Insattslöp

Sv: Insattslöp

Insatslöpningar anmäls oftast flera månader innan och flera insatser betalas fram till löpet. Exemple på insatslöp är Derbyt, Breeders, Stockholm Cup etc. Propositioner till insatslöpningar finns i galoppens storloppshäfte och där kan man läsa vilka hästar som är kvalificerade att anmälas till varje löp.

Ok så långt är jag med, men varför betalar man in i olika omgångar?
Är det för att bygga upp en prispott?
Är det samma som anmälningsavgift?

Inte mycket jag vet:D

Insattslöpningar är, som Annika skrev, storlöpningar med en vinstsumma modell större. Prispotten behöver ett boost, som du själv nämnar, och hästägarne står för en stor del för detta boost. Hårtdraget kan man säga, att man tävlar om sina egna pengar :grin:.
Första insatsen är ganska blygsam, så alla, med bara lite förhoppningar på sina hästar, kan reservera sig en plats. Sedan försvinner häst efter häst av olika anledninger och insatserne höjs i takt med loppet närmer sig, man kan värdera motståndet och bara seriösa spekulanter finns kvar att tävla om dom stora pengarne. Om man skulle erlägga hela insatsen i första omgången, skulle folk tänka sig om både en och två gånger före man la ut såpass mycket.
Ofta utskrivs tröstlöpninger om det är många kvar, som har betalat och vill tävla. Om inte hästarne har kvalificerat sig till huvudlöpningen på annat sätt, kommer då formtalet in. Vissa väljer dock att gå i tröstlöpningen, även om dom är kvalificerade till huvudlöpningen, om dom bedömer att en vinst i tröstloppet är bättre betalt än en sjundeplats i huvudlöpningen.
Annika har säkert en bättre och mera lättförstålig förklaring :idea:

Senast ändrad:

Ok. nu fattar jag liiiite bättre.
Så vem som helst kan anmäla sin häst om man anser att den skulle vara tillräckligt bra, men är det många anmälningar så blir det dom bästa hästarna som får starta i själva huvudlöpningen?!

En annan fråga i samma genre, vad menas med att en häst är ansluten till Breeders?
Finns det även här speciella lopp?

Utöver att det bara är tränare och ägare (inte vemsomhelst ;)), som får anmäla, är det ungefär summan av kardemumman.
Avelshingstar kan anslutas till Breeder's-programmet genom att betala, vad som svarar till en betäckningsavgift. Enbart hästar efter sådanna hingstar får deltaga i dom spesiella Breeder's-lopp.
Sedan finns det också auktions-löpningar, var enbart hästar, som har varit till försäljning på specifierade auktioner får deltaga.

Du borde ta kontakt med Helena Gärtner (tlf.0150-66 41 99, kontorstid). Hon håller i utbildnings- och licensfrågor.

En annan fråga i samma genre, vad menas med att en häst är ansluten till Breeders?
Finns det även här speciella lopp?

Precis, Breeders serien i Sverige omfattar fyra löp.

Breeders Trophy Juvenile (För 2 åringarna)
Breeders Trophy Mile (3 åringar)
Breeders Trophy Classic (3 åringar)
Breeders Trophy Stayer (4 åringar)

Om man är anmäld i Breeders serien så är man anmäld till alla de löpen men man fortsätter att betala insatser under alla åren som det pågår. Den hästen som har bäst resultat, sammanlagt, i alla de fyra löpen får en bonus på 500.000 kr.

Du borde ta kontakt med Helena Gärtner (tlf.0150-66 41 99, kontorstid). Hon håller i utbildnings- och licensfrågor.

Jag kommer ju gå utbildningen för amatörtränare så det blir väl en del info där men vill ju ha reda på allt NU:D

Kommer inte hinna gå förrän nästa vår eftersom jag ska ha barn snart, så det känns segt att behöva vänta. Är ju hela tiden nya saker man undrar över.

Men nu fattar jag lite bättre vad som menas med dom olika löpningarna.
Tack tack:bow:

Om du inte redan gör det så skaffa en prenumeration på Galoppmagasinet. En otroligt bra tidning jag tror att du skulle gilla att läsa! Ska slå mig ner i soffan senare och njuta av senatste nummret som kom idag ;)

Har redan prenumeration på den:D
Riktigt bra tidning, lusläser varje sida.

Funderar på om det finns någon annan bra tidning om galopp?
Svenska/engelsk/amerikansk?!

Är det värt pengarna att prenumerera på dom som nybörjare?

Blir rätt saftigt pris för Bloodhorse (ca 1200-1300 kr/år).

Eller ska man nöja sig med att läsa på deras websidor?

Det beror naturligtvis på hur mycket pengar du har!:angel:

Det finns mycket att läsa och har man råd är det värt det. Själv nöjer jag mig med att läsa på Internet och det räcker. Har inte riktigt tid med att läsa hela tidningen i alla fall för den kommer ofta. En lösning är att dela den med någon om man känner någon annan som också är intresserad. Har en kompis som gör det med Pacemaker och då brukar jag passa på att läsa också när jag har vägarna förbi.

Grejen med dom tidningarna är att, för oss, håller dom sig aktuella ett år eller så!:grin:

Trainer magazine innehåller bra artiklar ibland. Finns både i en europeisk och amerikansk variant.

Ja, den har jag sett. Var får man tag på den?

Och det är inte att vi ligger så långt efter, men eftersom nyheterna inte direkt berör oss är det kul att läsa dom även när dom legat till sig ett tag!:angel:

Tack! Det jag har sett av Trainer finns det mycket intressant "tekniskt" material. Priset är överkomligt också. Får ta en funderare när jag har lite mer tid.

Liknande trådar

Övr. Grenar Är det nån i Sverige som följer detta race? Höjdpunkten på almanackan här I Australien! Tisdag 5 November, 3200m Final-startfältet samt...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
782
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj