Sv: Inspänning av häst innan inridning?
Tömkörning var det ja.. Here it comes! Min häst köptes som 10-mån. bebis och hon har varit hans enda ägare fram tills jag köpte honom för ca 4 mån. sedan. Hon har inte gjort så mycket med honom och hon ägde honom tills han var 5 år. De promenerade mycket i skogen och han var van vid trafik. Sadling skedde, som jag förstår det, lite sporadiskt och då i boxen. Hon hade själv suttit barbacka på honom i boxen/stallet. För övrigt så gick han ute i hage tills. med en quartervallack. Han har alltså inte varit med om så mycket som en 5-åring brukar ha upplevt. En olycka hände en dag när de skulle ut och promenera med sadeln. Han sadlades i boxen och togs ut i grimma och longerlina. Väl ute blir hästen skrämd (?) och flyr varpå hon tappar honom. Han sprang iväg med longerlinan mellan benen och skadade sig så pass allvarligt att det blev en ganska lång vistelse på klinik och långvarig sårvård hemma. Allt är utläkt jättefint och detta är drygt ett år sedan. Efter detta tog uppfödaren hand om honom och han såldes till mig. Trots detta har det gått bra att longera honom och han litar MYCKET på mig nu men allt jag gjort med honom har han ifrågasatt. Smart, bestämd, social och arbetsvillig är han och definitivt värd att lägga ner hur mycket tid som helst på. När jag fick hem honom testade jag hur han reagerade på olika saker och utgick ifrån att han var 2,5 år mentalt och erfarenhetsmässigt. Ingenting var enkelt! Mycket rastlös vid hantering, klev rakt ut ur boxen så fort dörren var öppen, knuffades, bet i kläder, flyttade sig inte undan tryck, förstod inte kommandon vid longering, kunde inte ens acceptera en resårgjord - sadel - sadelgjord, kickade vid lyft av bakhovar osv osv. Första gången med fritt hängande inspänningstyglar slet han upp köttsår i mina händer, första gången med sadel höll han sig i hela tio minuter den filuren =) för att utan minsta förvarning fullkomligen explodera när vi promenerade på en smal grusväg.. Vart tar man vägen då? Detta låter ju alldeles hopplöst men allt detta har vi jobbat med nu i fyra månader och han är verkligen en fast learner så inget på listan är längre ett problem! Ja förutom inspänning och tömkörning då.. Första gången han var i ridhus överhuvudtaget klev han in som han ägde stället och satte en oxer på 1.10 som ett smäck - tre gånger med perfekt avstånd och urbra teknik. Han hade aldrig sett ett hinder innan! Så en dag tog jag ut en god vän och duktig ryttare som skulle hjälpa mig att introducera tömkörning. Vi tog det jättelugnt och fint enligt konstens alla regler och hästen får PANIK! Det spelade ingen roll vad vi gjorde, det fanns ingen framåtväxel. Det hela slutar med att han reser sig upp, slår över och hamnar på sidan för att sedan bli helt lobotomerad. Han stod och glodde rätt ut i luften och det gick inte att rubba honom en millimeter. Vi tog av en lina ( med STOR möda ) och fick honom tillslut att gå runt i trav och sen gick vi in. Jag har tränat med rep och linor på hela kroppen både i rörelse och när han stått stilla ute. OBS helt avslappnad! Kombinationen två linor och sitta fast var helt omöjlig. Under alla träningspass är han uppmärksam, avslappnad (ja lite busig ibland) och jag ser till att alltid lyckas med det vi företar oss och första gången vi satte foten i stigbygeln stod han och sov. Han är i de flesta lägen en modig grabb. Han funkar bra både med sidepull och bett och tar ledande tygeltag fint samt ger mig nacken vid stöd på båda tyglarna. Jaa, vad tycker du jag skall göra?