Inridning/utbildning av unghäst.

Sv: Inridning/utbildning av unghäst.

Grattis:bow: Men varför nh-träning:confused:

Låt den inte gå utan att ridas för länge, det är ett standardfel många gör, sen blir hästen överpigg och ryttaren osäker. :o

Och dra inte ner på maten när den sen är överpigg av för lite arbete. En galopphäst är i bra kondition och van att arbeta. Rid i skogen att börja med och rid i alla fall 2-3 dagar/vecka och så kan du tömköra ett par dagar.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

nej det kan jag inte direkt påstå att jag gör men jag känner till stället och när jag hörde namnet så ringde det en klocka :)

Vad roligt att det gick bra!

Grattis:bow: Men varför nh-träning:confused:

Låt den inte gå utan att ridas för länge, det är ett standardfel många gör, sen blir hästen överpigg och ryttaren osäker. :o

Och dra inte ner på maten när den sen är överpigg av för lite arbete. En galopphäst är i bra kondition och van att arbeta. Rid i skogen att börja med och rid i alla fall 2-3 dagar/vecka och så kan du tömköra ett par dagar.

Lycka till!

Det lilla jag har sett av NH än så länge gillar jag. Obs! Det är väldigt lite..

Nu är det ju inte så att "fimpen" har gått i galoppträning. Jag tror inte ens att han sett en bana på nära håll. Pratade med tjejen som haft honom i träning från 1,5-2års ålder och hon sa att han endast hade varit ute och kantrats nån enstaka gång, aldrig gått fort alltså.
Under det senaste året har han dels gått och skrotat och dels blivit riden och utbildad av en tjej hos uppfödaren. I maj köptes han av förra ägaren och sedan dess har han gått på lösdrift och även blivit NH och western tränad ett par gånger i veckan.
Senaste månaden har han gått bafota på bete och kommer att fortsätta med det en månad till.
Jag tar ut honom på promenader och vi går i skogen och upp o nerför backar för att träna upp både hans och min smidighet.
:) Nu fick du verkligen hela historien..

Det jag menar är att jag inte tror att han mår dåligt av att ta det lite lugn.
Jag försöker snegla på flyingemodellen och enligt den så ligger han väl framme utbildningsmässigt.
Deras treåringar har också ett sommaruppehåll och sätts igång framåt hösten igen.
Sen när vi fått upp kondisen så kommer jag att följa dina tips om att rida i skogen och även tömköra ett par dagar. :)

Ha en bra dag!

nej det kan jag inte direkt påstå att jag gör men jag känner till stället och när jag hörde namnet så ringde det en klocka :)

Vad roligt att det gick bra!

Puuhh.. Jag hann måla upp en skräckbild av att jag hade köpt en trasig häst... :crazy:
Snacka om att man är lättskrämd nu förtiden.
Förr kunde man ju lita på att det som såldes var helt, värre är det väl nuförtiden.. :grin:

Men "Fimpen" verkar vara i god kondition så igentligen visste jag väl att det inte var något konstigt..
Men som sagt, man är lätt skrämd! :)

Ok.
Måste fråga varför han aldrig tränades? Var han så långsam? Eller var det andra skäl? (Det finns alltid skäl, man låter inte bli att träna en galopphäst för löp utan orsak) Det kan vara bra att känna till de skälen, (tror i o f s inte man skulle hunnit se på det lilla du beskriver om den var för långsam) eller har någon svaghet fysiskt eller psykiskt som kanske inte alls påverkar den som ridhäst men kan vara bra att veta.

Många som köper ridhäst blir glada när den aldrig startats men det kan också betyda att det finns sånt man borde känna till:cool: Vill verkligen inte skrämma dej, det finns massor av skäl att man tar en häst ur träning, men det kan vara bra att veta skälet ändå.

Flyingemodellen är bra att ha i bakhuvudet.:idea: Du får väl uppdatera hur allt går!

oj men nu ser jag ju hur jag har skrivit mitt första inlägg! Det var ju helt separata meningar men förstår att du satte ihop dem nu när jag läser det!
Det var absolut inte meningen att skrämmas så! :o:)

Det var av den anledningen som jag tog reda på vem tränaren var och ringde till henne.
Enligt henne var han för omogen kroppsmässigt för att fortsätta träningen så därför beslutades det att han skulle skickas tillbaka till uppfödaren en tid och växa till sig.
Tränaren hade dock sagt att hon inte trodde på denna häst och det var kanske lite det som gjorde att uppfödaren valde att inte satsa vidare på honom utan sålde honom.

Visst kostar det massor att föda upp en häst men det kostar ju även en hiskelig summa att ha en i träning. Tror man sen inte på den så kan det ju vara tillräckligt för att inte sätta den i träning.

Sen vet man aldrig angående skador.. Men å andra sidan kan även den 10-åriga fina vallacken som hoppar 1,30 vara skadad utan att det märks så det är alltid en chansning vid hästköp.

Till dom pengarna jag betalade gjorde jag bedömningen att det räckte med en gårdsbesiktning och på den reagerade han inte alls. Han inte så mkt som haltade i första steget efter böjningen ens.
Enligt veterinären var han väldigt fin i sin helhet.
Men som sagt man vet aldrig.. :)

Jag förstår fullt dina tankar för dom snurrade i mitt huvud ca 15 varv innan jag bestämde mig.

Och det var igentligen inte för än ägaren lyfte luren när jag ringde och skulle lämna besked som jag bestämde mig för att köpa honom.
Så tro mig, jag har vänt och vridit på detta.. :laugh:

:laugh:
Förstår det men lite nervös blev jag allt..
Särskilt med tanke på hur gärna man vill slippa vara en av dom som det står om i ridsport som tvistar i hästaffärer av än den ena än den andra anledningen..
:)

Jag tror dej:D

Men det är en klok ägare då som inte pressar i alla fall, det gör tyvärr många, :cry: Treåringen jag rider ska bli galopphäst men växer sakta så han får mkt tid på sej, av ägaren (som också är tränare och en kompis till mej) Jag "ridhästrider" bara grunder på den, det behöver dom ändå. (Kommer bli en underbar ridhäst sen:love:)
Vad är det för stam?

Senast ändrad av en moderator:

Han är efter Kateb och mamman heter Fanny Zaid efter Steve´s Friend.

Ok, pappan känner jag inte till alls, men Steves Friend brukar vara lite kraftigare typer (köttbullar:angel: lättfödda) och det är trevligt som ridhästar.

Lycka till med hästen!:laugh:

Tycker du gör rätt som är inne på att träna från marken, NH eller vad man vill kalla det. :) Då får han använda skallen också, och man kan jobba mycket med att göra dem mjuka från marken också.

Tycker du gör rätt som är inne på att träna från marken, NH eller vad man vill kalla det. :) Då får han använda skallen också, och man kan jobba mycket med att göra dem mjuka från marken också.

Det är just det jag är inne på. Och som du skriver, "-NH eller vad man vill kalla det", är just rätt beskrivning på vad jag vill göra.
Just nu tar vi skogspromenader med start och stopp övningar. När jag stannar ska han stanna och när jag går ska han gå.
Det är han faktiskt jätteduktig på min lilla kille. Fast finns det gräs att äta så kan det vara en anledning att få gå över matte.. :angel:

En riktig tuffing är det och trots att vi bara har känt varandra en vecka så litar han blint på mig.. :love: Dit jag går går även han. Vi traskar över smala träbroar, tittar på lite otäcka lastbilssläp, traskar på vägen utan att ens klippa med öronen när hela Hells Angels kör förbi (många motorcyklar var det iaf.. :) )
Min lilla älskling.

Så jag säger bara en sak, -håll i hatten gott folk för om gud vill och allt håller så kommer vi sopa banan med konkurenterna på hopptävlingarna i framtiden.. :bump::bump::bump::banana:

Ok, pappan känner jag inte till alls, men Steves Friend brukar vara lite kraftigare typer (köttbullar:angel: lättfödda) och det är trevligt som ridhästar.

Lycka till med hästen!:laugh:

Det där med köttbulle stämmer...förstår vad du menar! :D

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka