Inridning.

åke

Trådstartare
Hur gör ni med era unghästar. Skrittar ni av dom eller går ni med dom efter ridpasset? Hur länge rider ni på era unghästar?

Jag själv går med mina efter att jag har ridit i max 20 min den första månaden.
 
Sv: Inridning.

När jag red in en ungponny så red jag i max 15 minuter de första månaderna och gick alltid bredvid henne när vi skrittade av.
 
Sv: Inridning.

Jag sitter in min nu, men vid inridningen så kommer jag nog att gå med honom.
 
Sv: Inridning.

Beror på. Efter ett pass på fält/bana så skrittar jag av vid hand oftast. När de är lite starkare så får de skritta ngt varv de gångerna de inte är så trötta bara för att inte lära sig att stanna direkt efter att man är "klar" med själva passet.

Ute så skrittar de så mkt som de orkar men oftast skritt vid hand den sista biten som belöning o för att slippa onödigt sittande om de är trötta. Tycker det är bra att de lär sig stå still o vara lugna om man hoppar av ngn annanstans än på gårdsplanen oxå.

Hur länge beror på vad vi gör och hur hästen är. Endel behöver slappana av med längre travpass (kanske blir upptill 20 min effektiv ridning men med skittpauser på en sådan häst) och andra behöver väldigt korta kvicka pass för att hålla sig allerta (kanske räcker med 5-8 min för att behålla bjudningen, vissa pass längre senare för att de succesivt ska lära sig jobba lite till).

Ute i skogen under en timme, oftast ngn skritt vid hand i mitten eller längre skritt vid hand i slutet beroende på vad vi gör.
 
Sv: Inridning.

Kan ju tillägga att när de är så starka att de inte "står emot" ngt när de är trötta och får skritta på lång tygel i slutet av passet, då tycker jag de är redo att skrittas av uppsuttna. För avskrittningen ska ALLTID ske i en frisk framåtgripande skritt och bjuder inte en unghäst själv till det så sitter jag av och låter den kliva på vid hand ist.
 
Sv: Inridning.

Jag går istort sett alltid emd min efter ett pass om jag rider på bana, rider vi ut skrittar jag uppsuttet hela vägen, då finns ju bjudningen på ett annat sätt.
 
Sv: Inridning.

Jag går alltid med min häst när jag skrittar av, det har jag alltid gjort under de elva år jag ridit honom... ;) När det gäller unghästar så varierar det väldigt på individen hur länge och hur "hårt" jag rider, men även där går jag alltid med dem under avskrittning. Ser ingen mening med att sitta på hästen när den inte ska arbeta.
 

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: miumiu
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: Äpplet.
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp