insådd timotej.. hjälp??

FrontLine_

Trådstartare
Jag har akut behov att köpa lite hö, då vi tagit hem hästarna från betet pga en skada. Problemet är ju att vi får inte höet att räcka, och måste nu panikens köpa hö. Vilket inte är lätt. Man vill ju helst inte ha fjolårets, och här uppe är det inte många som gör analys heller..

Iallafall så behöver hästen jag har hyfsat med protein, och jag har nu fått tag i ett torrhö. Bonden har ju såklart inte gjort en analys, men säger att Det är gräsvall med insådd timotej. Första året som han skördar detta då han sådde in det förra året.. och då till min fråga: Kan det vara ett bra hö? Jag vet att det är svårt att säga utan analys, men har det någon betydelse att det är första året som detta hö slås? Det är första skörden (säger man så?) också för året också som jag kommer att ta hö ifrån..

Jag ska köpa ca 400 kg, som kommer räcka bara över sommaren/en bit in på hösten, så en höanalys kändes ju väldigt dyrt för så lite hö..:/ har tyvärr ingen möjlighet att ta hem mer just nu heller..

Sorry för ett rörigt inlägg, hoppas någon kan komma med svar!:)

Sv: insådd timotej.. hjälp??

Huruvida det kan vara bra eller inte beror på skördetidpunkten (mm).
En av de höleverantörer jag brukar handla av skördar sitt timotejhö när det gått i ax och brukar ha bra stuterivärden i det.
Fråga när det är skördat.

Jaa han nämnde något om nåt sånt.
Han hade skördat just när timotejen hade "blommat" eller vad man nu ska säga.. tror det var något sånt han sa..

har den blommat så är värdena låga, har den bara skjutit ax är de bra... fråga igen :idea:

Skördetidpunkt är ju viktigt, i synnerhet för proteinvärderna. Och efter axgång sjunker värderna snabbt. Men det är ju iaf. en bra vall, ingen "gammlägda". Men är höet taget i månadsskiftet juni/juli eller före, så ska du rent generellt ha bra värden på en ny vall. Så även om det inte finns analys, vilket är rätt naturligt så här tidig, då man oftast samlar ihop tåtar och har i frysen från olika balar innan man skickar på analys. Detta för att få så rättvis bedömmning av skörden som möjligt om man inte tagit strängprover och fryst in som skickas tidigare.

Sedan måste jag inflika på det du skrev om att, "och här uppe är det inte många som gör analys heller.." Känner ingen aktiv lantbrukare´här i norrland som inte analyserar sitt grovfoder för optimal kvalité. Är en väl investerad slant i produktionsutfall samt för plånboken. Skillnaden ligger mer i om personen som säljer bara odlar för att avyttra eller om de producerar för sin egen skull primärt.

Sedan är det ju inget fel på fjolårshö, det som miskat är vitaminerna.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 168
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat