Inridning - har jag tagit mig vatten över huvudet nu?

Marvin

Trådstartare
Blev tillfrågad av boxgrannen i stallet om jag ville hjälpa henne att rida in hennes nya unghäst. Javisst! sa jag. Nu börjar jag ångra mig lite... :eek:

Hästen är en KWPN på 3,5 år, importerad från Holland i juni. Fram tills 3 veckor innan dess hade hon gått på lösdrift, helt ohanterad. När hon såldes fanns det video på hur hon reds i alla tre gångarterna.
Sen kom hon till Norge, och har blivit sutten på 3 gånger sen dess. Första gången med en ung tjej som föll av när hästen hoppade till lite vid uppsittningen. Upp igen och två stycken ledde runt dem, gick bra.

Sen gick det en månad eller så, sen klättrade jag upp (ägaren ville ju inte ha nån som ramlade av hästen till att rida in den, och själv vill hon inte riskera sin axel). Jag ledde runt hästen, flyttade henne för tryck, longerade henne, och satt sen upp medan ägaren höll i. Hon reagerade lite när jag la tyngden i stigbygeln, men sen var hon lugn. Vi leddes runt i båda varven, prövade att stanna lite och svänga. Hon följer sin "mamma" vart hon än går.

Provade även utan att "mamma" gick vid sidan, hästen blev väldigt konfunderad över att helt plötsligt vara själv med mig på ryggen, men skrittade runt lite försiktigt och tveksamt. Sen satt jag av.

Igår var det dax igen. Tyvärr var det 6 andra hästar i ridhuset samtidigt. Vi delade av en liiiten bit att longera, men det var trångt och jag vågade inte låta henne galoppera. (Vid longering springer hon gärna omkring, jag jobbar med att få henne att lugna sig). Tänker att det går nog bra ändå, och sitter upp... :angel: Inga problem. Leds runt, stannar och svänger, får till och med någon som spänner sadelgjorden ett hack. Rider sen lite själv. Kommer en bit, sen tvekar hästen och stannar. Jag ber henne gå framåt med rösten, samma kommando som vid longering som då får henne att skutta framåt, men nu ingen reaktion. Nuddar henne lätt med skänkeln, smackar lite, fortfarande ingen reaktion. Sen PANG ligger jag på marken som skjuten ur en katapult! :eek::eek:

Jag var inte beredd på att en 3-åring kunde bocka så jävligt... Halsrem hade jag, men då behöver man lite tid för att ta i den.

Sand överallt, kravlar upp, hämtar hästen som står i ett hörn i ridhuset, väntar tills alla ponnyungarna gått från ridhuset och sitter upp igen. Leds runt av ägaren i några minuter och sen sitter jag av.

Nu känner jag mig jävligt klantig som ramlar av en häst i det skede där man absolut inte ska ramla av. Dammit!

Vad gör man nu? Hästen är en ängel att hantera, jag höll på med henne lite idag. Hade egentligen velat ta henne med på promenad, bara vi två, men det är glashalt ute och blir mörkt så tidigt.

Äsch!

/Marvin, med en öm rumpa... :o

Sv: Inridning - har jag tagit mig vatten över huvudet nu?

Det låter som om ni gjort rätt, men vissa hästar är ju lite känsligare än andra... börja om från början är mitt tips. Rid inte utan ledare ännu ett tag och vänta inte för länge mellan gångerna.

I detta skedet skulle jag rida henne 5 min varje dag, bara upp och ledas något varv, sen beröm. Hålla på med detta ett par veckor och sen när trav ska introduceras så hade jag velat ha en ledare som sprang bredvid de första gångerna. Så hade nog jag testat :)

Lycka till.

Kanske är det en idé. Jag tänkte varannan dag, men nu kommer det att bli flera dagar t.ex.

Ägaren tror på att rida framåt, pratar om trav och galopp på lina, men då får hon nog rida själv, sån dödslängtan har jag inte!

Funderar till och med på att krångla på mig ägarens säkerhetsväst.

Hej
Ett tips...skaffa ett "handtag" till sadeln också. Det finns på Hööks. Jag började med det när jag flög av en unghäst några gånger. Det är lättare att hinna få tag i det än att sträcka sig efter halsremmen.
Det ser ut som ett sidostycke som man fäster i ringarna vid sadelknappen:)

Later som du verkligen forsoker ditt basta, det ar det som ar viktigt.

Hade jag varit du hade jag absolut inte ridit de forsta gangerna med sa manga andra hastar! En ar perfekt, garna en aldre hast, men 6 andra, inte en chans!

Jag hade heller inte suttit upp utan att longera ordentligt. De har sa mycket overskottsenergi. Det ar som att be ett barn koncentrera sig pa "bambarasten"...

Normalt satt forsoker jag undvika att rida i ridhuset. Mycket enklare att rida ut, sjalvklart i sallskap med en aldre hast. Longerar mycket i borjan, varvar med uteridning. Och absolut inte arbete varje dag, kanske tre/fyra ganger i veckan.

Hela grejen ar att gora det intressant och spannande och aldrig aldrig ge hasten chansen att tanka tanken att protestera.

Lycka till!

Du är duktig. :)

Så här brukar jag göra ( i korthet ) när jag rider in unghästar.

1. Träns-, sadel-, benskyddsvana
2. Fungerar i samtliga gångarter i longering och i båda varven. Lyder kommandon.
3. Sitter upp första gångerna i stallet, har två hjälpledare. Halsrem och rem vid sadeln. Klappar sadeln rejält innan uppsittning och ruckar gärna på sadeln. När jag suttit några gånger och hästen känns bra ruckar jag på mig själv fram och tillbaka så hästen blir van att man finns. Lyfter armarna sakta och håller givetvis koll på hästen under tiden. Allt detta för att få hästen van vid rörelser.
4. 3dje gången och när hästen känns bra skrittar vi ute. Två ledare.
5. När detta gått bra, fortsätter vi med longering med ryttare på ryggen. Provar samtliga gångarter. (sitter första gångerna i fältsits)
6. När hästen kan stanna, gå framåt och styra är vi redo för uteritt. Aldrig ensam. Alltid med en äldre erfaren häst.
7. Rider mycket mycket på vägar / skog, passar på att galoppera när man inte har dessa irriterande hörn som kan bromsa hästen.
8. När hästen fungerar bra i terräng och lyfter båda galopperna och lyder grunderna bra får hästen en viloperiod. (typ 2v)

Viktigt att minnas är att en unghäst INTE JÄKLAS. Antingen är de trötta eller börjar få träningvärk. Börjar de "bråka", ge ledigt. Det är mycket som händer i deras hjärna från att bara gått i hagen till sadel, träns, uteridningar, etc etc.

En annan sak som är viktig att din unghäst förstår är FRAMÅT. Stöter ni på problem kan det mesta övervinnas om din unghäst går framåt.

Jag rider tex alltid med dressyrspö när jag rider in, inte för bestraffning, utan en förlängd skänkel. Rider utan sporrar.

Hoppas några av mina råd kan hjälpa dig på vägen, men minns att alla unghästar är så olika. Ingen är den andra lik, men jag råder dig att lyssna på din unghäst.

Du verkar ha bra inställning så det kommer nog att gå bra. Ägaren verkar vilja se snabba resultat och det kan ställa till problem. Minns att ta det i DIN och HÄSTENS takt. Inte ägarens... :)

:)

Hela grejen ar att gora det intressant och spannande och aldrig aldrig ge hasten chansen att tanka tanken att protestera.

... det är detta som är så svårt när man inte är van att rida in. Protesterar den eller inte? Eller är den kanske helt enkelt trött? Då är det ju inte så smart att börja skänkla på etc
Hästar har bra minne.

Det jag tänker på är att hästen faktiskt är riden sedan innan. Så den vet lite vad det handlar om men den behöver bara få friskat upp minnet igen. Och bli säker på vad den ska göra i sin nya omgivning..

Varför rider du själv? Ha någon som håller dig linan så du kan rida runt.

Jag hade inte suttit upp när det var så rörigt i ridhuset, man måste tänka på hästen, hur ska en så ung häst kunna sortera i alla intryck när en människa helt plötsligt ska upp på ryggen och rida, själv!? Fortafrande, varför rider du själv?

Angående katapulten, så tycker jag inte att det är så konstigt att det hände för skritt är den svåraste gångarten för unghästar eftersom det går sakta och de har tid att försöka tänka. i trav och galopp kan man göra det i farten liksom.
Det ni skulle gjort var att när den stannade så skulle den som står på marken gått fram och tagit hästen och gått med den framåt så den hade förståt.
Du sitter på ryggen nu, då tar det ett tag innan den fattar att samma signaler gäller när du står på marken som när du sitter bakom öronen;)

Sätt en rem i sadeln istället så kan du hålla i den hela tiden, mycket bättre än en halsrem för då är du ju redan framme på halsen när du får tag på den.

Sen hade jag försökt börja trava så fort så möjligt, på lina!!!

Lycka till!

Ett tillägg bara: Till snöret som du gör ett handtag av, trä tyglarna igenom handtaget.

Känns lite muppigt i början, men du kan aldrig få höga händer, du är snabbare fram till handtagen när det börjar gå undan.

Men hur gör du om du tar ledande tygeltag då? Unghästar behöver ju hjälp ibland när de ska svänga och så känns som om tyglarna blir väldigt mycket fast då?

Men hur gör du om du tar ledande tygeltag då? Unghästar behöver ju hjälp ibland när de ska svänga och så känns som om tyglarna blir väldigt mycket fast då?
Jag skulle föreslå NHL för denna damen, om hon är så känslig av sig, men jag tycker hon helt klart visar att hon är osäker och inte litar på det som händer med henne. Prova att ns. löslongera henne i en liten paddock eller rondell, ( gå snett bakom henne o vifta med typ. ett grimskaft, eller rep, men SLÅ INTE på hästen. Vifta bara.. Ibland så sätt henne att byta varv med att gå framför henne o stampa i marken, vifta o när hon byter så fortsätter ni åt andra hållet, o låt henne springa.. när det börjar funka, tar de e n timme eller två, och hon börjar ge sig, så avslutar du för dagen. låt henne springa, tills hon ns, börjar ge sig för dig. Slicka sina läpper eller tugga i luften , möjligen sänka halsen o vara undergiven , till sist kommer hon att stanna. och komma mot dig, då ska du vända henne ryggen på tvären, stå lungt men titta inte på henne. Håll ögonkontakt under ns. longeringen . när du känner mulen i ryggen på dig , eller benen, så kan du ge henne din hand o berömma henne. gör detta om igen tills hon är fullt tilliten till dig, jag skola mitt sto med samma taktik i början (hon var 1 år gammal när jag skaffa henne) och nu funkar hon perfekt i dressyr, western, körning mm. Jag kunde sitta upp med sadel o rida i skritt o trav i olika volter redan i 2 dagar när jag använde denna metoden på henne under inskolning när hon var 3,5 år gammal. :) försök, det funkar, tro mig!
Med vänliga hälsningar, Athra. Ps! Jag kan hjälpa dig med allt om det behövs, jag har erfarenhet av heta och känsliga hästar, speciellt såna utan tillit och trosamhet på människor. Min vän köpte ett 18 årigt sto från island, som inte släppte nån nära en, och var jätteskygg om sitt huvud. Hade till o med en grimma på sig som växt fast i huden lite och huden under var sårig och var typ rutten. Jag körde henne i en liten paddock med nhl metod 3 dagar, sen hjälpte jag min vän att göra de samma = nu e den hästen hennes närmaste flockvän, och hästen tilliten så tillo med jag kan rida henne, fast hon är en sån hetis av sig. Man ska bara vara lungn och rättvis mot hästen. Man visar då samtidigt hästen sin plats i flocken, men ger den ro att vara lungn med en, i vilka situationer som helst. :)

kram på dig o lycka till med hästen!

Varför rider du själv?

Hm, det är kanske en bra fråga? Kan vara för att jag förra gången jag red in unghäst inte hade någon medhjälpare utan fick göra det själv.

Tack alla för tips, råd och pepp!

Nytt försök i morgon, men då ska jag ut tidigt innan de andra.

Ridhuset är nästan alltid fullt, 30 hästar och ett ridhus 20x40 m och fullkomligt glashalt ute. Man jobbar ju när alla andra jobbar, och hamnar i ridhuset samtidigt som alla andra.

Ha kvar halsringen, men ha alltid två fingrar i den. Den hjälper dig inte ett dyft om du inte redan håller i den när hästen börjar bocka. Hemligheten är att aldrig tappa balansen framåt när hästen börjar bocka, då krävs det pyttelite för att du ska dimpa i backen.

Jag hade backat några steg i utbildningen och börjat om med att tömköra eller longera 5 minuter i taget, sen gått tillbaka till stallet, färdigt för dagen. Korta pass ger färre tillfällen för hästen att bli förvirrad och/eller utöva sin nya hobby, att kasta av ryttaren. (Det hade ju hänt förr?) Rid inte utan ledare i början, öva på skänkel och kommandon. Se till att nya saker är befästa innan ni går vidare i utbildningen. Flytta för tryck kan ni öva från marken till att börja med genom att trycka med handen i skänkelläget.

Lugn miljö är att föredra. :)

ett tomt ridhus är lite A-O, så det är lugnt. kanske ide att ta ett kort pass innan jobbet eller sen kväll ?

att ramla av händer även dom bästa ;) låt hästen gå i lina med dig på nu när du har hästägarens hjälp. far hästen iväg så har du ju en "livlina" hon behöver ju inte gå pricis jämte hästen men se till att linan inte är för slak. när hästen känns tryggare så släpp.

Nu har jag varit uppe igen!

Löslongerade på lördagen (efter en lite promenad ute, jag som bambi på hal is, slirade omkring som en smörklick i en stekpanna, hästen kollade konstigt på mig.

Söndag longerade ägaren med hästen sadlad, hon var superspänd av nån anledning och for runt som en tok. Bara en häst i ridhuset, men då var i gengäld alla mini-ponnyungarna ute och lekte häst på ridbanan precis utanför. Suck.

Satt upp, klappade, kliade, ruckade lite på sadeln. Stod stilla nån minut, sen ledde ägaren oss framåt, spänd häst, jag blåhöll i mitt nya sadelhandtag! :o:D

Så fort hon slappnade av lite och sänkte halsen så hoppade jag av (totalt 2 varv på 20 m volt). Nu får hon några dagar ledigt. Sen får det nog bli sen kvällstid i fortsättningen.

Helt ratt!
Igen, dock, kan ni inte fa tag pa en lite aldre hast som du kan rida bakom? Det hjalper verkligen helt otroligt mycket. Bara for att visa hasten att "sahar gar det till".

Jag tycker du ar jattemodig och duktig, och framforallt jattesnall som hjalper din kompis sa mycket!

Hoppas det gar battre och battre for dig franochmed nu!

Eftersom hästen tydligen är riden innan, så kan ni börja med att låta henne får springa av sig lite i linan. Sedan longerar ägaren 8elelr någon annan) när du rider. Skritta och trava lite på linan om det känns ok.
När du känner att det inte är överhängande risk att du flyger i backen så hänger ni i svansen på en äldre häst UTE i skogen.

Lycka till.

Ska hästen springa i en timme eller två??
taskigt sätt att ta ledarskapet på en häst som är helt slut och ger sig för att den inte orkar längre. snacka om knäckt häst

TS låter kanon!

Tipsar oxå om handtaget men blir lite fundersam när du säger hon är så spänd? Jag hade inte velat sitta upp på en spänd häst som dessutom redan vet hur man skjuter rygg.

Jag är ju inget fan av longering men det är säkert så hon är lärd så varför inte. Men sedan hade jag klappat/bankat/dragit o hängt i sadeln (hängt sig i ett stigläder mer armarna bara alltså) både stilla stående och under skritt med ledare tills hon är HELT avslappnad med det. Varje gång innan du sitter upp om hon spänner sig så lätt.

Sedan hade jag gjort likadant med dig hängandes över sadlen. Provocera, försök inte "smyga" er på henne utan vänj henne ist så ni inte får sådana explosioner som svar om ngt händer.

När du sedan väl kommit upp i sadeln hade jag varit försiktigare till en början och blivit ledd lite i skritt. Sedan samma veva igen stillastående och i skritt med ledare. Sedan hade jag börjat trava. Funkar styrningen ok travar jag helst själv, jag upplever det som att det är svårare att trava på volt i lina men det kan ju mkt väl vara för att vi inte longerar mkt.

Tycker det är lätt att bli alldeles för försiktig på känsliga/spända hästar, det är bättre att vänja dem direkt så det inte är ngn big deal om ngt händer.

Lycka till och var rädd om dig!!

Nu har jag varit uppe igen!

Löslongerade på lördagen (efter en lite promenad ute, jag som bambi på hal is, slirade omkring som en smörklick i en stekpanna, hästen kollade konstigt på mig.

Du det finns jättebra halksulor att sätta under dina skor, ett måste den här perioden tycker jag. Brodda dig själv också.

Jag red idag för första gången på min blivande 3-åring. Han är inkörd och van vid att vara ute efter vägarna. Det är min andra unghäst och jag körde in den första med och det underlättar mkt sen vid inridningen. De är vana vid utrustning mm. Har också låtit honom springa med westernsadel i rundcorallen för att vänja sig att lädren rör sig mot sidorna. Han promenerat med den flera gånger med w-sadel som väger lite mer. I förrgår hängde jag över hästen och blev ledd runt. Har hängt på honom ngn gång innan. Idag satt jag upp och leddes runt på ridbanan några varv. Satt upp o av ett par gånger. Han skötte sig perfekt. Jag tycker nog att det är vettigt att ha ngn som leder några gånger tills man provat att stannat och svänga och sätta igång. Jag har tillgång till skrittmaskin så han får gå där en stund före. Nästa steg är att gå lite i skogen med ledare. Första hästen red jag in i en rundcorall. Och det kanske jag gör nu också när jag ska prova själv. Så jag ser att han lyssnar och gör som jag vill.
Men min filosofi är att backa bandet om det händer ngt som det gjorde för dig. Och fortsätt i din och hästens takt, ingen annans. Och a och o är att ha en lugn medhjälpare. Lycka till:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 119
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 466
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30