jobbiga på sommaren.

Sen att det ska finnas MÖJLIGHET att ta in samtliga på skapligt avstånd är en annan sak...
 
Är det OK det? Att hästen står själv, o planen är att den står själv nattetid? Fast äh, de sover ju bara ändå så det borde ju gå.... :idea: :banghead:

Det borde väl inte vara något problem. Hästen är ju inte ensam på anläggningen och speciellt om den går i hage med andra borde det inte gå att anmärka på i alla fall.
 
Har samtalat med den ena idag, hästarnas dygnsrytm är tydligen att de gärna ligger ner mellan km 3-5 på "morgonkvisten". Därför är det inte acceptabelt att ta in på em som jag har, utan alla måste kunna tas in just nattetid... Så ja, anser också att det är paragrafrytteri då jag på telefon första gången fick infon att "det spelar ingen roll" om att en häst stod på annat ställe, bara en box fanns i beredskap för just oväder. Så låter det ju inte nu!

Fast, utan att ta ställning i frågan, så att du fått ett felaktigt besked från en handläggare behöver inte vara paragrafrytteri.
 
Det borde väl inte vara något problem. Hästen är ju inte ensam på anläggningen och speciellt om den går i hage med andra borde det inte gå att anmärka på i alla fall.

Att en häst går med sällskap på dagarna och står själv nattetid är inga problem OM den är lugn och tillfreds med att stå själv och står just själv och inte bara avskärmad från kamraterna. Det framgår av motiven till 2 kap 1 §:

[...]En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt. Om däremot en häst står avskilt i ett stall där det finns andra hästar som den inte kan se eller höra, och hästen ifråga visar tecken på akut stress, stereotypier eller apati, kan det ifrågasättas om dess behov av social kontakt är tillräckligt tillgodosett.[...]
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 158
Senast: Korven
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 452
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp