Inspänningstyglar eller halsförlängare??

Z

Zommergluckchen

Vad föredrar du??? vad är det för likheter/skillnader med dessa hjälptyglar?? :confused:

inspännigstyglar skulle jag välja om jag va tvungen att välja mellan det och halsförlängare..

en halsförlängare drar hästen i munnen konstant
en inspänningstyglar slutar verka när hästen böjer på huvudet och tyglarna är slaka

båda verkar neråt bakåt

Likheterna är ju att de båda drar ner huvudet på hästen, inspänningstyglarna genom verkan i munnen och halsförlängaren både i mun och nacke.

Använder helst inget av dem, (min häst har lätt för att knäppa av i nacken) men om jag gör det så är det halsförlängaren, mest för att jag råkar äga en sån för tillfället...

På ett ridläger jag var på för länge sen, hann det bara gå ca 5 minuter av lektionen innan ridläraren hade satt halsförlängare på 80% av hästarna... Det kan väl inte vara bra??? Varken för hästarna eller eleverna som vill lära sig att rida ordentligt... Vad tycker ni om detta? Det kan väl inte vara rimligt att använda dem så mycket?? Det måste ju vara att missbruka hjälptygeln...

//Julle

Jag hade valt Inspänningstyglar! De slutar ju värka när hästen sänker huvudet, men jag använder helst inget av det.
På en ridskola hemma där jag har jobabt är det likadant. Efter framskrittningen sätter man på 50 % av alla hästar gummiband (halsförlängare) Det kan ju inte vara bra! De hästarna som går med gummiband är de som mår sämst på ridskolan. Behöver ju inte bero på endast gummibanden men det gör säkert nått i alla fall.
TRIST att det ska behöva va så!

"Naturen skapar föllungen men tränaren gör hästen" :banana:

en halsförlängare slutar väl att verka i munnen när hästen böjer på nacken, eftersom den blir "slapp" då?

Ja, en halsförlängare som är rätt inspänd slutar verka när hästen går i rätt form. Den ska spännas likadant som vanliga inspänningstyglar. Fattar inte folk som drar ihop hästen som en jäkla cirkushäst med hakan i bringan! :mad: Det hjälper ju verkligen inte hästen att gå rätt.

Inspänningstyglar!

Min häst hatar halsförlängare! Sätter man en sån på henne använder hon hela ridpasset till att streta emot.

Tar jag däremot inspänningstyglar eller thiedemann slappnar hon av och jobbar med mig istället för emot!

Jepp! Annars är den alldeles för hårt spänd.
Om jag använder den, spänner jag den bara så att den ger ett litet motstånd när hästen har huvudet rakt fram, ungefär.

1. Ridskolehästar borde vara såpass utbildade/välridna/musklade att de går att rida utan hjälptyglar.

2. Man går på ridskola för att lära sig rida PÅ RIKTIGT.

3. Ridläraren borde vara så utbildad och pedagogisk att den kan lära ut ridning utan hjälptyglar.

:confused:

när jag red på ridskola fanns en ponny som jämt hade inspänningstyglar för annars bet ponnyn ungarna i fötterna.. men tillsist sålde de ponnyn för de börja förstå att ponnyn inte trivdes.. :D

På våran ridskola sätter vi alltid halsförlängare på en del ponnyer (Ej vid hoppning såklart), och inspänningstyglar endast vid longering...
Det är ponnyer som är väldigt starka och har lätt för att "gå på bogarna", och jag har förstått det som att om de går med halsförlängare så går de inte så...

men om ryttaren bara sitter och åker, då har ju inte en chans att arbeta rätt ens... eller??

Jag blir så arg när folk skriver att en halsförlängare drar hästen i munnen hela tiden..!! :devil: det gör den inte alls om man spänt den korrekt! den ska sitta så pass löst att när hästen går som man vill så hänger den bara... jag säger inte att en halsförlängare får hästen att gå i form eller nått sånt men kan vara en hjälp för att få den att söka sig lite neråt framåt... Sweep! då har nog du bara sett folk som rider med halsförlängarna på tok för hårt spända eller häststackrare som inte kunnat böja på nacken eller tyckt den varit för obehaglig...
//Johanna

Nix, precis som Sweep har jag aldrig sett en halsförlängare som går att spänna så löst att den inte inverkar oavsett formen på hästen! Jag tycker inte om att rida med halsförlängare och jag använder enbart chambon vid longering. Allt annat anser jag fixerar huvudet på hästen.

aldrig sett en halsförlängare som går att spänna så löst att den inte inverkar oavsett formen på hästen!
Det är nog problemet för de flesta!
Att jag kan använda den på min häst beror på att hon är liten och har väldigt kort hals, så den sitter perfekt. På normalstora hästar blir de för korta...

hehe, 1000 spänn på att era ridskolehästar är så mycket på bogarna som en häst kan vara :devil:

jag tycker att halsförlängaren har en viss förmåga att efter ett tag lägga hästarna på bogarna mer eller mindre på alla hästar. Mindre grupper skulle ge mera tid för alla ryttare och hjälpa dem rida rätt och då behövs inga inspänningar alls.

Tror jag också.
Försök longera med halsförlängare, så ser du hur fruktansvärt det ser ut!!!! :eek: Den är jättetight på alla hästar, oavsett hur lös den spänds. kan möjligen funka på b-ponny..... :crazy:

När hästen går med nosen nånstans mellan framknän, så går den INTE i form!!!!!

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård