Insider nästa vecka

Sv: Insider nästa vecka

jo men insider brukar ju vara starkt vinklat och jag antar att de kommer hoppa på raser som de har fördomar på och vägra lyssna på kunniga... som vanligt
 
Sv: Insider nästa vecka

Fast dom kan ju inte vinkla hur en ras ser ut, detta handlar inte om typ pitbull, utan om hur vi får hundarna att se ut, den ena mer extrem än den andra och SKK godkänner.

KimzOr, du är lika intelligent som vanligt :angel:
 
Sv: Insider nästa vecka

vilken dag & vilken tid är det? höll på att fråga vilken kanal men det kom jag på att jag nog visste:angel:
 
Sv: Insider nästa vecka

Ska bli spännande att se vilka raser dom tar upp.
 
Sv: Insider nästa vecka

Tycker att det är bra att det är ett program om "extrema" hundar så kanske det blir lite ändring, några raser som jag tycker att det skall ändras på är Basset Hound (fast jag har en själv), dom har blivit alldeles för skinniga och kan knappt gå på en vanlig gräsmatta, detta är en drivande hund och skall ha markfrigång, vilket jag föredrar på dom , domarna tar alltid fram dom mest extrema på utställningar.
Sedan finns då schäfern som går på bakhasorna, jag tycker att det ser hemskt ut, med dessa räkrumpor som knappt kan gå, detta är en brukshund och skall kunna röra sig fritt.
Jag anser att det är djurplågeri när hundarna blir mer och mer extrema för varje generation.
Man får inte glömma vad dom från början var avlade för.

Finns många mer raser som det behöver bli en ändring på.
 
Sv: Insider nästa vecka

Hoppas jag med, men vem ska man "klandra"?
Tror att många uppfödare innerst inne tycker det har gått helt åt skogen, men domarna och köparen styr ju en hel del....
Om jag vill avla en "sund" schäfer ex med rakare vinklar så lär jag ju aldrig ens få komma in i en ring o få min bedömd som den sunda hund den är...så man faller ju som på eget grepp på nåt sätt..

Men det är sjukt hur man manipulerar dessa stackars hundar, bara för man själv "vill o kan"....stackars djur.

Sen var det även om utställningar tror jag, man fick se nän slags vit hund ( päls ÖVERALLT ) som ägaren lyfte upp o ner på marken . det såg ut som det var en tennsoldat och inte en levande hund.
 
Sv: Insider nästa vecka

nej det är sant. jag blir bara så försvarsinställd.. jag har en fransk bulldogg och får ofta höra att folk inte kan fatta hur man kan avla på såna hundar.. Vi tränar agility och är aktiva utan problem, men på sommaren när det är varmt ligger vi mest å slappar för han orkar inte mer.. men vet gör det? :angel:
iallafall så klagar folk rätt mycket på att han inte orkar springa långt varma dagar, men han är ju liksom inte gjord för det.. det är sånt jag oroar mig över att de ska ta upp.. :(
 
Sv: Insider nästa vecka

Ja, det kommer säkert att svida till lite för en del, men att avla så hundarna får begränsningar för sig själva är ju faktiskt ganske elakt gjort...det är ju VI som ställer till det och hundarna får betala priset.
 
Sv: Insider nästa vecka

jo fast det känns som om de inte tar hänsyn till vad hundarna ska användas till.. om man ska se till den "ultimata" hunden så har ju de allra flesta hundarna begränsingar. Min hund är ju t.ex. framavlad sällskapshund numera, det innebär t.ex. att han inte har samma jaktinstinkter, vilket för mig är en stor fördel i skog och mark..
Sen att han inte kan springa på sommaren är inget som varken han eller jag lider av, han kan springa lika lite som jag på sommaren. och jag tycker inte att jag är felavlad, jag tränar fyra gånger i veckan..
Att han snarkar anser folk är för sorgligt, de ser det som ett helt klart tecken på att han är felavlad och inte kan andas:confused:
min pojkvän snarkar också..
alltså poängen är att jag tycker det är fel att anta att alla hundar Vill springa runt som galningar i solen.. det är sånt jag tror kommer tas upp. förutom det uppenbara fel som finns, t.ex. att avla på hundar som lider av sin fysik oavsett vad de användes till.
 
Sv: Insider nästa vecka

ENGELSK bulldog kommer säkert upp i programmet. Läs bara pippilottas tråd om hennes halta Basset...En hund skall inte behöva snarka bara för att vi vill se trubbigare o trubbigare nosar på hundarna.....den kan snarka, men inte då av anledningar som att vi avlat dom så.

Jag vill inte dig nåt ont, utan generellt så finns det en massa raser som avlas på människors villkor o fåfänga.Det går inte på sundhet utan ju mer extrem den blir, ju bättre verkar det som.
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag är verkligen glad att jag har hundar av raser som inte har några direkta kända problem. Jag skulle aldrig kunna skaffa mig någon av dessa raser just av den anledningen att jag vill inte ha en sjuk hund för att sedan skylla det på att sån är rasen. Då är det bättre att skaffa sig en frisk ras. Visst kan man fortfarande få en sjuk individ, men risken minskar ju avsevärt. Dock förstår jag att människor som har dessa hundar älskar sina hundar och dom är ju inte mindre värda för det. Men just aveln är jag verkligen emot.
 
Sv: Insider nästa vecka

jo fast hur kan insider bedöma om min hund snarkar för att han har trubbig nos och inte för att han är så som individ?
Jag har hört att det endast finns en engelsk bulldog i sveriges historia som blivit höfftledsröntkad utan nedslag, sånt gör mig ordentligt irriterad, för det är det som jag ser som felavel...
Min oro är att Insider kommer göra som vanligt och blanda ihop allt och alla utan att se till bakgrunden för de vill ha en uppseendeväckande "story". Den franska bulldoggen har faktiskt inte blivit trubbigare i nosen på senare år, snarare tvärtom.. det är sånt jag tror de kommer missa och skapa ännu fler fördomar :mad: ..
visserligen finns det ju domare som uppmuntrar åt "fel" håll, men det är inte samma sak som att döma en hel ras.. min hund ställdes ut för ett par veckor sedan och fick plus för sina vinklar, fast han är mycket rakare och klarare i linjerna än vad många andra bulldoggar är, då kändes det som om det går åt rätt håll ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp