Inridningsproblem

Lilla_Gubben

Trådstartare
Långt och svamligt

Jag köpte mig i maj min drömhäst på alla sätt och vis utom ett... ibland exploderar han helt utan anledning när man sitter på.
När vi hämtade hem honom var han välhanterad i all grundhantering, dvs in/ut från hage och andra nödvändigheter, men inridningsmässigt mer eller mindre helt ohanterad. Vi har tagit det lugnt och har ganska nyligen kommit upp på ryggen på honom. Än så länge har vi bara skrittat och 2ggr har han fullkomligt oprovocerat bara exploderat och jag skulle vilja se den som kan sitta kvar, snacka om att skjuta rygg, tror han skulle vara väldigt poppis som rodeohäst:crazy:.

Jag inser mina begränsningar (är dock inte min första unghäst jag rider in), så jag kommer att ta hjälp, men som den hypokondriker jag är (tog bort min gammelman för inte så länge sedan, efter ett liv kantat av skador), så har jag redan börjat måla :devil: på väggen, och letar efter diverse orsaker, kissing spines och shivering ligger just nu högst på listan. Jag nöjde mig med gårdsbesiktning + röntgen av haserna då vet hittade gallor på bakbenen, men nu börjar jag oroa mig för att jag skulle ha röntgat rygg, hals , men det känns ju lite omotiverat på en oinriden häst:angel:

Några av anledningarna till att jag är inne på de sjukdomarna är att han är lite skakig i baken och alltid så spänd över korset och ner på baksida lår. I början skyllde jag det på att han var nykastrerad, men nu börjar jag bli lite orolig när han börjar bete sig vid ridningen. Skakningarna finns fortfarande där, även om de blivit mycket bättre och ibland sträcker han ut ena bakbenet lite åt sidan och liksom skakar på det. Speciellt gjorde han det efter att ha bockat av oss igår, men vem vet han kanske lärde sig något...

Mkt svammel, men jag har inte upplevt förut att hästar fullkomligt oprovocerat bara skjuter rygg helt hysteriskt tills man åker av, och sen bara står alldeles still. Men det är inga problem att sitta upp på honom igen så jag funderar på vad det kan vara. Men jag ska villigt erkänna att jag börjar bli mer och mer skeptisk till att själv sitta upp på honom, har kamikazepilot just nu. Känner mig lite elak mot honom att skicka honom vidare på inridning så fort, men det känns inte som att jag har något val, jag reder inte ut det själv och vill hellre ha det åtgärdat innan problemet är befäst.

Någon som har förslag att komma med vad man kan göra...

Sv: Inridningsproblem

Tråkigt att ni fått en så dålig start.

Har du kollat upp hästen mer än veterinärbesiktningen vid köp? Ta tex ut en bra kiropraktor som får känna igenom hästen. Du misstänker själv att han är spänd över ryggen. Tänk på att du ska lära honom att bli trygg med ryttare, och då får det inte kännas obehagligt.

Du köpte honom i maj och jag antar maj i år. Kanske har ni gått fortare fram än vad han klarar av?

Hur beter han sig i övrigt? När du longerar/tömkör? Får han sina utbrott bara då någon sitter på eller är det likadant vid arbete för hand? I så fall kanske det bara är uttryck för överskottsenergi, läskig omgivning eller för mycket mat.

Vad säger han när du sadlar? Visar obehag?

Själv hade jag börjat med att kolla om han är OK i kroppen. Och träna sånt som inte är belastande, typ omgivning, tömkörning, promenader i skogen osv, tills jag vet att hästen är OK.

Jag köpte mig i maj min drömhäst på alla sätt och vis utom ett... ibland exploderar han helt utan anledning när man sitter på.
När vi hämtade hem honom var han välhanterad i all grundhantering, dvs in/ut från hage och andra nödvändigheter, men inridningsmässigt mer eller mindre helt ohanterad. Vi har tagit det lugnt och har ganska nyligen kommit upp på ryggen på honom.

Jag vet inte om jag fattar dig rätt men...du tog hem honom i maj, alltså för mindre än en månad sedan...då var han relativt ohanterad...och du har redan börjat rida honom? Stämmer det?
Är det så, måste jag säga att jag inte är förvånad att du har en protesterande häst...jag tror du gått för fort fram. Med vissa hästar kan man ju börja träna uppsuttet rätt snabbt, medan andra behöver mycket mer tid. Där gäller det att ha fingertoppskänsla och verkligen lyssna på hästens signaler.
I ditt fall nu skulle jag tagit tre kliv tillbaka, börjat om med tömkörning och promenader, och så ordentligt med tid emellan jobbpassen för att smälta det nya.

röntga ryggen var det sköterskan på djursjukhuset sa till mig när jag berättade om liknande problem

Ingen häst beter sig så utan anledning, eller ingen häst gör något utan anledning - det tar bara tid att hitta vilken

Sedan skall du få en massa :bow: :bow: :bow: för att du resonerar så seriöst

Om du är rätt för KS så är det bättre att veta. Min gick också igenom veterinärundersökning och fick bra poäng på visningar

Men den skickade liksom din och stod stilla efteråt- den hade också problem i länden dennes var ihopkopplat med vä bak. Hon hade ett för stort tornutskott i länden som gick omlott med det framför

Har du tur så kan det handla om jorden och vissa muskler den passerar - men har du röntgat så kan du var säker på att det inte är KS i alla fall

LYCKA TILL :laugh:

Senast ändrad:

Ingen häst beter sig så utan anledning, eller ingen häst gör något utan anledning - det tar bara tid att hitta vilken

Oavsett hur väl förberedda dom är så kommer man inte ifrån att hästen är ett bytesdjur, att något sitter på dom är instinktivt förknippat med fara, dvs en mycket god anledning att försöka slänga av det som sitter på!
Underligt att inte fler unghästar reagerar på det här sättet än vad det faktiskt är.

Visst är det möjligt att hästen har ont och det bör självklart kollas upp om det inte är gjort men fullt lika möjligt med sadeltvång eller starka flyktinstinkter.

Tycker inte att jag har gått så fort fram, allt vi har gjort har varit på hans villkor, har han tyckt att det varit ok har vi tagit det ett steg till så vi har hängt och klängt, och då han inte protesterat mot det, satt vi upp och han gick mycket bättre när vi satt på än när vi hängde. så jag har lett runt min kamikazepilot 5-10min varannan dag.
Jag hade inte reagerat ifall han busat och stökat lite varje gång, men nu har han 2ggr bara exploderat, första gången tror jag han blev rädd då det tappades en bom bakom honom, men för säkerhets skull gick vi ett kliv bak och löslongerade honom med sadel på några dagar innan vi satt upp igen, då var han jättesnäll några dagar och verkade t o m svara lite framåt, men häromdagen bara flög han i luften. I o f s hade vi precis dragit gjorden ett extra hål (han får springa lite lös innan vi hoppar upp), så sadeltvång är inte heller helt fel tanke. Men som sagt, ska ta hjälp av mer van person, och se vad han säger, om det verkar vara istadighet eller smärta.

Hantera från marken, promenader är inga problem, longering vill han inte riktigt förstå, så där har jag inkallat proffshjälp nu;), ska ta upp alla andra problem som nu uppkommit med honom också...

Röntgen är inte helt långt bort, men jag kanske borde betala första räkningen först, den kommer retroaktivt i juli... tur att han fick stå kvar i samma bolag som han haft hos förra ägaren:angel:. Men jag börjar nog i änden med att köpa ny sadelgjord, har förstått att en bred resårgjord är bättre än en utan resår vid sadeltvång och hoppas att det är istadighet/sadeltvång, det senare är ju "lätt" åtgärdat om man vet om problemet:crazy:...

Tråkigt att ni fått en så dålig start.

Har du kollat upp hästen mer än veterinärbesiktningen vid köp? Ta tex ut en bra kiropraktor som får känna igenom hästen. Du misstänker själv att han är spänd över ryggen. Tänk på att du ska lära honom att bli trygg med ryttare, och då får det inte kännas obehagligt.

Jag har inte tagit ut någon kiropraktor ell liknande, om det kommer till det, vill jag nog ha röntgat rygg/hals/nacke först

Du köpte honom i maj och jag antar maj i år. Kanske har ni gått fortare fram än vad han klarar av?

Det känns inte som det, då jag tycker vi har gjort det på hans villkor, när han accepterat att vi hängde på honom, så satt vi upp och fortfarande skrittar vi bara 5-10min/gång

Hur beter han sig i övrigt? När du longerar/tömkör? Får han sina utbrott bara då någon sitter på eller är det likadant vid arbete för hand? I så fall kanske det bara är uttryck för överskottsenergi, läskig omgivning eller för mycket mat.

Han får mkt hö, men bara 12dl krafft för unghästar och går i hage från 7-18, så överskottsenergi vet jag inte. Ska erkänna att han bara fått 2 utbrott hitills, men då de varit så oprovocerade så blir jag lite bekymrad. Svår att longera, han verkar inte förstå vad han ska göra, jobbar på det. Men bussig vid promenader, löshoppning och likn

Vad säger han när du sadlar? Visar obehag?

I början var han väldigt spänd, men efter att ha provat massa sadlar för att hitta någon som passade, så verkar det ha gått bort, nu sadlar vi utan problem, drar gjorden i omgångar etc

Själv hade jag börjat med att kolla om han är OK i kroppen. Och träna sånt som inte är belastande, typ omgivning, tömkörning, promenader i skogen osv, tills jag vet att hästen är OK.

Mitt longeringsproffs kommer idag, ska fråga honom om allt annat också och höra vad han säger, funderar på att han får ta honom ett tag och se vad han gör då, men det känns lite grymt att flytta honom så snart igen:cry:

blev lite tokigt det där, jag hade ju tänkt att mina svar skulle vara kursiva, nu blev allt kursivt, har mycket kvar att lära mig hur man gör här...

Vill bara passa på att tacka för alla svar. Jag vänder och vrider på det mesta i huvudet just nu och det är lite skönt att få andras åsikter, även om de inte alltid passar en;-).

Återkommer senare om resultat.

Tråkigt för dig när det inte blir som man tänkt.
Köpte själv en 5-åring oinriden som flera olika ryttare hade försökt rida in. Han kunde bli helt hysterisk och bara bralla runt tills de flög av.
Fick köpa honom väldigt billigt och hade tiden att lägga ner på honom. (Gjorde inget vetbesiktning)
Det visade sig att han hade två tänder som växte in i kinden på honom och när man tog i tyglarna gjorde det jätteont. Innan jag började med honom tog vi bort tänderna och lät det läka i munnen.
Tog ut sadelprovare så att vi hade en bra sadel och anatomisk sadelgjord.
Det har gått över förväntan. Visst har jag åkt av men då har det mest varit att han blivit rädd och tvärvänt.
Han är den bästa häst jag har haft och så oerhört tillgiven.:love: Har aldrig ångrat det köpet

Jag tror att det kan gömma sig en drömhäst här också, han är så goo att hålla på med, gnäggar när man kommer till hagen (han har bott hos mig sen 1/5!), älskar att bli pysslad med, jättetillgiven.
Sadelprovare tänkte jag ta ut sen, när han inte ändrar form dagligen;-)... än så länge sitter vi ju inte så länge på honom, och sadeln vi har ligger ok.
Vi rannsakade oss själva, jag och syster, och har nog kommit fram till att bockningarna skriver vi av som sadeltvång, båda gångerna det har hänt så hade vi precis dragit gjorden innan hon hoppade upp. Skakningarna har ändå avtagit något sen han kom, så jag hoppas att det är för att han är lite ängsligt lagd, och att de med tiden kommer att försvinna helt.

Idag har vi haft en alldeles strålande dag, så allt känns lite bättre. Longeringen som varit ett sånt problem gick som en dans idag, tänk vad ett pass med rätt person kan göra. Och nu har vi bestämt oss för att ta ordentlig hjälp med inridningen, så att det blir rätt på en gång. Har tyvärr träffat på alltför många som din häst, som valsat runt mellan folk för inridning, för att slutligen hamna hos min tränare. Så jag tänkte lämna dit honom på en gång, eller som han sa, lämna på bete hos mig så hjälps vi åt. Känns jättebra, så nu hoppas jag att den bra känslan håller i sig, jag har alldeles för lätt för att bli negativ och se slaktbilen komma...

Vi rannsakade oss själva, jag och syster, och har nog kommit fram till att bockningarna skriver vi av som sadeltvång, båda gångerna det har hänt så hade vi precis dragit gjorden innan hon hoppade upp.
Det är bra att se ett samband mellan händelser, så man har något att utgå från, innan ev röntgen.

Så jag tänkte lämna dit honom på en gång, eller som han sa, lämna på bete hos mig så hjälps vi åt. Känns jättebra,
Det är kanon om du har en erfaren person att bolla med. Utnyttja det.

Uppdatera gärna tråden med hur det går med hästen!

Det var också min omedelbara tanke. Har sett precis samma symptom hos en annan 3-åring. Jättesnäll i all hantering men kan få fullkomligt spel utan synbar anledning och sedan stå alldeles panikslagen och skaka.

Det ska finnas en särskild sadelgjord just för detta. Den är ganska dyr men jag vet hästar som den funkar bra på.

Longera honom med sadel och stigbyglar nere lite innan du hoppar upp är ett tips.

Han har ju bara gjort detta två ggr, men det har inte varit några problem att hoppa upp efteråt, då har han stått helt lugnt. Sist valde dock min kamikazeryttare att bara sitta upp igen, inte skritta framåt.
Han har varit lite besvärlig att longera, så han har fått springa lös med sadel och stigbyglar innan vi suttit upp, däremot har vi, efter mycket eftertanke, kommit på att vi båda ggr dragit gjorden en gång till innan hon satt upp... dumt av oss;).

Nu har vi haft longeringsprojekt denna vecka, så efter tisdagens avsittning så har vi inte suttit på honom igen, men till helgen ska vi upp igen och då med mycket rörelse efter det att vi dragit gjorden. Ny gjord skall oxå införskaffas, en med resår. Får vi samma bucking bronco igen, då överväger vi skarpt ett vetbesök innan vi fortskrider

Lite uppdatering,
Lilla hästen har fått åka på inridning, dock inte dit jag först tänkt mig då de inte kunde erbjuda bete, och jag tycker att en 3-åring ska få gå på bete och umgås med likasinnade...

Tror dock att det var ett lyckokast att det blev som det blev, tjejen som har honom är superseriös och jättenoggrann i allt hon gör. Hon började om från början och hanterar honom som om vi aldrig suttit på honom. Tyckte ett tag att det tog lite tid, men nu har hon skrittat ut på honom och allt verkar gå jättebra, så jag är så nöjd. Han ska vara där till september någon gång, så att allt hinner bli befäst. Förhoppningsvis fortsätter det så här bra, så hinner han få en liten paus innan grundridningen tar vid.

Vi tog dessutom ut en ET till honom, hon kunde inte hitta något fel i ryggen, så hon tyckte inte att jag behövde åka in och röntga, däremot trodde hon att han hade grym träningsvärk och var ömfotad, så hon rekommenderade skor på (fram i af) och se om det blev bättre.
Och det förstås, sen förra sommaren har han gått ensam i liten hage (hingst...) tills han kom till mig, då blev det större hage och kompis, dock gammal sådan. Så nu när han kom till jättehage med jämnårig kompis så har det blivit en hel del röjande och att springa på det hårda underlaget sliter förstås på fötterna om man är barfota. Så nu har han skor på fram. Börjar bli så stor kille:love:

Shivering har han dock helt klart, men det verkar nästan gå bort helt när han varvat ner, innan vi skickade bort honom så hade han nästan helt slappnat av i bakdelen och skakade väldigt sällan. Så jag tror att vi kommer ägna oss mycket åt miljöträning under det närmaste året...

Fortsättning följer, men just nu känns det bra:laugh:

Vad härligt att det går åt rätt håll!

Jag fick hem en unghäst för 2-3 månader sen. Han hade lite samma reaktioner. Jag har fått det till att han har sadeltvång. Hans reaktioner var dock inte helt oprovocerade. Han flipprade till av något som störde utifrån som han blev lite rädd för. Då slog sadeltvånget till. Och det ledde till full rodeo.

Jag longerar alltid med sadel innan jag sitter upp. Jag drar gjorden i omgångar och går med honom en bra bit innan jag hoppar upp efter sista spänningen av gjord. Jag sitter upp från pall för att inte påfresta mer än nödvändigt.

Jag har också tagit min andra hästs gjord på honom istället för hans medföljande vanliga styva lädergjord. Nu går han med gammelhästens Erix Le Tixerand-gjord. Den har gjort honom SÅ mycket bättre. Den är visserligen dyr. Men jag tycker den är väl värd sina pengar. Jag har den snudd på alla hästar jag rider. Att den är helelastisk och har den där tryckplattan verkar hjälpa många, många sadeltvångshästar.

Skit skit skit...
Inridningen som gick så bra i början stannade upp lite grann. Skrittar under ryttare gör han, men traven har han känts spänd. Sen upplevdes han som besvärad i munnen, så häromdagen tog vi ut veterinär som kollade upp honom, massa foderfickor, tandlossning och annat + slitage på höger sida som veterinären trodde härörde från rygg/ben. Så idag var kiropraktor ute, och hennes dom var inte positiv... Hon hittade störningar i både ländrygg och nacke, så imorgon bitti skall det beställas röntgen, men nu känns livet som skit, för det var ju för att slippa sånt här jag köpte unghäst:cry:.

Nej,vad tråkigt! Men skönt endå att få reda på vad det verkligen är,håller tummarna att du får komma in relativt snabbt,och få svar i stället för att gå hemma och vänta bara! Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka