Inridning... barbacka ?

Sv: Inridning... barbacka ?

Jag har ridit in flera hästar och har några unghästar hemma. Rider alltid in barbacka, vänjer dem självklart vid sadel också men i början rider jag bara utan.

haha hur lyckades du bryta ett revben :eek::rofl:

Det var hur lätt som helst. Jag hade vänster hands knoge ivägen med ett tag om manen och tyglarna och svingade mej upp vigt (not) från en pall och landade med en knoge rakt i bröstkorgen.

Jag är nog lite klumpig men jag har i alla fall slagit rekord i knasigaste ridrelaterade skada genom tiderna (tätt följd av någon som fick stigbygeln i skallen om jag inte minns fel) :rofl:

Jag tycker faktiskt att alla hästar borde ridas in utan sadel och utan bett. Skrot i munnen kan man lära hästarna senare och sadel är ju hur lätt som helst att vänja hästar vid. Det kan man göra före eller efter.

(förvånar det någon att jag rider omkring med bara ett rep runt halsen på hästen eller vid vissa tillfällen iförd grimma) ? ;)

Jag red in min häst barbacka och det gick jättebra!
Jag har dock bara trillat av honom 3 gånger under 2,5 år och ingen av dessa var under inridningsperioden så jag antar att han är lite speciell med. :p

Vi red in min 4 åring barbacka eller rättare sagt jag red in han barbacka men endast p.g.a har en bra balans när jag rider barbacka.Han e gudasnälla för att vara såå ung och välutbildad e han.Igår fick vi äntligen en passande sadelgjord så vi prövade sadeln.Han brydde sig inte ett skit om den , ingen skillnad mellan barbacka och med sadel verkar det som ;)

absolut ingen pall! :eek:
Ta hjälp av någon som kastar upp dej istället.

absolut ingen pall! :eek:
Ta hjälp av någon som kastar upp dej istället.

Varför inte? Att bli uppkastad är MYCKET äckligare och mer oberäkneligt än en stadig pall. Det är just uppkastningen jag vill undvika genom att använda pall/barbacka. Visserligen har jag alltid haft tillgång till "bygda" fasta pallar, inte en liten stol eller så.

jag red in min tjej barbacka. tränade på å hoppa upp ena dagen andra dagen hoppade jag upp å skrittade =9 inga som helst problem. jag hängde å brötade å skrek å gapade å bankade först innan jag hoppade upp så hon va berädd sen va de bara upp å rida =) Jag ställde en pall jämte å hoppade upp precis som jag gör på alla andra hästar hemma. ska man kunna göra det med dom sedan så e de lika bra dom lär sej från början. jag har ej fått hjälp med något med inridningen utan har gjort allt själv å de har gått kalas.

Precis som jag gör. Står på pallen och hoppar och studsar, även mot hästen så den vänjer sig att det är helt ok INNAN jag hänger mig över. Rörelser i rätt höjd ska inte vara något problem.

Har ridit in nästan alla barbacka de senaste åren =) Har funkat kanon, har inte ramlat av en ända gång alls under inridning o då har det ändå blivit ganska många inridnigar. Första gångerna jag ska upp har jag oftast blivit uppkastad, annars hoppar jag upp från backen el från pall beroende på hur häst reagerat.

Så det kan helt klart gå jättebra =)

haha, ja det är lättare att åka i backen om inte annat :p men hur tar du dig upp första gången då ?

fast man brukar väl ändå inte hoppa upp från marken när man sitter upp på en unghäst för första gången ? ;)
Antingen studsar man från marken, står på en pall, eller blir uppslängd av medhjälpare.

För övrigt så går det hur bra som helst att börja barbacka. Jag har gjort både och. Ser dock till att intruducera sadeln innan galoppen, och eftersom jag sätter in galopp rätt så tidigt under inridningen, så brukar sadeln oftast vara med från början.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka