Inridning!

F

Fellow04

jag är bara lite nyfiken på hur ni gör när ni ska rida in era hästar/ponnyer. hur tidigt börjar ni sitta på dem? och hur gör ni när ni rider in dem i början?

vissa säger 5-10 min. skritt några ggr i veckan 2 ggr om dagen för att hästen inte ska glömma!? vissa säger 5-10 min. bara någon dag....har hört så mycket olika. Jag ska i alla fall ta hjälp av en tränare när jag rider in min ponny...men jag är bara lite nyfiken på hur ni andra gör.

man kanske kan få lite bra tips!?
 
Sv: Inridning!

Jag säger väl snarare att unghästar har väldigt mycket myror i skallen (oftast) och ska inte tränas särskilt ofta. Dessutom växer de ju också, så de behöver ta det lugnt utan överansträngningar.

Med ponnyn lekte vi fram inridningen. Jag hade en lång backe mellan stallet och hagen då, och efter att ha hängt och suttit på honom i boxen några gånger innan, så provade jag en dag att sitta upp mellan hagen och stallet. Han var inkörd och väldigt bra musklad, så jag prövade. Gick kanon, han hade jättekul. Tack vare backen var han fokuserad på att ta sig uppför, så han hade liksom inte tid över för att tänka så mycket på att jag satt på hans rygg. Gjorde samma sak några gånger i veckan, och när jag sen skaffade sadel och medryttare så var det inga problem för henne att rida.

Med kallblodet jag hade förut gjorde jag lite annorlunda. Han var inte alls lika snabbt utvecklad som ponnyn, och trots att han också var inkörd så var han fortfarande ganska valpig i kroppen och ganska vinglig. Och ponnyn hade jag haft i ett år innan jag red in honom, kallblodet hade jag bara haft i en sommar, så jag var mer osäker på hur kallblodet skulle reagera. Honom prövade jag att sadla massor med gånger, la hela min vikt i stigbyglarna, puttade stigbyglarna mot sidorna på honom så han vande sig vid sånt, och så vidare. Han gjorde aldrig någonting, utan stod lugnt och accepterade vad jag höll på med, men för att vara på den säkra sidan så tog jag det lugnt. Provade att säta foten i stigbygeln några gånger och göra små "hopp" som om jag skulle sitta upp. När jag gjort det några gånger fick mamma komma och leda honom, medan jag hängde över sadeln. Till slut satte jag mig upp i sadeln, mamma ledde honom en kort runda på kanske 3 minuter och sedan var det klart. Gjorde samma sak några gånger, ökade successivt ridturen och efter någon månad började vi med trav och galopp under ryttare. Han kördes fortfarande ett par gånger i veckan, så han hade tack och lov flåset och musklerna för att röra sig.

Motionerade ingen av mina mer än 3 till 4 gånger per vecka i inridningsfasen. Och bara väldigt korta stunder. Mycket skritt, över bommar, i skog och mark, i trafiken (med sällskap) m.m. Miljöträningen är för mig mycket viktigare än konditionsträningen i början. Jag eftersträvar inte GP-dressyr, så för mig var det viktigare att hästarna blev lugna och trygga innan något annat arbete påbörjades.
 
Sv: Inridning!

ja jag håller med om att miljöträningen är viktig. jag brukar ta ut min ponny på promenader i skogen och längs vägen så att han vänjer sig vid olika slags fordon.

jag har hängt på honom lite då och då i hagen och sådär och han tycker att det är helt okej. känns bra, men jag vill inte skynda mej med honom. går ut regelbundet nu med honom ca 3 ggr i veckan och gör olika saker, tömkör, promenad och longerar ibland. och han musklar sig faktiskt bättre än väntat.

hur gamla var dina när du red in dem?
 
Sv: Inridning!

15 minuter varannan dag tränar jag mina i början. Nu har jag dock bara jobbat med hästar som vart 4 år och äldre men dock inte färdigväxta i kroppen (vuxit nära en dm på höjden och betydligt på bredden allihop). Jag hade användt samma metod även på yngre hästar när jag ansett dem klara att sitta på, nånstans mellan 2,5 - 4 års ålder. Efter någon månads träning bör de kunna röra sig i skritt och trav åtminstonde, och även lite galopp i paddocken, förstå start, stopp och svänga samt hunnit med några kortare skogsturer med stadigt hästsällskap och då ställer jag dem på vila i åtminstonde någon månad. Sedan börjar jag försiktigt igen och är hela tiden noga med att ge dem vila i växtperioder och när huvudet behöver komma ikapp. Träning ska vara ROLIGT!
 
Sv: Inridning!

Mina hästar var 3 båda två, eller drygt 3 år. Födda på våren i april/maj och inridna i augusti/september tror jag.

Har ridit in otaliga åringar på galoppen, och där rids de oftast in enligt samma eller liknande mall. Longering med sadel, stigbyglarna hängandes för att vänja hästen vid sånt, sedan upp med en ryttare som hänger över sadeln, fortfarande longerandes. Sedan får ryttaren sätta sig i sadeln, gå runt några varv och sen sitta av. Inte så mycket mer med det.

Jag tror att många lägger in massor med orosmoment i inridningen, att hästen ska bli tokig och galen, att man ska ramla av, att hästen sliter sig, blir rädd... För mig börjar inridningen redan när fölet föds, det vill säga, all hantering som man vänjer fölet vid får man igen sen när man ska börja rida/köra. Är hästen van vid plötsliga ljud och att man lutar sig mot den, klappar den på rumpan m.m. så har man en mycket stabilare häst att rida in, än en som bara är van vid att gå mellan hagen och stallet och eventuellt har haft träns på sig någon gång innan.
 
Sv: Inridning!

En häst glömmer aldrig...

Rider du den varannan eller var tredje dag, eller mer sällan har den inte glömt ett dugg, men en ung häst är ofta busig och kanske får dig att tro att den glömt vad du lärde den sist ;)

Däremot kan det bli svårt att få dem att glömma om man övertränar dem. Det ska vara - som de andra också säger - ROLIGT!!!

Min hingst är född januari 05, har suttit ett par gånger på honom i hagen typ max 30 sekunder men bara för skojs skull och passade då på att få honom att ta ett steg framåt/åt sidan för skänkeln. I vår när han fyllt två ska jag börja rida lite mer, i form av korta skrittpass på ca 5-10 minuter till en början, var tredje/fjärde dag kanske till att börja med, allt beroende på hur han känns förstås. Fråga hästen vad den tycker och lyssa noga på svaret ;)

Camilla
 
Sv: Inridning!

Dem vi har haft har det varit väldogt varierande ålder på, allt från 3 till en som är 6 nu. Vi brukar börja nu vid den här tiden när de är lite tjocka å slöa från betet.

Hur snabbt vi går framåt beror på från häst till häst. Just nu har vi några vi får betalt för att rida in vilket medför att vi arbetar 6 dagar i veckan med dem för att få lite resultat, sen får de vila hos ägarna. Annars brukar vi bara ta varannan dag/ vila var tredje för att det ska få mer tid att tänka.

Vi börjar med att longera dem, sedan hänger en över ryggen, sedan efter 1-3 gånger hängning sätter vi oss upp. Går lite så på banan och sedan försöker vi komma ut i skogen. Det viktigaste är att hästen går framåt oh att om den skull börja springa så ska inte ryttaren bromsa utan mest låta den vara... Sen skyndar man långsamt med ökande krav...:)
 
Sv: Inridning!

neywaz skrev:
En häst glömmer aldrig...

Rider du den varannan eller var tredje dag, eller mer sällan har den inte glömt ett dugg, men en ung häst är ofta busig och kanske får dig att tro att den glömt vad du lärde den sist ;)

Däremot kan det bli svårt att få dem att glömma om man övertränar dem. Det ska vara - som de andra också säger - ROLIGT!!!

Min hingst är född januari 05, har suttit ett par gånger på honom i hagen typ max 30 sekunder men bara för skojs skull och passade då på att få honom att ta ett steg framåt/åt sidan för skänkeln. I vår när han fyllt två ska jag börja rida lite mer, i form av korta skrittpass på ca 5-10 minuter till en början, var tredje/fjärde dag kanske till att börja med, allt beroende på hur han känns förstås. Fråga hästen vad den tycker och lyssa noga på svaret ;)

Camilla

Många olika svar och det är ju bra! Min ponny är 2,5 nu. Har hängt och suttit lite på honom i hagen och det har gått bra. jag hade tänkt att börja rida så smått i Augusti om allt går som planerat. :banana:
 
Sv: Inridning!

*kl*

Måste bara fråga är det inte tidigt att sitta på de som precis fyllt 2 år och börja rida dem?
 
Sv: Inridning!

Jag börjar sitta på dem några måpnader efter e har fyllt tre, nästan närmare fyra :p Men det är för att jag vill vara helt säker på att hästen är klar i kroppen ( och vissa är ju ej klara dåheller) men det beror på hur de är i kroppen. Och till en början när jag sätter mig på dem (börjar ju med att håänga förstås. ) så sittr jag på kanske 5-10 min men bara en gån per dag och kanske 1-2 ggr pår vecka! De sak inte tycka det är tråkigt. :crazy: Men man kan öka succesivt hur man tycker hästen är. Lycka till !
 
Sv: Inridning!

Mysaan skrev:
*kl*

Måste bara fråga är det inte tidigt att sitta på de som precis fyllt 2 år och börja rida dem?

när min ponny nyss fyllt 2 så satt jag inte på honom. det är precis nyligen jag har börjat hänga och har provat sitta lite. inte länge då. vill ju inte skada honom. Men de jag känner som har börjat rida in sina vid 2,5 har klarat sig fint! och rida och sitta är ju inte riktigt samma sak...
 
Sv: Inridning!

Frågan var inte direkt riktad till dig utan jag greppade bara en knapp.
Tycker själv två och ett halvt är ungt också iofs. Och neywaz tex skriver ju att hon suttit på sin 05 i hagen den kan ju bara vara 1 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning!

Mysaan skrev:
Frågan var inte direkt riktad till dig utan jag greppade bara en knapp.
Tycker själv två och ett halvt är ungt också iofs. Och neywaz tex skriver ju att hon suttit på sin 05 i hagen den kan ju bara vara 1 år.

okej! jo det är ju ingen hög ålder iofs..Men märker man att hästen är redo vid mellan 2-3 år så tror inte jag att det är någon större fara att sätta igång lite försiktigt...men alla har ju olika syn på det där...
 
Sv: Inridning!

Fellow04 skrev:
okej! jo det är ju ingen hög ålder iofs..Men märker man att hästen är redo vid mellan 2-3 år så tror inte jag att det är någon större fara att sätta igång lite försiktigt...men alla har ju olika syn på det där...
Visst har alla olika syn men att redan sitta på en -05 tycker jag är för tidigt. Nu vet jag att många börjar redan vid 2½ år för att hästen ska vara klar till 3 års testen. Och det kan iofs vara ok.

Att sätta igång lite försiktigt någongång efter 2½ tycker jag också är okej men frågan är hur man definierar försiktigt. Jag kanske läser inte mer än den som skrivit det menar.
 
Sv: Inridning!

Mysaan skrev:
Visst har alla olika syn men att redan sitta på en -05 tycker jag är för tidigt. Nu vet jag att många börjar redan vid 2½ år för att hästen ska vara klar till 3 års testen. Och det kan iofs vara ok.

Att sätta igång lite försiktigt någongång efter 2½ tycker jag också är okej men frågan är hur man definierar försiktigt. Jag kanske läser inte mer än den som skrivit det menar.

Jag hade ju tänkt att börja rida lite (och då menar jag att gå korta fem minuters promenader) i Augisti, men har fått massa extra att göra på jobbet så jag hinner inte just då. Kanske bra att han får vänta i alla fall ;) Man ska ju inte stressa, utan man måste ju verkligen ha tiden att rida in en ponny/häst. Funderar på att vänta tills nästa våren kommer istället. Man kan ju göra mycket er saker med pållarna än att bara rida :smirk:
 
Sv: Inridning!

Jodå jag tycker det är alldeles för tidigt att börja rida på min 05a (född januari), självklart, men jag har suttit på honom några sekunder i hagen bara för att han skulle få känna på hur det kändes att ha någon däruppe. Han är stor och stadig för sin ålder, mentalt bra och bra musklad då han gått på stora lösdrifter hela sitt liv. Så på honom tycker inte jag det är för tidigt att ha suttit ett par gånger, men det finns många i hans ålder jag inte ens skulle funderat på att sätta mig på.

Någon "ridning" börjar jag inte med förrän då han är 2,5 år, då ska jag börja "sitta" lite längre än några sekunder och lite oftare. Jag har nog suttit på min häst kanske 5-10 gånger och max 30 sek per gång.

Det fungerar absolut inte på alla att "sitta" så tidigt, man måste se till individen. Min ett o halvåring är mycket mer långt gången i både kropp och knopp än många två och treåringar. Nu har han bara varit häst hela sommaren och ska så förbli till hösten då jag ska börja köra lite för vagn nån gång då och då, sen får han vila till våren då jag sätter igång lite mer. Det viktiga tycker jag är att hästen har roligt och hela tiden visar att den är med på noterna. :)

Camilla
 
Sv: Inridning!

Mitt sto är en -03:a, vi red in henne för snart ett år sedan. Då hade hon longerats och löshoppats någong gång då och då under ca 6 månader. Vi satt in henne på tre dagar i rad, sen red jag någon gång ibland. Tyvärr var hon halt nov-jan men efter det satte vi igång för treårstestet. Aldrig två dagar i rad dock och mycket uteridning med min äldre häst med oss. Vi har inte haft några problem med henne! Hon är nu tre och det är henne jag sitter på på min presentationsbild. Vi har påbörjat inhoppning, dvs rider över bommar på ridbanan i alla gångarter.
Många kan nog tycka att vi går för fort fram men allt är relativt. Denna häst är mycket lättlärd och tycker om att jobba, annars får hon myror i skallen. Det är ju en fuxmärr ;)
Men se på hingstarna som går bruksprovet som treåringar liksom, de är tagna tidigt...
 
Sv: Inridning!

Jag har setat på min 04:a några gånger nu i sommar och det går jätte bra! Vissa hästar behöver aktiveras för att överhuvudtaget kunna hanteras och min pålle är en sån! Han får verkligen damp av att inte göra något så jag provade att först hänga på honom och det gick super bra så då har jag setat på honom med. Men det funkar inte heller på alla, man måste se på individen het enkelt.
Sen är det skillnad på att sitta och rida också!
Klanka inte ner på alla som sitter på sina hästar tidigt! Vissa behöver faktiskt det!
 
Sv: Inridning!

Fellow04 skrev:
jag är bara lite nyfiken på hur ni gör när ni ska rida in era hästar/ponnyer. hur tidigt börjar ni sitta på dem? och hur gör ni när ni rider in dem i början?

vissa säger 5-10 min. skritt några ggr i veckan 2 ggr om dagen för att hästen inte ska glömma!? vissa säger 5-10 min. bara någon dag....har hört så mycket olika. Jag ska i alla fall ta hjälp av en tränare när jag rider in min ponny...men jag är bara lite nyfiken på hur ni andra gör.

man kanske kan få lite bra tips!?

MVC00019.jpg


Den här hästen tänker jag börja sitta på så snart jag tycker att han är redo. Håller på med sadel och träns, lite inspänning, och väntar mig att kunna sitta upp om en vecka eller så. Efter det kommer jag att rida ungefär varannan, var tredje dag i 10-20 min i skritt i huvudsak, fram till jul (om inte halkan kommer före dess - skoning väntar jag med så länge det går). Ett par ggr i veckan kommer jag att tömköra, för att bygga form och rygg.

När så snön kommer får han vintervila och sedan startar jag upp igen när underlaget tillåter och lägger då på trav och till nästa sommar räknar jag med att kunna rida alla gångarter och börja rida lite dressyr med, kanske något skutt då och då. Fast fortfarande mest rakt fram i skog och mark i lugnt tempo, på alla underlag.

Hästen är född i januari -04, är alltså idag ca. 2,5 år gammal. Han är en korsning mellan arab och halvblod och är en valack. Som synes är han en mycket mogen tvååring. Så när man startar beror alldeles på individ. Men jag tror på en mycket lång uppbyggnadsperiod i skritt mest och gärna tidigt för att stärka hästen från början. Några ev. galoppjobb, rakt fram, i höst kan det bli med för att utveckla hjärta och lungor (skall göras före 3 års ålder), men detta bara om hästen verkar ha psyke till det.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inridning!

Oh vad härligt att höra att folk vågar sitta poå sina unga hästar!
Var på föreläsning om unghästar med en hel hög veterinärer och de konstaterar att hästen ska hängas på och aktiveras tidigt. Som ni säger - ROLIGT OCH KORT!!!!!! 5 MIN räcker mer än väl! Men mest för att förbereda kroppen för att ridas på och kunna ta det lugnt med hästen så att han/hon hinner vänja sig. 2 år är en BRA ålder för att hänga på och aktivera hästen på många olika sätt så att den är redo när man vill vila den - även muskulärt och i skelettet. Det skadar dem inte - snarare tvärtom. Om man belastar FÖRSIKTIGT under växt anpassar sig också muskulatur och skelett för tryck - vilket de annars inte skulle klara och lite häng eller skritt vid två års ålder klarar vilken häst som helst. det är ju en annan sak att tokrida och utbilda!

Det blir så pressat annars när ALLT ska hända vid tre års ålder och de helt plötsligt både ska bära folk, gå till höger och vänster och framåt och bakåt och alla gångarter etc etc.
Jag hoppas verkligen ni får härliga, tåliga och glada ridhästar!
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp