Inridning!

Sv: Inridning!

Är inte hästen lite för ung för att börja ridas på? låt den ha sin barn/ungdom tills hösten när den ska fylla 2,5 år.... den kan bli felmusklad mm vid för tidig inridning och håller inte i längden vid ridningen. bara ett tips...
 
Sv: Inridning!

En unghäst kan man tömköra,longera,löshoppa,lasta och transportera,vänja vid trafiken....en massa saker....rida kan man göra när hästen vuxit färdigt i fysik och i psyke....
 
Sv: Inridning!

min ponny började jag sitta lite på på hösten som 2,5 åring. sedan så började jag skritta lite 2-5 min och ökade sedan till 5-15 min ca 1 ggn i veckan. sedan när halkan kom så fick han vila ca 5-6 v. och sedan satte jag igång honom igen och sedan efter ca 1 mån var det dags för lite trav och sedan efter ca 1-2 mån galopp. på hösten sen så hoppade vi några skutt(20-30 cm) och så lite dressyr övningar.
när jag red in honom så red jag aldrig i ridhus det började jag göra först när han var 3,5 år och då bara ngn gång. han är nu 4 år och jag har nog ridit i ridhus max 10 ggr. jag körde även in honom när han var 3 år. fast där gick jag LITE fortare fram.
kan tilläggas att han var väldigt välutvecklad vid 2,5 års ålder.
 
Sv: Inridning!

Jobbar i ett reiningstall i usa och har brukar vi sitta pa hastarna forsta ggn under sen host (nov) aret innan de blir 2. sen far de vila till jan/feb nar de ar 2ar, da borjar sjalva inridningen.
 
Sv: Inridning!

Ja det beror på vilken häst vi pratar om ;)

Mentalt är min hingst född januari -05 mycket längre gången än många andra mycket äldre hästar. Han är otroligt lugn och trygg och tycker allt man gör är väldigt roligt, så vi tar små små bitar i taget. Varför ta allt på en gång när de är äldre?

Min lille är i stort sett klar att hoppa upp och rida iväg på. Det har han varit länge... Han förstår alla hjälper och kommandon, blir tömkörd då och då kortare stunder. Trafikvan och resvan var han redan när han gick vid mammans sida, han har haft all utrustning som går att ha på sig och har sett de mesta. Ingenting skrämmer honom, ingenting kan rubba hans enorma lugn. Det är jag väldigt glad för. Han går sedan födseln på lösdrift dygnet runt, nu med två äldre valacker och fyra jämnåriga kompisar på nästan tio hektar. Så nog får han leka och växa ifred, och kommer alltid lika glatt galopperande när jag kommer till grinden :love:

Sen får man ta det från häst till häst. Jag har faktiskt inte sett många hästar som är så "färdiga" som min vid hans ålder... Till kroppshyddan är han definitivt inte färdig, han växer väldigt långsamt, är fortfarande rätt "fölig" och jag får anpassa min start till att börja rida på honom efter hur han växer.
 
Sv: Inridning!

*kl*
jag har just bärjat lära känna den 5 åriga ponnyn jag ska börja rida in hon kan visserligen några hjälper och hon har en grund, men hon kan inte galoppen osså men jag ramlade av förra veckan på henne och det fick mig att tänka till.
så jag ska nu bröja med att lära känna henne från backen, gå över lite pommar, serpentiner trava lite från sidan, galoppera i rund corallen jaa allt från backen
ska lära henne att Trava med rösten altså jag ska kunna säga T R A V och hon börjar trava och sedan där ifrån kunna sitta upp och rida henne, det gör ju henne mkt mer lydig oxå. att H A L T är en halt osv. skulle vara roligt om jag lyckades :D
har två år på mig :smirk:
Kritik motages gärna men då i PM :D:D
Tips med mera motages i min tråd Galoppen?
 
Sv: Inridning!

Ja det beror på vilken häst vi pratar om ;)

Mentalt är min hingst född januari -05 mycket längre gången än många andra mycket äldre hästar. Han är otroligt lugn och trygg och tycker allt man gör är väldigt roligt, så vi tar små små bitar i taget. Varför ta allt på en gång när de är äldre?

Min lille är i stort sett klar att hoppa upp och rida iväg på. Det har han varit länge...
En 1½- åring som är färdig:confused:
Tror du att skelettet är färdigt på långa vägar?
Att de växer skapligt jämnt o har muskler innebär inte att de tål att ridas på.
Hoppas att du tänker vänta ett år.
 
Sv: Inridning!

Nej var har jag skrivit att jag rider på honom nu?

Vad jag menar med färdig att hoppa upp och rida iväg på, är att han kan alla kommandon, går undan för tryck (skänkel) är helt trygg med allt och väldigt lyhörd, totalt trafiksäker, resvan och kolugn, vare sig han har sällskap eller är ensam.

Så den dag jag ska rida - då är det bara att hoppa upp och rida iväg. Inget är nytt för honom. Vad som däremot skrämmer mig är alla de hästarna som bara kan hälften av vad han kan som 2.5 åringar och sen ska hoppas upp o ridas på och lära sig ALLT på ett halvår till treårstestet? Det kan inte vara så nyttigt? Jag personligen tycker det är bättre att ta lite i taget, leka fram små bitar hela tiden så det blir en naturlig del av deras inlärning. Jag tycker inte ens det handlar om att träna dem, utan det är bara ren uppfostran och lydnad.
 
Sv: Inridning!

Det som du säger att din femåriga häst ska lära sig, kan min 1,9 åriga hingst sen länge - allt från backen. Man kan använda röstkommandon eller spöt som förlängd arm och peta på den delen som han ska förflytta. Jag "jobbar" med honom i lina /tömkör kanske en dag i veckan, ibland två gånger /vecka, ibland inget på flera veckor. När jag gör något håller jag inte på längre än tio minuter åt gången, men oftast inte ens det. Han ska tycka det är roligt också. Men jag har det som ren vana att de ska stå stilla i stallgången, flytta sig för tryck, lyssna på kommandon etc, ren disciplin.
 
Sv: Inridning!

^^
din är antagligen hanterad sedan den föddes?
Denne lille prinsessa ä hanterad sedan 4 månader tillbaka ^^:p :smirk:
 
Sv: Inridning!

Den är bara 1,6 år gammal. Man brukar räkna i månader.

Skriv då inte
Min lille är i stort sett klar att hoppa upp och rida iväg på. Det har han varit länge...
om du inte menar att du inte tänkte rida den, utan att den är välhanterad o väl förberedd.
Tycker att om den är så duktig- låt den vara ifred-häst i perioder.
 
Sv: Inridning!

Den är bara 1,6 år gammal. Man brukar räkna i månader.

Skriv då inte om du inte menar att du inte tänkte rida den, utan att den är välhanterad o väl förberedd.
Tycker att om den är så duktig- låt den vara ifred-häst i perioder.

Han är faktiskt lika nära två år om du ska räkna på det sättet.... :smirk: Så nej, där håller jag inte med dig, han är 1.9 månader inte 1.6 ! Jag vet när min häst är född och jag räknar inte att han fyller ett halvår i taget.

Jag räknar med att folk här kan läsa vad det står utan att vända på saker. När det står att han är i stort sett klar att hoppa upp på och rida iväg betyder det just det och inget annat.

Och sen står det i min text i andra inlägget att jag låter honom vara ibland i flera veckor, så vad har jag har missat att skriva där eftersom du skriver att jag ska låta honom vara ifred i perioder?

Han går på lösdrift, så för att han ska få kraftfoder så måste jag ta in honom en stund varje dag och passar då på att visitera etc. Då vill jag ha en häst som är lydig och står stilla i stallet etc, flyttar sig för tryck, kommando etc, och allt tycker jag är självklart, jag skulle aldrig vilja ha en häst som man måste binda fast för att den ska stå där du vill.

Min pålle kommer farande glatt gnäggande när man ropar på honom, han är otroligt social och kelsjuk så jag tror inte han lider direkt av det jag gör ;)
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp