Inspänning för att träna trav?

kolfinnur

Trådstartare
Ja, jag har en liten grisepassare :devil: men han har bra gångarter egentligen, han har bara tappat alltihopa eftersom han inte blivit ordentligt tränad på väldigt länge (2 år kanske?), utan enbart snabba turer på island.
Så jag undrar, är det okej att använda inspänning vid longering för att få fram och träna traven? (endast korta pass, ca 10 min).
Tänker mest på halsförlängare. Jag är emot inspänningar osv, men om det hjälper hästen att hitta traven så är det kanske okej ;)

Någon som har erfarenhet att dela med sig? :bump:

Sv: Inspänning för att träna trav?

Min åsikt är att det inte är okej, hitta det riktiga problemet istället.
Varför skulle hästen hitta traven för att den tvingas ha huvudet i en viss position?

Lär hästen att arbeta korrekt med överlinjen iatället, då kommer formen och traven komma automatiskt (som det låter iaf).

Ja, det har du helt rätt i.

Men om hästen har svårt att hitta takten, och om man bara har i syfte att "visa" den?

Hm, jag resonerar mest mot mig själv känner jag x) jag är extremt mycket emot inspänningar, nosgrimmor och allt sånt som hindrar hästen i dens rörelser.
Men någon som har positiva resultat av träning med halsförlängare?

Nej, jag gillar inte halsförlängaren.
Varför? Eftersom det är ganska tunna gummiband måste man spänna åt det ganska hårt för att öht få någon effekt av den, och då blir det att det drar i munnen på hästen hela tiden.
det blir liksom inget exakt stopp eller exakt eftergift.

Jag tycker det är bättre med en chambon (men det var en evighet jag använde en sån) eller vanliga inspänningstyglar. Det rådet har jag fått av en mycket duktig hästmänniska!

Inspänningstyglarna kan du ju reglera så att de är precis lagom långa för att bara ge effekt om hästen stretar emot, och så blir de helt lösa när hästen släpper efter.

Jag är i allmänhet inte emot inspänningstyglar- varför ska hästen springa runt oinspänd bara för att den longeras?
Däremot tycker jag att det är mycket bättre att tomköra, men jag är kass på det själv :o
Just nu varierar jag med att låta honom springa lös i paddocken, longera lite med inspänningar och att jobba från marken.
longera gör jag dock inte så ofta alls längre eftersom det sliter för mycket på unghästarna att gå på volter.

Bättre att jobba med tömmar och fästa dom lite lägre ner på en gjord om man vill. Då kan man ge eftergift och lätt ändra hur mkt hästen är "inspänd" under tiden man jobbar.

Köpte själv en dam med mkt grisepass för 1 år sedan och tömkört, markarbetat och NH-tränat mkt. Allt eftersom hon blev mjukare och starkare i kroppen (även behandlad av kiropraktor) så har grisepassen minskat enormt. Den dyker dock fortfarande upp speciellt när hon styvar sig tex när hon är riktigt peppad eller när hon blir pressad.

Så MKT mjukgörande och genomgång av kiropraktor/ET är vad jag skulle rekomendera alla med grisepassare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det kan vara okej att prova på!
du märker ju själv om det ger några resultat.
men det finns ju ingenting som säger att hästen börjar trava bara för att du sänker huvet på han, den enda skillnaden som bli är ju att hästen går med lågt huvud, det blir ju ingen skillnad på benrörelsen och gångarten!?

Blivit lärd att bland det bästa sätten att träna trav är ut i ojämn terräng.

Traven på min häst kom då hon musklade sig bättre, det tar inte så lång tid, och sedan som andra sagt, ut i terrängen, kavalletti, lösgörande övningar utan ryttare.
Så har jag tänkt, och under instruktör provat att "sätta"takten sakta men säkert.

Bommar och ut och rid i skogen över rötter å grenar.

Spänner man fast huvudet spänner sig nog hästen bara ännumera.

Som många redan sagt, inspänning är nog inte att ta till i detta läget. Men tömkörning och löslongering över bommar brukar göra susen. Då måste hästen i alla fall över bommarna hålla benen i styr. För varje gång stärks hästen i muskelaturen och balans och takt kommer då automatiskt. Klättra i skogen och trava i djup snö och högt gräs är ju också klassiska träningsmetoder.

Jag skulle nog börja från början med att bygga upp muskler och kondis ordentligt och att först och främst befästa formen i skritten.
ut och knata i skogen, tömkör över stockar och bommar, klättra osv.

Sätter du snodd på nu i traven utan att göra något grundarbete är risken att han bara springer på och böjer på nacken och du riskerar en häst med ryggont.

Min erfarenhet är att hästar som är stela & omusklade blir stelare med inspänningar av olika slag, skulle alltså inte sätta mkt hopp på att en inspänning får bort grisepassandet & dessutom får du mer problem pga att hästen kommer börja gå i en falsk form & alltså inte jobba korrekt, DET är svårt att bli av med.

Bomträning, terrängträning, boots fram, dressyrövningar för lösgörande.
Massör om det behövs, hästen har säkert mkt spänningar den måste bli av med.

Är hästen kollad nyligen av en bra ET/kiropraktor?

På min dam var en bra bit av ryggkotorna och de främre ländkotorna inte på sin normala plats. Om man drog ett finger efter ryggraden och inte tittade så kändes det som ca 30cm var borta (de låg åt högersidan) innan de fortsatte. Efter varje ET behandling så kom allt fler på plats och efter 3 så var det normalt och bäckenet var rakt. Inte undra på om hon var stel och hade svårt med tölten. Troligen gick hon omkull ordentligt i hagen som ung eftersom hon alltid haft lite svårt att sammla sig och tölta.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat