"Inridning" på en månad

Lycanthrope

Trådstartare
En häst i stallet ska lämnas iväg på inridning, han är lite, lite riden förra hösten. Han ska vara iväg 1-2 månader, beroende på hur det går. Han ska då kunna skritt, trav och galopp.

Hur går man tillväga för att lära in detta på den tiden?
Hur läggs arbetet upp? Kondition? Någolunda bärighet?
Krav på form?

Någon som vet? :)
 
Sv: "Inridning" på en månad

Med en normalt välhanterad häst är det inga problem att få hästen att röra sig i alla tre gångarter under ryttare på en månad.
Däremot skulle inte jag ställa några som helst krav på form osv och skulle inte heller räkna med att galoppskänkeln sitter stenhårt osv.
Kondition och bärighet tar upp emot ett halvår att få upp.
Sen när jag höll på och tog emot inridningshästar tyckte jag det var en fördel att hästen INTE var för mkt tömkörd och longerad osv.
Dom som gick lättast var ofta dom som knappt hade haft grimma på sig. Dom som hade gått som enda föl/unghäst hos en "privat ägare" var ganska ofta vidriga utan respekt för människan.
Mitt motto var "hellre ohanterad än felhanterad"!
 
Sv: "Inridning" på en månad

Vi kan bara hålla med till fullo? Det är hopplöst när någon försöker fixa det sj och så slutar det med katastrof i stället.
 
Sv: "Inridning" på en månad

Ja självklart är det så!

Jag har ridit in ett par hästar, men jag har alltid tagit längre tid på mig, tagit det lungt, så är inte riktigt med på hur det läggs upp när det ska gå fortare.

Att skritta, trava och galoppera i naturen är jag med på, men hur man får det att funka i paddock under den tiden?

Tex min lilla arab, (skritt och trav inriden förra hösten, inte riden sedan dess) som jag nu haft i 3 veckor, han är riden i 2 veckor, skrittad, och lite travad. Riden i paddocken en gång då vi tränade lite att svänga. Han är dock så kär i hagkompisen, som också är min, så han har svårt att koncentrera sig i paddocken, men han var väldigt lugn och snäll.
Jag hade gärna kommit igång med dessa 3 gångarter på någon månad-2 månader jag också. Har du kanske något tips på hur jag bör lägga upp arbetet med honom? Paddock/uteritt/hur länge/träna vad? :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 949
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp