Sv: Inridning
*kl*
Jag har ett shettissto född -06.
När vi köpte henne i påskas så var hon sutten på i skritt och trav med ledare, lite skrittad utan ledare.
Sen hon kom till oss, så har min lillasysters kompis "ridit" henne lite (15år, ca 164cm lång 48-50kg).
Hon har varit här ca 1-3ggr/mån och då skrittat och travat lite utan ledare på ridbanan (galoppen är lite väl buuuuusig ponny som vill bocka, busa och kuuuuta fort..
), men även varit med på uteritter när jag har kört den andra shettisen. Då har hon gått utan ledare i skritt och lite trav på sträckor som är lagom inramade och utan trafik i skogen. Annars så har vi haft henne som "handhäst" när Hon blivit riden och då har vi även provat på galopp 3ggr. Första gången så blev det bockeli bock och en massa bus (där var en väldig fördel att vi hade henne som handhäst samtidigt som hon blev riden, för då kunde ryttaren koncentrera sig på att hålla henne med alla hovar på marken och att sitta kvar, medans jag och syster i vagnen höll koll på farten och placeringen.). Men sen de andra två gångerna (vid olika tillfällen) så har det gått klockrent. Hon har även fått trava över lite bommar (två efter varandra) och skutta lite försiktigt (då var bommarna upphöjda till 25cm i vardera ände, som ett kryss med avstånd imellan, för att hon skulle ramas in lite lättare). Detta tycker jagf är lagom för en såhär pass ung ponny. Nu fyller hon ju dock fyra snart, men hon känns motiverad och positiv till arbete. Hon kan stopp, höger/vänster, framåt, rygga och vi har förberett henne för att flytta för skänkel nu (dock var detta redan inrodocerat genom tömkörningen).
Men om man bara tar det försiktigt och lyssnar på sin häst signaler, så kommer det säkert gå jätte bra.