Inridning ~ litteratur?

K

Kyrck

Hej! Jag ställer en fråga åt min vän som icke har tillgång till internet
Finns det någon bra bok om inridning som kan hjälpa en på de flesta punkter? :D
Hon har redan en tränare, bara så att ni vet & inte börjar tjafsa (vet att många kan göra det...) :grin:

Sv: Inridning ~ litteratur?

Jag gillar Reiner Klimkes böcker, "Unghästen" är väl den som är mest inriktad på inridningen.

Den är väl kanske lite skumt upplagd ibland (utgår t.ex. från att hästarna står på stall 23 h/dygn...), men den beskriver bra hur hästen ska hanteras och ridas för att få de bästa förutsättningarna för att bli en god ridhäst.

Även "Dressyr med Kyra" har jag bläddrat i under mitt eget arbete med unghästen, framförallt gillar jag hennes sätt att tänka när det gäller hjälpgivning.

Håller med, "unghästen" med Reiner Klimke är mycket bra. Det är den "gamla" läran som gäller där, hästen behandlas som en häst och inte som något redskap som jag tyvärr kan tycka att många nya tränare och ryttare gör idag.

Lussans dressyrbok gillar jag också, fast den handlar mer om ridutbildningen, från unghäst till Grand Prixhäst; hur hon går till väga. Men den är bra när man ska börja utbilda den eftersom att det står tydligt vilka steg som kommer före och efter varandra, övningar, vanliga fel och hur man rättar till dem.

kl
Lussans bok har jag läst och tycker är bra, utgår mkt från den i min hästs utbildning även om jag inte satsar på grandprix! Är en massa grundläggande ridning oxå som vilken häst som helst bör kunna. Allt från föl till grandprix som sagt! Man kan sikta mot stjärnorna så hamnar man iallafall i grantopparna! *ler*

På Flyinges hemsidan finns bra upplägg om de olika stadierna sk "Flyingemodellen" men det står inte HUR man gör...

Det finns en hel del böcker som kan vara bra att ta del av om man håller på med unghästar.

* Ridhandboken 1 - grundutbildning för ryttare och häst. Svenska Ridsportsförbundet, 2003. En översättning av Tyska Ridsportsförbundets Ridhandbok "Grundutbildning för ryttare och häst", 2000. Ett tyskt standardverk som nu även används inom Svenska Ridsportsförbundets utbildningar.

* Ridlära - ridhästens grundutbildning och vidareutbildning i dressyr. Bo Tibblin, 2006. Natur och Kultur. En klassiker i ny utgåva kompletterad med kommentarer om vanliga fel och hur domaren ser på rörelser.

* Unghästar - uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi. Ingrid Andersson och Charlie Lindberg, 1999. ICA Bokförlag. Träning och utbildning uppdelat efter hästens ålder, och med många veterinära tips och t ex träningsfysiologi och träningens upplägg för just unghästar.

* Utbildning av den unga hästen. Jens Fredricson och Ingrid Andersson, 2006. ICA Bokförlag. Går igenom de olika momenten i utbildningen steg för steg, uppdelat efter hästens ålder.

* Inridning - utbildning av föl och unghäst. Lennart Wijnbladh, 1981. ICA Bokförlag. En lite äldre bok som beskriver grunderna i unghästhantering och inridning.

* Träna hästen för hoppning - välja unghäst, inridning och vård, tävlingsridning, banbyggnad. Anthony Paalman, 1968. ICA Bokförlag. En bok som har lite annorlunda infallsvinklar emellanåt, det finns en del guldkorn även om jag inte sväljer hela innehållet med hull och hår.

* Arméns Ridinstruktion, fastställd 1930. Utgiven av Hästbokhandeln 1985. Innehåller Arméns riktlinjer för utbildning av både häst och ryttare. Intressant läsning även om en del saker har ändrats mycket sedan dess, t ex tillvägagångssättet vid löshoppning.

* Proffsryttarens Ridlära. P Hölzel, W Hölzel och M Plewa, 1995. Spektras Handboksserie. Ger tips vid problem med vissa övningar.

Och Reiner Klimkes och Louise Nathorst böcker, som nämnts ovan. Det finns också mycket utländsk litteratur.

* Unghästar - uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi. Ingrid Andersson och Charlie Lindberg, 1999. ICA Bokförlag. Träning och utbildning uppdelat efter hästens ålder, och med många veterinära tips och t ex träningsfysiologi och träningens upplägg för just unghästar.

* Utbildning av den unga hästen. Jens Fredricson och Ingrid Andersson, 2006. ICA Bokförlag. Går igenom de olika momenten i utbildningen steg för steg, uppdelat efter hästens ålder.

Har läst bägge dessa nyligen och tycker bägge böckerna är läsvärda

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 861
Senast: Ponsa
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023