E
enterprise
Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början men har gått mycket bra efter lite träning. T ex sparkade han mot mig när jag skulle lyfta hovarna i våras men är nu sedan länge inga problem. När han skulle vänjas vid tränset fick han panik och stod på bakbenen och vevade i början, jag fick ta isär tränset i bitar och sätta på en rem i taget via hans rygg över nacken, tjaa, ni fattar. Någon vecka senare tränsades han dock snällt utan problem. Denna kille är mycket utåtagerande och ni kan tänka er hur han reagerade på longergjord och sadel första gångerna. Nu funkar dock allt fint; promenader, longering och all utrustning och det är dags att sitta in honom, och nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga med livet i behåll. Denna kille bockar som en rodeohäst och släpper inte upp någon på ryggen. Jag kan stå och studsa i stigbygeln utan problem, men försöker man hoppa upp på honom (från pall, stubbe eller stigbygeln spelar ingen roll) exploderar han fullständigt. Jag har hängt över honom utan sadel några gånger medan han har ätit hö och det har gått ok, men just nu kommer jag inte längre. Ställde honom mot en vägg när en tjej skulle hoppa upp från en pall och då sprang han rakt över mig (gör han inte annars). Han verkar typ bli rädd för själva uppsittningen när man lättar från marken, har ju inget emot sadeln och så. Nu har jag lagt insittningen på hyllan ett tag och fortsatt med markarbete, vill ju inte stressa honom i onödan. Men någon gång måste ju någon upp (med livet som insats)... Har någon några bra förslag för att lösa detta? Gillar inte "break the horse"-varianten både pga hästens välbefinnande och riskerna det innebär. Allt annat fungerar ju fint och skulle vilja att det fortsatte så.