Inspänning av häst innan inridning?

M

Moheed

Jag håller på att rida in min 6-åriga vallack, dock inte helt utan problem!! Vi har nu kommit så långt att sadeln är helt bekymmersfri och jag kan kliva upp i stigbygeln och stå i den på båda sidor. För att inför ridningen ge hästen lite muskler samt att lära honom ge efter för tygeln vill jag sätta på honom en inspänningstygel och arbeta honom utåtställd i lina. Problemet är dock att han får panik när han upptäcker att han obönhörligen sitter fast! Obs, lös tygel i yttersta hålet! Jag har funderat på om jag skall ta och släppa honom i ett inhängnat område inspänd så han får fixa ut situationen själv för att ha honom i lina är ingen höjdare kan jag säga.. Är detta något jag måste ta ur honom innan jag sätter mig upp och rider eller kan ridningen fungera bra ändå? Han ger mig huvudet när jag tar tygeltag från marken. Jag vill liksom inte ha en panikslagen häst när jag tar i tyglarna sittandes i sadeln.

Sv: Inspänning av häst innan inridning?

jag hade nog tagit de längsta innspänningstyglarna jag kunde hitta. gärna med resår.
och sedan hade jag precis som du säger, låtit hästen vara lös på ett inhägnat område

precis, att ha en tygelfajtandes oinriden häst när man sitter på är inte så kul.
Träna one-rein-stop i en liten inhägnad, t.ex. corall. När det sitter kan du jobba honom med lätt inspänning. Innan du sitter upp kan även tömmkörning vara väldigt användbart. Då märker du hur han svarar för tygeltag, och kan få igenom dem utan att det händer en olycka.

tar du i en tygel, utan att lägga till en skänkel eller annan hjälp som ber hästen att flytta på sig, så ska hästen stå still och bara ge efter för tygeltaget genom att böja halsen.
För att få hästen att förstå grundhjälperna, måste man låta den själv utforska det och därigenom komma fram till en bra lösning. Man spänner in hästen med en tygel, grimskaft eller liknande, mellan högra ringen i grimman/sidepullen och högra bröstringen i sadeln (har man inte en westernsadel eller liknande, så kan man använda sig av en tömmkörningsgjord). Inspänningen ska vara så stram att hästen måste böja halsen ordentligt i sidan, men får aldrig vara hårdare än att den slakar när hästen ger efter.
Man tränar detta med hästen lös i en inhägnad, t.ex. corall, ridbana eller ridhus. Hästens första taktik för att komma undan trycket vid nosen, är sgs alltid att försöka gå ifrån det. Den styrs då automatiskt in på en liten volt runt sig själv. En del hästar stannar efter ett par varv, en del fortsätter gå i två evigheter. Men förr eller senare kommer alla hästar att märka att deras taktik inte lönar sig.
Till sist kommer de att hitta svaret på gåtan; att den bekvämaste och minst energikrävande lösningen är att stå still och bara ge efter i halsen.

Detta repeteras på båda sidor tills det är befäst.

Hästen har av denna övning lärt sig att stanna när man tar i en tygel utan att driva. Därför är one-rein-stop även en väldigt bra "handbroms" ifall hästen blir het eller skrämd.

Det tycker jag låter mycket vettigt! Det var nog det som var min tanke om det skulle kunna vara bra att göra innan uppsittning. Har ett ridhus i närheten och kan släppa honom där. Tack för svar =).

Kolla munnen på honom och sen innan du börjar jobba hästen...värm upp ordentligt...massera gärna rygg och bakdel så att det blir så mjukt som möjligt. Mitt halvblodssto kan inte gå inspänd alls rent erfarenhetsmässigt. Hon har råkat väldigt illa ut när hon var yngre.
Personligen skulle jag inte spänna in den hästen utan hellre då tömköra den. Med en bra tömkörningsgjord kan du använda de lägre ringarna och föra tömmarna genom. Fördelen är att du kan ge eftergift och hästen inte känner sig så fasthållen. Då visar du den rätt väg på ett lugnt och fint sätt samtidigt som du bygger upp den för kommande ridning. :cool:

nu hann jag ju bara beskriva detta lite kort, men jag har för mig att jag skrev mer utförligt på hemsidan. om du kollar under hästar och någon av träningshästarna, så har jag för mig att det ligger något där om just One-rein-stop, och om jag inte mins fel kanske även något om inspänning över huvud taget. där har du ju även bilder som kanske kan vara användbara.

Jag skall kolla din hemsida lite noggrannare. Var inne där häromdagen och kikade lite. Mycket fin =) Tänderna är kollade förresten så det skall vara lugnt. Dessutom arbetar vi endast bettlöst och i alla andra lägen har det fungerat super! Tömkörning är jättebra träning men är ingenting som vi kommer att kunna göra på min häst tyvärr - lång historia, men så är det! Vi får överleva utan det.

du får gärna skriva ner denna långa historia. ;) vad har han varit med om? det kan bli problem i ridningen om det finns sviter kvar som har med människor, tyglar, bakskygghet, fasthållen, etc, att göra. sådant bör man därför jobba bort först innan man bygger något nytt.

Tömkörning var det ja.. Here it comes! Min häst köptes som 10-mån. bebis och hon har varit hans enda ägare fram tills jag köpte honom för ca 4 mån. sedan. Hon har inte gjort så mycket med honom och hon ägde honom tills han var 5 år. De promenerade mycket i skogen och han var van vid trafik. Sadling skedde, som jag förstår det, lite sporadiskt och då i boxen. Hon hade själv suttit barbacka på honom i boxen/stallet. För övrigt så gick han ute i hage tills. med en quartervallack. Han har alltså inte varit med om så mycket som en 5-åring brukar ha upplevt. En olycka hände en dag när de skulle ut och promenera med sadeln. Han sadlades i boxen och togs ut i grimma och longerlina. Väl ute blir hästen skrämd (?) och flyr varpå hon tappar honom. Han sprang iväg med longerlinan mellan benen och skadade sig så pass allvarligt att det blev en ganska lång vistelse på klinik och långvarig sårvård hemma. Allt är utläkt jättefint och detta är drygt ett år sedan. Efter detta tog uppfödaren hand om honom och han såldes till mig. Trots detta har det gått bra att longera honom och han litar MYCKET på mig nu men allt jag gjort med honom har han ifrågasatt. Smart, bestämd, social och arbetsvillig är han och definitivt värd att lägga ner hur mycket tid som helst på. När jag fick hem honom testade jag hur han reagerade på olika saker och utgick ifrån att han var 2,5 år mentalt och erfarenhetsmässigt. Ingenting var enkelt! Mycket rastlös vid hantering, klev rakt ut ur boxen så fort dörren var öppen, knuffades, bet i kläder, flyttade sig inte undan tryck, förstod inte kommandon vid longering, kunde inte ens acceptera en resårgjord - sadel - sadelgjord, kickade vid lyft av bakhovar osv osv. Första gången med fritt hängande inspänningstyglar slet han upp köttsår i mina händer, första gången med sadel höll han sig i hela tio minuter den filuren =) för att utan minsta förvarning fullkomligen explodera när vi promenerade på en smal grusväg.. Vart tar man vägen då? Detta låter ju alldeles hopplöst men allt detta har vi jobbat med nu i fyra månader och han är verkligen en fast learner så inget på listan är längre ett problem! Ja förutom inspänning och tömkörning då.. Första gången han var i ridhus överhuvudtaget klev han in som han ägde stället och satte en oxer på 1.10 som ett smäck - tre gånger med perfekt avstånd och urbra teknik. Han hade aldrig sett ett hinder innan! Så en dag tog jag ut en god vän och duktig ryttare som skulle hjälpa mig att introducera tömkörning. Vi tog det jättelugnt och fint enligt konstens alla regler och hästen får PANIK! Det spelade ingen roll vad vi gjorde, det fanns ingen framåtväxel. Det hela slutar med att han reser sig upp, slår över och hamnar på sidan för att sedan bli helt lobotomerad. Han stod och glodde rätt ut i luften och det gick inte att rubba honom en millimeter. Vi tog av en lina ( med STOR möda ) och fick honom tillslut att gå runt i trav och sen gick vi in. Jag har tränat med rep och linor på hela kroppen både i rörelse och när han stått stilla ute. OBS helt avslappnad! Kombinationen två linor och sitta fast var helt omöjlig. Under alla träningspass är han uppmärksam, avslappnad (ja lite busig ibland) och jag ser till att alltid lyckas med det vi företar oss och första gången vi satte foten i stigbygeln stod han och sov. Han är i de flesta lägen en modig grabb. Han funkar bra både med sidepull och bett och tar ledande tygeltag fint samt ger mig nacken vid stöd på båda tyglarna. Jaa, vad tycker du jag skall göra?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar