Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67

Lobelia

Trådstartare
Med tanke på den livliga debatt som varit, hur vill du att den framtida avlen i Sverige ska bedrivas? Jag har avsiktligt utelämnat "friskhetsfaktorn" då det blir för komplexa frågor, men återkommer med en omröstning på det temat så småningom.

Senast ändrad:
Sv: Inriktningen på islandsavlen

Personligen tycker jag att det är bra som det är nu!

jag säger ingenting om ifall vi går åt rätt håll elelr inte, bara att det är fint som det är.

Vi har både super-elit-hästar, och inte så superbra hingstar... Vissa med gosehärligt temperament och andra med lite mer vilja och tävlingskaraktär.

Det finns stor bredd som det är nu och alla hingstarna ger ju oliak sorters avkommor.

man har bra chans att leta reda på den hingst man själv skulle vilja betäcka med, om det inte bara är siffror man bryr sig om.

/Maria

Jag håller med, fast jag från början inte riktigt visste hur jag skulle uttrycka det. Jag har därför valt att inte lägga någon röst på de alternativ som anges här, eftersom jag anser att bredden på hingstar är stor i dagsläget och att endast sträva efter elithingstar kanske inte är en ambition.

Jag anser att vi bör avla på bredd men med ett krav: bedömda hästar (både ston och hingstar). Jag har personligen lite svårt för "Jag vill ha ett föl efter Toka för hon är ju så snääälll..." Bedömda djur, målmedveten avel!

Säger samtson som aldrig har avlat och bara har vallacker... ;)

Sv: Inriktningen på Islandshästavlen

Med tanke på att aveln är fri vad gäller stosidan så tycker jag att det är bra att det krävs att åtminstone hingstarna ska vara bedömda.

På sätt och vis tycker jag att även ston bör vara bedömda för att få användas i avel, men på sätt och vis inte... Det finns många som vill ta föl efter sitt sto för att de vill ha avkommor efter just henne och så tycker jag att det ska få vara. Men såna som tar föl för att sen sälja fölen tycker jag ska ha avelsbedömda ston. Kanske behöver det inte finnas gränser för vad som är godkänt eller inte på stosidan, men för köparens skull kan det vara bra att det finns siffror på både mamman och pappan så man ser deras egenskaper?

Jag vill ha samma fria avel som på Island men av humanitära skäl och för att inga djur skall avlas fram som lider tycker jag att man bör veterinärbesiktiga såväl ston som hingstar och de skall vara fria från ärftliga defekter av alla slag som påverkar hållbarhet och livskvalitet!

Anette

Håller också med om att avelsdiskussionerna borde fokusera mer på stonas kvaliteeer än vad det görs i dag, vet dock inte hur detta ska kunna göras. Ston med bra egenskaper kanske tävlas en hel del och hinner ju inte få så många avkommor, tyvärr verkar det inte heller som att ett föl med både bedömd mamma och pappa genererar ngt högre ekonomiskt värde vid försäljning (inte i jmf med vad det borde, om man tänker på att stoets gener har lika stor betydelse, men jag kan ha fel)!

josse skrev:
Håller också med om att avelsdiskussionerna borde fokusera mer på stonas kvaliteeer än vad det görs i dag, vet dock inte hur detta ska kunna göras. Ston med bra egenskaper kanske tävlas en hel del och hinner ju inte få så många avkommor, tyvärr verkar det inte heller som att ett föl med både bedömd mamma och pappa genererar ngt högre ekonomiskt värde vid försäljning (inte i jmf med vad det borde, om man tänker på att stoets gener har lika stor betydelse, men jag kan ha fel)!

Värdet på avkomman bör ju inte bero på dess föräldrars prestationer eller stam utan på individen! Särskilt inte på en valack som man ändå inte kan använda i avel. Det måste ju vara individen själv som är det intressanta! Har sett att en del föl och unghästar är dyra pga hög blup och 1:a klassföräldrar trots att deras egenskaper är inte bättre än medelmåttets!

Samtidigt har jag också sett individer från obedömda föräldrar som helt klart håller en klass klart över medel! Då tycker jag att de sistnämnda har ett högre värde! Men det finns folk som är så osäkra eller så stam- och blup-fixerade så trots att de ser att det är en väldigt fin individ med jättefina rörelser så köper de hellre en med högre blup som har högt meriterade föräldrar än litar till sitt eget öga!

Att någon avlar på ett dyrt sto eller dyr hingst det är deras val och om det blir en medelbra avkomma så är den inte värd mer, oavsett blup och högt bedömda föräldrar! Alla som avlar får ju ta ansvar för sina avkommor och jag tycker det är skamligt när man försöker pracka på någon en medelbra häst till ett dyrt pris med hänvisning till blup och föräldrar! Jag vet inte om det är medvetet eller sker med okunskap men jag har sett hästar som sålts som enormt lovande tävlingshästar pga sin stam men som är väldigt alldagliga i både exteriör och rörelser! Det är i alla fall synd om den köpare som går på den niten! Och en del är dumma nog att tro att högt pris=jättebra häst och tvärtom!

Sedan är ju inte behovet att diskutera stona lika stort. Man får avla på vilket sto man vill men däremot inte på vilken hingst man vill! Självklart skall båda ha god livskvalitét, vara friska, ha sunda rörelser osv. Men det finns så mycket som spelar roll i aveln. För att man avlar på toppresterande hästar finns inga garantier. Det är rätt kombination av föräldraindivider som är det avgörande och för att göradet kan man inte se sig blind på blup och bedömning, man måste kännna båda individerna!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte komma med en helt annan aspekt, vildhästen. Att hästen har de egenskaper som behövs för att överleva i det fria får vi absolut inte förlora i all poängjakt. Det är säkert ingen fara än, men de flesta andra raser har ju bevisligen fått sämre överlevnadsförmågor bara på de sista hundratalet år.

Lokalsinne
Förmåga till självständig bedömning
Lättföddhet
Temperaturreglering
Skärpa
Att inte få panik
Friska föl
Okomplicerade nedkomster
Förmåga till medkänsla
Sund försiktighet
osv

Sådana egenskaper som inte är inlärda utan ärvs, men som ändå inte bedöms eller ens beaktas i dagens avel. Men som gör våra hästar lättskötta och lätthanterliga. Och vem vet om inte överlevnadsförmågan kan komma att bli viktig i framtiden igen?

Ett otroligt stort problem i detta land är denna f*rbaskade kärleksavel/försäljning...

Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl (alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

Kanske dags att börja ställa ännu mer krav på vilka ston som får förvärva sig?
Ex i schäferaveln (inte blocket-valparna nu utan för att reggas i SKK ) krävs godkända höftleder samt mh-test (menatlitet), samt för normalpris registrering minst 2:a i exteriörkvalitet. Tåls att fundera på...

Ni behöver inte hugga om "åhh det skulle bli så dyrt.. eller åhh då måste man ha superryttare som visar osv"

Fundera istället på hur man skulle kunna utforma i likvärdigt program...

Ett otroligt stort problem i detta land är denna f*rbaskade kärleksavel/försäljning...

Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl (alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

Kanske dags att börja ställa ännu mer krav på vilka ston som får förvärva sig?
Ex i schäferaveln (inte blocket-valparna nu utan för att reggas i SKK ) krävs godkända höftleder samt mh-test (menatlitet), samt för normalpris registrering minst 2:a i exteriörkvalitet. Tåls att fundera på...

Ni behöver inte hugga om "åhh det skulle bli så dyrt.. eller åhh då måste man ha superryttare som visar osv"

Fundera istället på hur man skulle kunna utforma i likvärdigt program...

Ärligt talat vet jag inte en enda som bedriver någon stor avel på sådana hästar som du beskriver! Jag vet ett fåtal som tar ett enstaka föl efter en sådan häst och försöker kombinera den hästens goda lynne och egenskaper med en hingst med lite bättre steg och helst gott lynne. Jag vet för all del också att det finns stora importörer av billiga ston från Island främst som kränger dessa dyrt betäckta med sina klass1 hingstar. Det är inte av kärlek utan av rent vinstintresse! Och här bryr man sig inte så mycket om varken exteriör, gångarter eller lynne! Bra betalt tar man därför att hingsten har hög blup och är högt bedömd! Rent lurendrejeri!

Jag tycker också att du skall ställa dig frågan varför folk älskar sitt sto! Det kanske är så att stoet har så mycket av de egenskaper de vill ha att de struntar i om det grisepassar! Eller att den är 3-gångare. Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte 3-gångaren vi hade på prov till mina barn för jag hittade aldrig någon lika bra och pålitlig barnhäst som var med på allt sedan och de tappade därför sin ridning! Bättre med dåliga gångarter än för mycket temperament i hästen! Den förstnämnda är fortfarande användbar till de flesta och till mycket medan den andra kräver en erfaren ryttare!

Det går alltid att sälja en snäll och frisk häst och den kan alltid få plats i nåons hjärta, även om gångarterna inte är de bästa. Det tycker inte jag är fel heller. Har aldrig islänningarna gjort heller! Det är inte de hästarna de slaktat ut i första hand, utan de med svårhanterligt lynne/temperament! Och de avlas en hel del grisepassare och 3-gångare på Island också. De hamnar ofta på turridningar eller som familjehäst. Många turister känner ändå inte om de töltar, travtöltar, passtöltar eller grisepassar. Däremot vill de rida säkert och inte riskera att hästen blir skrämd, de blir avkastade eller annat.

Jag tycker det kommer lite för mycket av biprodukten "medelbra gångarter och mindre bra temperament/lynne" som pga av sina brister att platsa som tävlingshäst, av uppfödaren säljs som skog-/familjehäst med tillhörande risker och som ett brev. Ofta säljs de dessutom med argument som att de har bra stam, hög blup osv och är det ett sto med argument om at det lämpar sig till avel. Sånt gillar inte jag! Säljer jag en spänd häst, så talar jag om vad det är och jag rekommenderar definitivt inte att avla på den! En häst är absolut inte automatiskt bra för att den har hög blup och högt bedömda/högt presterande föräldrar! Och en häst är inte automatiskt dålig för att den har okänd stam eller obedömd far! Det är de här kategoriska stämplarna man stör sig duktigt på!

Jag kritiserar inte heller avel på hästar med bra gångarter och bra lynne! Jag kritiserar att man låter sig förblindas av en hästs skönhet och bra gångarter trots att den inte har ett tillräckligt bra lynne/temperament! Det är precis vad många islänningar också kritiserar också, vi låter oss förblindas av skönhet och ger avkall på lynnet! Det är en bra mycket större "dödssynd" att avla på en sådan häst än att avla på en snäll grisepassare med superbt lynne! Men givetvis vill man ha allt bra!

Jag har inte hört någon som har som avelsmål som innebär att man vill avla hästar med dålig exteriör och dåliga gångarter utan alla vill väl ha en häst meb braexteriör och gångarter, men det är också många som vill ha en rejält byggd häst, och då pratar vi inte fett utan rejäl benstomme, grova ben, bred bringa och rygg osv kriterier för att få en stark och viktbärande häst och som vill ha hästar som lämpar sig för att rida ut med för barn i åldern 8-12 år.

Jag har inget färdigt förslag och det beror på att jag anser att det är många olika synvinklar och åsikter som skall med i sitt sådant så att vi får en långsiktigt bred avel som tillfredställer alla olika behov och smakinriktningar, dvs vi skall bevara hela det genetiska arvet och inte bara vissa valda delar som passar minoriteten som tävlar på hög nivå och sedan vi andra hålla till godo med det som inte duger som tävlingshäst av den aveln. Vi har också rätt till att få avla de vi vill ha! Det är så många fler som rider på annat sätt än tävling och vi har lika stora rättigheter att få vara med och tycka till hur hästen skall vara. Vad alla skall hålla sig inom däremot är rent sunda, veterinärmedicinska regler så hästarna är så friska och hållbara som möjligt!

Jag är faktiskt förvånad över att vissa islandshästar anses vackra och är klass 1 bedömda med klass 1 exteriör för jag har sett flera exempel på sådana som jag absolut inte skulle vilja avla på just för att jag inte gillar deras exteriör! Ibland tycker jag att islandshästarna bedöms efter en konstig mall exteriört och att en del saker som inom andra raser skulle ge stora anmärkningar bedöms positivt eller nonchaleras, vilket jag ärligt talat tycker är lite oroväckande därför att det många ggr bygger på vedertagna veternärmedicinska aspekter. Andra saker som är positivt på andra raser kan ge sämre poäng vid bedömning på en islandshäst. Jag skulle också vilja veta varför islandshästen inte är lika sund längre. Den ligger inte i topp längre nämligen utan har sämre statistik än haflinger, nordsvensk och fjording och därmed högre försäkringspremie. Jag har kollat detta med mitt försäkringsbolag nämligen. Den låg tidigare i topp. Jag tycker man bör ta reda på varför det ser ut så här!

Sambaengi>Ärligt talat vet jag inte en enda som bedriver någon stor avel på sådana hästar som du beskriver!

Tror inte det är storavlare som säger så, men en jä...a massa stoägare med attityden: duger hon inte till annat kan jag ju ta föl på henne med den tjusiga hingsten XXX utan att kolla bakåt om de passar att kombinera. Och många bäckar små....
Så tyvärr tror jag det ligger mycket i vad Ninni-Marklanda säger.
Sedan kan man fråga sig hur mycket av det icke önskade lynnet är hästens fel och hur mycket är människans ;) Läser man inläggen på BUKE "hästhantering" är svaret nog givet :crazy:

Litet tips Sambaengi, i all välmening, dina inlägg blir lite långa så att syfte och innehåll blir svårfångat och försvinner i all text ;) Du skulle nog nå en bredare publik om det gick att korta ner texten :crazy:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Tror inte det är storavlare som säger så, men en jä...a massa stoägare med attityden: duger hon inte till annat kan jag ju ta föl på henne med den tjusiga hingsten XXX utan att kolla bakåt om de passar att kombinera. Och många bäckar små....
Så tyvärr tror jag det ligger mycket i vad Ninni-Marklanda säger.
Sedan kan man fråga sig hur mycket av det icke önskade lynnet är hästens fel och hur mycket är människans ;) Läser man inläggen på BUKE "hästhantering" är svaret nog givet :crazy:

Litet tips Sambaengi, i all välmening, dina inlägg blir lite långa så att syfte och innehåll blir svårfångat och försvinner i all text ;) Du skulle nog nå en bredare publik om det gick att korta ner texten :crazy:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Där tror jag du har rätt för jag tror nämligen inte att gårdsavel på en icke bedömd hingst är något som kommer skada rasen (det har ju inte gjort det hittills trots väldigt frekvent sådan på Island) utan det är just dåliga ston som har dålig ridbarhet! Man avlar inte på en hingst med dålig ridbarhet. De flesta pallar inte behålla hingstarna utan kastrerar dem och för att göra sig besväret att behålla något som hingst så måste man tycka väldigt bra om individen och tycka det är något att avla på. Det är trots allt mycket besvärligare att hålla hingst och kräver mer kunskap om både det ena och andra, och de flesta varken vill eller vågar ta på sig det ansvaret. Vet iofs de som trott det varit enkelt men det har ändå slutat med kastrering i 2-4 års ålder. Drömmare finns det ju alltid.

Men de flesta kan hysa ett sto och väldigt många vill ha just ett sto "så de kan ta föl". Andra köper ett sto som av någon anledning inte fungerar som ridhäst, inte sällan pga psyket, och då väljer de att ta föl istället! Sedan väljer de som du säger en "fin" hingst och tror det skall bli bra, utan att se om det passar med stoet heller, och dessutom kan de ju ta bra betalt för avkomman pga den fina pappan... Det retar mig också. Hälften av dessa avkommor, minst, brås mer på stoet än på hingsten, och blir precis lika dåliga! Men ingen hingstägare tar ansvaret och stoppar ett sådant sto, mer än någon stackars enstaka ideell själ! Nej de vill ju ha inkomsten från betäckningen... Det här är okunnighet och jag har sett så många sådana fall. Men det är också fult av hingstägarna! De är så positiva och hingsten ger ju så bra avkommor osv. Precis som stoet bara vara en embryomamma och hingsten stod för alla anlag!

Ston med dåligt lynne inte bara nedärver anlaget utan fostrar också sina föl fel! Och det är just sån här avel som starkt bidrog till att det gick så snett med lynnet inom halvblodsaveln. Man avlade på ston med dålig ridbarhet. Det är hemskt trist när man ser en häst som är dålig som ridhäst, dåligt lynne, ohälsosam exteriör, kanske med fysiska ohälsa som spatt användas i avel! Stoet ger minst likamycket anlag som hingsten till avkomman och det är lika viktigt att vi har bra syon som hingstar om inte viktigare med tanke på att det är stona som fostrar fölen!

Vad gäller lynnet så är arv och miljö fifty-fifty. I de kretsar jag umgås är det inte många som är dåliga på att hantera häst även om det finns en och annan man ser. De flesta har lång erfarenhet och har inte sällan hållt på med andra raser och vi skall väl inte avla en hästras som skall vara svårare att fostra och hantera än övriga raser?! :cool:

I övrigt får ni stå ut med att min a inläg blir långa ibland eller hoppa över dem.

Mitt tips är då att citera den valda delen av tidigare inlägg, istället som nu citera hela inlägget samt skriva tre A4 ark. Kanske är det här det stora problemet ligger när det blir feltolkningar.

Varifrån får du att miljö och arv är 50/50 ? Då menar du att hästens uppväxtmiljö inte har någon betydelse om det finns ett fastställt värde på detta.Då vet du inte vad du talar om.

Varifrån får du att miljö och arv är 50/50 ? Då menar du att hästens uppväxtmiljö inte har någon betydelse om det finns ett fastställt värde på detta.Då vet du inte vad du talar om.

Jag utgår ifrån att detta inte var riktat till mig, för jag fattar faktiskt inte vad du menar???
Det vore bra om du svarar på den användare som din fråga är riktad till, istället för sista inlägget i tråden. Allt annat blilr liksom rena gissningsleken.

Det var ett svar på Sambaengis påstånde i ett innlägg strax före ditt.Om att arv och miljö står för 50/50 för hur lynnet blir. Då miljön, hanteringen betyder mest.Vignir berättade Idunns årsmöte att hans största problem vid inridning är för mycket hanterade hästar.Då dessa har tappat respekten för människan och blir väldigt okänsliga.Det är jättestor skillnad mot Island där hästarna är mycket mer vildhästar,och mycket mer flockuppfostrade.

Att det finns en massa studier på både folk och fä som tyder på att arv och miljö spelar lika stor roll. Förstår inte din tolkning alls! Går det att tolka på något annat sätt än att 50% är arv och 50% miljö (där uppväxtmiljö gevetvis avses)??? Verkar som du inte vet vad du talar om istället! Sedan struntar jag i om Vignir har en annan personlig åsikt i det hela. Det finns så mycket forskning kring detta vad arv och miljö spelar för roll och den som verkligen seer det är den som både föder upp, fostrar och rider in sina hästar. Fölen föds som olika individer och det finns av den anledningen även fräcka hästar på Island, trots att de gått i samma flock hela sitt liv som skygga kamrater! 50% av beteendet är ju en väldigt stor del ändå! Om vi varit lika hårda med att sålla i lynnet i Sverige så hade problemet minskat. Jag vet hur jobbiga fräcka och bortskämda hästar kan var men jag vet att det kan variera mycket beroende på individ. en del kan man "skämma bort" och de är gudasnälla ändå. Det är sådana vi skall avla för barnfamiljer!

Du påstår att om en häst blir så illa behandlad så den blir totalt knäckt mentalt, så är det arvet i lika hög grad som den person som slagit och misshandlat den .Det är vad du påstår med ditt resonemang.Och du kan ju visa den källa som styrker ditt påstående .När vanligt sunt förnuft säger att hur man behandlar sina djur är självklart lika viktigt som barnuppfostran.För vilka individer de skall bli.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 382
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka