B

-becca-

Hej på er alla!
Nu är det så att jag har en shetlands kille (valack) på 2½ år, han är väldigt kraftig byggd och älskar nya grejjer? så hur är det kan man redan nu börja sakta med inridningen om man har småa lätta barn på ryggen?

Tack för svar
Becca

Sv: Inridning

Jag är ingen expert på detta område men har hört från många håll att kallblodshästar, shettisar och islandshästar utvecklas i en långsammare takt. Dom flesta shetlandsponnyerna som jag känner till, reds inte in förrän vid 5års åldern

Jag har hört att man helst inte ska rida in kallblodshästar innan 4 års åldern för att dom växer långsamt.

Jag tror inte den dör av att bli lite "riden".
Man bör väl ta det lugnare med kallblod, men det innebär ju inte att man ska börja med allt när de är 4-5 för det.

Man får ta det lite lugnare helt enkelt och ge fler viloperioder.
Att börja hänga/sitta på den lite och lära start-stopp tycker jag inte alls är fel att göra redan nu.

Tack så mycket alla.
Tänkte absolut inte börja med någon hårdträning nu heller utan lite sakta att någon lätt sitter på några minuter å ha på sadeln en stund.
Men inkörning kan man väl redan vid 2års åldern börja med eller?:confused:

först vid 4år har jag hört att man ska rida in shettisar. red in min egen då också, du kan ju tömköra och lägga på sadel så länge så att det inte blir en chock när han är 4.
du kan ju altid trick träna honom sålänge om du vill arbeta med shettisen! roligt för dig och hästen!!

*kl*

Jag har ett shettissto född -06.
När vi köpte henne i påskas så var hon sutten på i skritt och trav med ledare, lite skrittad utan ledare.

Sen hon kom till oss, så har min lillasysters kompis "ridit" henne lite (15år, ca 164cm lång 48-50kg).

Hon har varit här ca 1-3ggr/mån och då skrittat och travat lite utan ledare på ridbanan (galoppen är lite väl buuuuusig ponny som vill bocka, busa och kuuuuta fort.. :p), men även varit med på uteritter när jag har kört den andra shettisen. Då har hon gått utan ledare i skritt och lite trav på sträckor som är lagom inramade och utan trafik i skogen. Annars så har vi haft henne som "handhäst" när Hon blivit riden och då har vi även provat på galopp 3ggr. Första gången så blev det bockeli bock och en massa bus (där var en väldig fördel att vi hade henne som handhäst samtidigt som hon blev riden, för då kunde ryttaren koncentrera sig på att hålla henne med alla hovar på marken och att sitta kvar, medans jag och syster i vagnen höll koll på farten och placeringen.). Men sen de andra två gångerna (vid olika tillfällen) så har det gått klockrent. Hon har även fått trava över lite bommar (två efter varandra) och skutta lite försiktigt (då var bommarna upphöjda till 25cm i vardera ände, som ett kryss med avstånd imellan, för att hon skulle ramas in lite lättare). Detta tycker jagf är lagom för en såhär pass ung ponny. Nu fyller hon ju dock fyra snart, men hon känns motiverad och positiv till arbete. Hon kan stopp, höger/vänster, framåt, rygga och vi har förberett henne för att flytta för skänkel nu (dock var detta redan inrodocerat genom tömkörningen).

Men om man bara tar det försiktigt och lyssnar på sin häst signaler, så kommer det säkert gå jätte bra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 580
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama