Inridning på börjad bästa sättet att fortsätta nu?

lillajag89

Trådstartare
Vi har börjat inridningen nu för ett tag sen går så pass bra nu att jag kan både skritta och trava utan "lina" om man säger så alltså att det är någon som "går bredvid" eller hur man säger.

Så undrar nu hur jag skall göra på bästa sätt för att inte göra fel när det gäller galoppen:) Finns säkert trådar om detta men nu skriver jag en själv istället.

Alla tips och idér är välkomna:)
Har säkert skrivet något som kan låta konstigt men skrev ihop denna tråden lite snabbt och enkelt nu. så är det något ni undrar skriv så får ja försöka svara på det :) Har säkert glömt något nu osså ^^

Tacksam för alla svar :bump:

Just det när bör jag börja med uteritter?

Senast ändrad:
Sv: Inridning på börjad bästa sättet att fortsätta nu?

Jag lär dom att fatta galopp för rösten på lina först, en kort vissling får underligt nog de flesta hästar att galoppera. Sen kombinerar jag röst och skänkel när jag rider. Rider ut gör jag så fort som möjligt.

Jag lär dom att fatta galopp för rösten på lina först, en kort vissling får underligt nog de flesta hästar att galoppera. Sen kombinerar jag röst och skänkel när jag rider. Rider ut gör jag så fort som möjligt.

OKey ja men de får jag nog pröva då:P Låter bra så först ska ja "longera" och få han att fatta galopp då? Och sen med rösten och skänklen (givetvis:) ) när jag rider? Ja jag funderar på att rida ut nu snart skall det då göras med annan häst eller när jag har någon med ut som går med men INTE håller då alltså:)? Så man ändå har sällskap om något skulle hända?

Min häst lärde jag galoppera genom att trava mot en backe och i backen trampade jag till i stigbygeln så hästen kom lite i obalans och började galoppera samtidigt som jag sa galopp.

Kram och lycka till med hästen.

Jag galopperade trejde gången jag red in min häst.. jag var i rundpaddock (går även bra med en delad paddock el. ridhus) och sen drev jag på honom.. eftersom han inte kunde skänklen så jätte bra så använde jag mig utav röst och pisk också. Sen "galopperade jag med kroppen" och han fattade galopp och fick beröm. När man rider unghästar så får man inte vara rädd, man måste våga!
Rida ut kan du göra redan nu.. att rida lite kortare turer (på c:a 20min) går hur bra som helst i början.. rid gärna efter någon annan dem första gångerna och tills hästen kan gå fram - stanna & svänga. Det är jätte nyttigt för unghästar att vara ute i skog och mark.. gärna så att dem ser lite bilar också, och gå efter en trafiksäkerhäst.. Bättre att "ta" dem nu än när dem blir lite äldre, för nu lär dem sig fortare, tar in mer och det är nu man bygger grunden.. så rid ut mycket och ha roligt med din häst! (: Rid gärna ute oftare än i paddock .. unghästar vill att det ska hända lite saker, annars blir dem lätt lite sega.
Lycka till ! (:

Känns allt bra, ut o rid med dig! Sällskap är ju en god idé förstås så unghästen har någon att följa! Min erfarenhet är att det är bra att komma ut så fort man tycker hästen går att stanna och styra hyfsat.
Galoppen har jag aldrig planerat på det viset. Mina hästar har alltid varit jobbade så de kan alla gångarter från marken innan jag ridit, det underlättar ju. Men första galoppen har vi tagit när det fallit sig naturligt på en utetur med tryggt sällskap som kan lägga tempot...

Lycka Till!:)

Det är väldigt bra om du kan komma ut och rida bakom en rutinerad häst på uteritter. Och om du känner att din häst vill gå före och ta täten, så låt den det! Uteritter är super för att befästa unghästens framåtbjudning.

Jag befäster alltid galoppkommandot på lina. Sedan rider jag ut med en annan stabil, utbildad häst och på lämplig galoppsträcka (gärna med backe i slutet) så ger jag kommandot galopp samtidigt som den andre hästen kommer fram i galopp. Mkt beröm vid fattning och var noga så att du inte på något sätt hindrar den genom att råka dra den i munnen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar