inspänning vid longering

Seabaz

Trådstartare
Både jag och min häst tycker det är urtråkigt att longera men jag tänkte att jag har ju alltid bara longerat med en lina i grimma/tränset.

Kanske tycker han det blir roligare om han får jobba lite`?
Så vad behöver jag då? Vilken inspänning ska man ha??
Longerlina eller tömar?
Vad för slags gjord?

Jag tror att det är roligare för hästen om det händer saker hela tiden, att du ber om något istället för att bara låta honom springa runt varv på varv.

Trava ett varv- gör halt- skritta 4 steg- gör halt- trava 1/2 varv- skritta 3 steg- trava 1/2 varv- gör halt- trava ett varv osv.

På så sätt måste hästen rikta uppmärksamheten mot dig, och ni tränar på kommunikationen. I övergångarna får hästen chansen att sätta under sig och jobba med bakdelen mer än om den bara maler på runt, inspänd eller ej. :)

Eller så tömkör du istället, då kan du dessutom variera volter och raka spår, sidvärtesrörelser och vändningar. Det är ett bra sätt att "komma åt" hästen och få den att jobba.

Till tömkörningen behöver du naturligtvis en gjord och tömmar, eller en longerlina till. :)

Du kan använda dig av bommar eller cavaletti när du longerar. Det är bra träning för hästen och de tycker oftast att det är roligt också.

Jag har funderat lite på det där med bommar när man longerar när jag ser på bilder, hur skall egentligen bommarna ligga för att det skall vara bra har jag dock inte förstått? Skulle inte någon kunna berätta det, vore intressankt.

Jag lägger dem i en svag solfjäder. Avståndet blir något kortare på innersidan, men inte mer än 1-2 dm, tror jag.

Det beror nog kanske lite på hur många bommar man har också, jag har inte kommit till längre serier än 3 st med min lilla häst... :D

Chambon :)Då har hästen ingenting att hänga sig fast i utan måste bära sig själv. Jag har alltid linan i en grimma istället så munnen är ifred och så tränset under med chambon.

Sen kombinerar man det med div bomkombinationer och gångarts-/och tempoväxlingar och ut på rakt spår ofta.

Sen har du ett muskelberg ;)

Bommarna lägger jag dels i hörnen och då med "lutning" som motsvarar hörnet och sen längs med spåret och då oftast upphöjda.

Hon får även galoppera över bommar.

Kör ofta trav över bommarna - galopp - trav över bommarna. Blir kvick i benen av det.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 583
Senast: Cs218
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka