Inspänningstyglar eller halsförlängare??

Ja, de går på halsförlänaren, och maskar hela tiden... och de okunniga ryttarna sitter vanligtvis bara och åker, så där blir det inget arbete gjort...

Halsförlängaren funkar på samma sätt.. den är inte spänd när hästen går på tygeln, iofs har jag på lägsta inspänningen..

Släng bägge!
Ser man till att hästen jobbar med rumpan under sig så kommer huvudet med ner, utan hjälptyglar och snören.

Jag longerar ibland med halsförlängare, men då har jag en lååång sådan, och spänner den så löst att hästen bara får en liten påminnelse när den kastar upp huvudet för mycket. Den sitter alltså INTE och drar i munnen hela tiden!

Det är nog problemet för de flesta!
Att jag kan använda den på min häst beror på att hon är liten och har väldigt kort hals, så den sitter perfekt. På normalstora hästar blir de för korta...

Helt sant! T o m på min 150-häst sitter en halsförlängare på tok för hårt även om man inte har den spänd alls (en av de många anledningarna varför jag inte använder halsförlängare). Min häst har dessutom väldigt kort hals.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård