Sv: Inspiration - Istället för...
Om man googlar på klicker och hästträning finns det nog en del. Jag har själv börjat testa lite på känn med en grej, man får liksom bryta ner en uppgift i så små delar som möjligt och börja där.
Typ om man ska be någon gå och sätta sig på en stol. Då måste man ju först lära dem att gå fram till stolen, sedan måste rätt kroppsdel pricka rätt del av stolen. Det kan ju vara lika troligt att man ska sätta foten på stolsbenet som att man ska sätta sig på den. Testa med en kompis att försöka få varann att göra uppgifter utan att använda ord eller att ta i varann alltför mycket.
Och som sagt, kom på ett ord/signal för det du vill, så hästen vet när den blir ombedd att göra tricket.
Ibland är man otydlig, eller så "tar" hästen en signal som den uppfattar, och då kan det bli tokigt.
Tex när jag har lekt med min unghäst så har jag ställt mig på ett däck(stort) och bett honom komma sidvärts emot mig(förbereder uppsittning från pall). Hästen brukar också få beröm när HAN står på däcket, så naturligtvis kommer han ju med nosen före och vill upp.
För att hindra honom har jag då "pekat honom åt sidan" med grimskaftet, så han liksom kommer naturligt med sidan vid mig. Sedan har jag killat honom på ryggen och lockat med en godis. Det tog inte lång tid innan han kommer sidvärts emot mig när jag står på däcket.
Sedan skulle jag skicka in honom mellan två hinder, som någon typ av lastövning. Så jag står där, typ bredvid honom, och skickar honom åt sidan in mellan bommarna. Då tittar han läääänge på mig, och sedan "prejar" han mig sidvärts!
Mycket fint trick, som jag inte tänkt börja med ännu, men det blev ju lite tokigt.
När man funderat lite så kom jag fram till att jag "fuskat" lite i hans utbildning och hoppat över lite grunder. Tanken var att han från början ska lära sig att han alltid ska följa med nosen dit jag pekar. Mitt pek=gå ditåt.
Nu hoppade jag ju över det, och de "flesta" gånger när jag pekat honom åt något håll, har ju varit(på sistone) när jag sedan bett honom komma med sidan. Så, han tänkte väl att uppgiften "komma med sidan" hade signalen "pek åt sidan och sedan kli på ryggen", när jag nu pekade åt sidan gissade han att det väl bara var början av "kom med sidan"
Mycket smart, FÖR smart.
Så, se till att vara tydlig och enkel i språket med hästen, annars får man en massa merjobb när man måste lära om