Inspänning vid tömkörning på volt

KattisL

Trådstartare
Jag har sökt lite på forumet men inte riktigt hittat den hjälp jag söker.
Det jag undrar är hur ni brukar spänna in både ytter och innersidan då ni tömkör på volt.

Jag vill gärna ha flera förslag och bra beskrivningar eller kanske bilder. Vill gjärna veta varför ni spänner in på ett visst sätt. För att få bättre kontakt, skapa en låg form etc? finns säkert fler alternativ.
Sen undrar jag också hur mycket man kan variera inspänningen när man har en gjord med flera inspänningsmöjligheter? Är det så stor skillnad från en "vanlig" gjord?
Är nyfiken på att lära mig mer då jag gillar denna träningsform från marken mer än longering!

Förlåt att det låter rörigt, kortfatta hur spänner ni in ytter och innersida?! :)

tack! :bow:

Sv: Inspänning vid tömkörning på volt

På ytter drar jag tömmen genom ringen på ryggen,ner genom bettringen från insidan och knäpper sen fast långt ner på sidan.Inner drar jag genom bettringen och knäpper fast i ringen på ryggen. Varför? Hmm..blev lärd så och det funkar bra för oss.Jag tycker att kontakten blir bra och hästen kan inte smita undan jobbet.

Jag spänner inte in hästen överhuvudtaget, har aldrig fattat vitsen eller sett något behov av det. Jag tycker snarare det är kusken/ryttaren/tömköraren som smiter undan jobbet med hjälp av div. inspänningsmetoder och tyglar.

Men det beror ju lite på VARFÖR man spänner in med. Har man en häst med svag rygg/karprygg så är det ju bra att bygga upp det innan man börjar rida tex.

*tråd kapning*

Jag skulle också vilja veta lite om inspänningar.
Jag har ingen susning om hjälptyglar över huvudtaget.

Har ett 20 årigt sto som dom senste åren bara gått som avelssto, sista fölningen (i april) tog hårt på henne.
Nu försöker jag sakta men säkert bygga upp henne med tömkörning.
Någonting som jag i ärlighetens namn inte är så bra på.
Jag har inte alls samma känsla och stadighet i mina händar som när jag rider och hon är väldigt känslig i munnen och jag känner att hon behöver ett stöd.
Jag skulle behöva något som hjälper henne att länga överlinjen, vill inte på något sätt att hon ska bli ihopdragen i någon högform.

Jag fick tips om att en inspänningstygel och sätta mellanframbenen och i nosgrimman.
Vad säger andra om de?
Jag är även lite intresserad av hööks ny inspänning:
"Smart lösning som gör att hästen kan ställas åt båda håll utan att motsatt sida stretar emot"
390140.jpg

Några andra hjälptyglar som kan passa oss?

Men det beror ju lite på VARFÖR man spänner in med. Har man en häst med svag rygg/karprygg så är det ju bra att bygga upp det innan man börjar rida tex.

Men man kan väl bygga upp ryggen utan att spänna in hästen? Det har iaf vi lyckats med i alla år och det har aldrigt varit något märkvärdigt med det. Man kan få hästen att jobba i rätt form på volten utan att spänna in den, det krävs bara lite mer från den som håller i tömmarna. Och ofta när man spänner in dom så jobbar dom ändå inte i rätt form eftersom man bara spänner ner huvudet och då kommer inte formen bakifrån som den ska göra för att det ska bli en så korrekt form som möjligt och för att bygga upp hästen på bästa sätt.

Men många föredrar att spänna in dom. Jag tycker bara att det krångligt.

Jag håller med..jag utgår numera ifrån tömmarna genom ringen mitt på magen på tömkörningsgjorden, då blir det en låg töm som uppmuntrar hästen att sänka huvudet och länga halsen om man så tillåter.

När man gjort uppvärmningen plockar man ihopa hästen lite, fortfarande på tömmarna genom mittringen.

På vissa hästar-som sitter lite fast i en viss sida, kan jag gärna använda tex en gramaninspänning på yttersidan. gramansinspänningen får jag genom att dra tömmen genom översta ringen -genom bettet-och ner till lägsta ringen på gjorden. Innertömmen drar jag antingen genom mittringen, eller från översta till bettringen och sen till handen, eller direkt i bettringen om jag verkligen vill böja in hästens huvud mekaniskt. En sån inspänning har jag tills hästen förstår, att den ska böja bålen och inte bara huvudet tex, men målet blir alltid att slippa inspänning.

jag har tömklört för några stycken, och det är mycket olika bud om allt möjligt, men en sak brukar alla säga, och det är att det är bara grand prix hästar som klarar att köras på tömmen högst upp. De andra behöver vägledning neråt genom diverse tömsättningar.

Efter en lektion med anders E så använder jag numera aldrig gramaninspänning på båda tömmarna, det ger bara gramanens alla nackdelar med att hästen knäpper av i nacken, hård i munnen, förböjd.

Bästa träningen hur man blir bättre på tömkörning, är genom att tömköra! och plocka in sina ideer och utmaningar allt eftersom. Kom ihåg att hästen kan ALLA rörelser, från halt till passage, det är bara trixit att komma på hur man ska be om dem.

Till alla: Tack för bra beskrivningar, har nog inte tänkt helt tokigt med hur man kan spänna in ändå.

Det jag tänkte mest på med att spänna in var hur man kunde använda tömen som inspänning genom att dra den på olika sätt till gjordens inspänningslägen samt bettet utan att behöva använda hjälptyglar. Alltså kanske mer för att kunna påverka hästen lättare med hjälp av tömen och därifrån kunna finna en form.
Kanske har uttryckt mig rörigt, men det är inte lätt! :smirk:

Ska nog leta reda på någon person med erfarenhet av tömkörning som kan hjälpa mig komma igång, men det är alltid lärorikt att få erfarenhet av hur andra gör då jag tror att många gör olika!

Fortsätt dela med er! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hade tänkt lära pållan tömkörning, men en diskussion i stallet idag gjorde mig osäker. Det är ett avelssto som ska sättas igång, hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 197
Senast: MissFideli
·
E
Ridning * testar här också eftersom jag inte ännu fått napp på körnings-forumet. Är inte kunnig inom AR men min fascination ligger mer åt det...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: mackan
·
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 084
Senast: Montéryttare
·
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025