Inridning av skyvild fd travare

H

Helena_R

Har sökt och hittar ingen hjälpande tråd, så postar en egen.

Har en 12 år gammal travare som stått många år i vila. Har tävlat trav men blivit pensionerad.
Jag har nu börjat skritta henne med lina och varit ute 4 ggr.
Den här tjejen är EXTREMT aktiv, vill rusa fram överallt, sätter nosen i backen och nosar sig fram i full skritt så fort jag släpper minsta på linan. Blir råstark och jag tappar såklart övertaget. Håller jag ett relativt löst tag i grimman håller hon iaf upp huvudet och märker att jag har makten. Hon blir mycket lugnare och det går att hantera henne någorlunda. (Har lärt mig av erfarenhet att det inte hjälper att slita och dra i hästar, försöker därför hålla ett så lätt grepp jag kan).
Så att leda henne hållandes i grimman har jag kommit fram till är rätt metod just nu.

Sen vill jag beskriva hästens beteende:
Börjar med uttag från boxen, hon börjar steppa och springer över mig så fort jag öppnar dörren, sen väl ute är det mycket sparkande bakut, rör sig i sidled, småbockar och vill fram fortare än kvickt. Vad betyder detta beteende? Är hon glad över att få komma ut och röra på sig, eller testar hon mig på allt sätt hon bara kan? Hon betedde sig precis likadant som lite då hon kördes in.

Har inne på stallgången suttit upp på henne utan sadel ett ex antal ggr under vintern och det går bra, men hon blir snabbt otålig och börjar sparka med frambenen i protest!

Min största fundering kring en sådan här häst är: GÅR DET ATT RIDA IN HENNE? Är det ens någon idé att jobba med en sådan här skyvild och överaktiv häst? Ska jag sätta på selen och låta henne jobba ur sig en period samtidigt som jag däremellan promenerar henne med lina också?

Behöver all hjälp jag kan få!
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Det kan ju finnas mpnga anlednignar til henens beteende - hon kan ju till en början vara överlycklig över att någon bryr sig och att hon får komma ut och hitta på saker igen!

Sedan är ju alltid en fundering hur hon hålls, hur mycket kraftfoder och utevistelse får hon. Har hon hagar och kompisar som gör att hon kan göra av med energi ute?

Det låter ju som du känt hästen ett tag - hur fungerade det att köra henne? Vart det problem vid inkörning? Många av de travare jag har hållit på med har tyckte att det absoulut svåraste som funnits har varit att stå still/vara lugn (i alla fall när det varit jobb på G). Det enda de har gjort när man ridit dem har dock varit att gå på framåt...

Bara några funderingar, det verkar som om du kan behöva flera råd och kanske hjälp av en tränare (kanske när det gäller hantering först).
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Det är familjens häst så jag har varit med ända sedan födseln då det är egenuppfödning :)

Hon får väldigt lite foder samt betfor, då hon inte varit igång. Men jag tror hon är något understimulerad så därav energin. En riktig krutgumma.

Hon delar hage med sin egen avkomma, och de rejsas en del bortemellan :)

Funderar om det blir bättre med tiden om jag fortsätter promenera henne i lina, tills hon lyssnar mer på mig?
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Om du har den historien med hästen skulle jag fortsätta - desutom vet du ju väldigt mycket vad du kan förvänta dig från henne.

Om det vore min häst och å det du beskrivit skulle jag fortsätta ett tag, promenera, tömköra (longera om ovan vid tömkörning) och antagligen köra också om jag hade möjlighet till det. Dessutom skulle jag försöka hitta möjligheter att kräva lungt jobb - stå stilla etc utan att det blir en kamp. Trolien korta, korta pass. Bevisligen behöver hon ju träna på det med. :) Hela tiden skulle jag utvärdera - är det ok för mig att fortsätta (dvs klarar jag av situationen någorlunda) eller behöver jag hjälp? Att hon nästan går över dig i vissa fall i hanteringen kan ju tex NH inspirerad träning hjälpa till med. Kanske blir det då lättare med promenaderna tex. Kan vara värt att hitta en kurs eller tränare. Om det å andra sidan är överskottsenergi/"äntligen någon som hittar på något" så är det ju bara att jobba på, kanske flera dagar i rad så att det blir lite av en rutin. Min första häst tex drog mig nästan runt på 7-8 km promenad första gången hon var ur sin lilla hage på 10 år (en lång historia bakom denna häst öde som inte passar här). Nästa gång var hon mera normal. Så fort hon fick vila 1-2 veckor kastade hon in hela tränset i munnen när man skulle betsla henne. Och hon var ändå inte lika mycket arbetsnarkoman/energifylld som jag upplevt många travhästar.

Jag skulle inte tro att hon är omöjlig att rida in - sedan är ju frågan hur pass bra som ridhäst hon blir och hur lång tid det tar. Men, jag misstänker att de aspekterna kanske inte är så viktiga för dig om du har den historien som du har med hästen. Och, det kan ju bli riktigt bra, kanske inte tar alls mycket tid när du väl kommit igång! (Hästen på min avatar har jag gjort en liknande resa med, även om hon från början var lätt att rida in - men det kunde jag ju inte veta när jag köpte henne. Bara att vi funkade bra ihop och att vi känt varandra sedan hon var timmarna gammal.)

Och, i råden ovan utgår jag från hur jag skulle göra utifrån det lilla du skrivit. Du är en helt annan individ med andra erfarenheter etc så jag kan inte bedömma om det är rimligt eller vettigt för dig.
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Hur noga är du med lydnaden i andra sammanhang? Än ridningen alltså?
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Jag tror att hon behöver tänka riktigt ordentligt. Jag har själv en travare som gått på travbanan och var helt knäpp till en början. Men jag har markarbetat med henne under 1,5 års tid och det har blivit en riktigt stor förändring. Testa att lös-longera så att hon får ut massa energi och sedan få henne att tänka. Brukar funka riktigt bra :)
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Jag är nyfiken på vad det är för stam på denna dam?

Jag får känslan av att hon behöver stimulans hela tiden, hon måste jobba och tänka. Börja tömköra henne, min heting (ivagn) tömkör jag utan problem ute i skogen på vanligt rakt bett. Varför ge betfor? Min bloding som är väldigt svår att hålla i hull har jag vräkt på hur mkt hö som helst och han är smällfin nu ihull trots att han startar på travet regelbundet (om nu hullet är ett problem).
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Det är kanske inte så konstigt att hästen är överenergisk om hon börjar jobbas efter flera år. Det kan vara en form av nervositet. Jag brukar tänka fysisk motion/kondition - psykisk motion/tankeverksamhet - gymnastik/lösgjordhet och lägga upp träningen efter det. Att göra ungefär likadant varje dag kan nog fungera bra på en häst som är ovan att träna. Börja med att låta henne bli av med lite energi genom longering eller något annat som är enkelt för henne. Övningar i repgrimma av 'NH-typ' kan sen vara enklare än att leda rakt fram därför att det engagerar tankeverksamheten mera. Efter det kanske det fungerar med en promenad.
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Hon kanske helt enkelt behöver motioneras innan hon är mottaglig för nya saker.
Även om hon pensionerats från tävlandet så kör henne så hon får utlopp för energin och rid in henne parallelt?
 
Sv: Inridning av skyvild fd travare

Tycker det känns som att du skulle vänta med att tänka i banorna för att rida in henne och i första hand satsa på att jobba henne på marken tills det funkar säkert. Försöker hon kasta sig förbi dig bara du leder henne finns det massa övningar du kan göra, så som att backa tillbaka henne eller tvärt byta riktning, göra en liten volt för att du ska ha bestämt vägen, hade en sådan häst och det var tufft och krävdes mycket jobb. När jag väl lyckats sätta gränserna fick vi en fantastisk vänskap!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp