Inridningsstress

J

Jessie81

Har ett mycket trevligt halvblodssto f-03 som jag ännu inte har suttit på. Detta beror på att jag varit gravid och fick barn sent i höstas. Enligt planeringen så skulle hon varit insutten nu, och tränats inför treårstestet i vår. Men som det är nu känns det tveksamt om jag hinner tills dess.
Finns det någon som ridit in sin treåring på vårkanten, och ändå deltagit i visningen?
Hon är van att hanteras, promeneras och löshoppas. Planerar att börja tömköra henne i skog och mark snart.
En del av mig, känner att jag inte vill stressa med inridningen, utan ta det lugnt och ev åka på treårstestet och visa henne UTAN ridprov.
Men samtidigt vill man ju visa henne, får just nu tusen olika åsikter från folk runt omkring mig.
Samtidigt känns det ju som hon skall "räcka" längre än till visningen.:smirk:
Hoppas någon har några intressanta tankar kring detta.

Sv: Inridningsstress

Inga problem!

Är hon bara riden i tre gångarter, det är ju bara det som ska visas.

Jag tycker att de har ganska stort överseende med att det faktiskt är "gröna" hästar som visas. Och det är ju inga "krumelutter" de ska kunna.
Och är hon bara väl förberedd i övrigt så skulle jag inte oroa mig.

Jag vet många som bara är ridna ett par månader innan testet.

Min egen har jag nog inte suttit på mer än 4-5 ggr...

Du kommer nog att hinna utan att behöva stressa. Har själv inte hunnit så mycket längre. Men om min häst inte är klar till testet tror jag inte att jag visar, känns inte lönt om man inte kan visa den uppsutten tycker inte jag. Kanske satsar på kvaliten istället eller championaten som 4åring.

hejsan
jag heter helena och har ridit in ett halvblod, håller på med mitt andra och den tredje väntar.. jag gjorde tre års testen förra året med mitt halvblod anton-bell.. Du ska inte göra något som inte känns bra, e hon inte redo för att ridas på ska hon inte ridas på..du kommer bara att göra bort dig om hon e helt tokig.. jag såg flera exemplar av sånna förra året... det är skit kul att åka dit och bara visa dom för hand.. men ha det i mål att hon ska göra ridprovet... ju mer du stressar ju värre blir det..ta det lugnt.. det e skit kul att hålla på med unghästar så ta vara på tiden och njut.
kram kram:banana:

Skönt att veta att jag inte är helt ensam om att vara "sent" ute. Jag tänker inte stressa och skynda på inridningen inför treårstesten, inte för att jag tror att hon skulle bli tokig där, utan för att jag vill ge henne en bra start där hon hinner muskla sig, och kunna bära upp mig på ett bra sätt.
Jag tycker ändå att man kan åka dit och visa dem, det är ju en bra träning, och ett sätt att få en bedämning på exteriör, gångarter och löshoppning.:)
Mitt mål kommer nog att vara att rida henne där, sedan treänar vi på och ser vad som händer under våren.
Lite svårt att ta den tid man vill, med två små barn.

Jag skulle skickat iväg henne på inridning om jag var du. Det brukar löna sej i slutändan då hästen är mer eller mindre grundriden när den kommer hem. Sedan kan den få vila lite och tänka igenom det den gjort, för att sedan ridas till lite av dej ínnan visningen.

Det blir varken stress för dej eller för hästen...dock kostar det några tusenlappar. Ta tag i det nu och börja i alla fall tömköra henne så att hon kan svänga och stopp. Då är det bara för personen som rider in att sitta och rida in hästen.

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 338
Senast: Anonym
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 080
Senast: Jate Volim
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka