Insidan av hasen är varm och svullen :(

Chima

Trådstartare
Får inte tag i någon på kliniken om råd än så frågar här så länge.

Min häst har blivit svullen & varm på insidan av hasen (såg det igår morse/fm).
Inte sett något sår eller liknande, tempen låg bra igår men ska ta den i dag igen. Haltar inget varken på rakt eller böjt spår.

Hon har bara skrittats och travats (ca30-40min, mest skritt) så överansträngning kan det inte vara? Gick ut på promenad igår men svullnaden gick inte ner. Kanske har den gått ner lite idag är inte säker.
Kan det vara någon fara att ut och gå med henne när hon är svullen eller gjorde jag fel med det? Hade på kylliniment.

Hon går med andra hästar, men dom har broddar i skorna och kan inte se några broddhål på hennes has eller ben överhuvudtaget. Hon kan springa i hagen när någon lämnar henne där så kanske har slagit i sig? sträckt sig?
Har ni några erfarenheter av detta? Tacksam för svar.
Mvh Chima

Sv: Insidan av hasen är varm och svullen :(

När det gäller svullnader på hasen som inte kan härledas till någon synlig skada, utan bara uppträder som svullnad så kontaktar jag klinik för undersökning även om inte hästen uppvisar hälta ur ett normal betraktelse.

Sv: Insidan av hasen är varm och svullen :(

Fick tag på dom nu så skulle avvakta tills nästa vecka & kolla så att det inte vart sämre annars skulle jag åka in. Tack för ditt svar i alla fall :)

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 816
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 429
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka