Inridning av en arab

L

Lebrozo

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av inridning av unghästar!
det är så att jag känner till en arabhingst på 4 år, i februari i år blev han inriden och är alltså inte alls riden särskilt mycket. Han vet inte riktigt vad framåt betyder, och hon som äger honom spöar honom tills han går framåt. Han får svansen mellan bena och lägger öronen bakåt, men han går... Han förstår lite lite vad skänklarna betyder och går ibland framåt, om man driver med sätet samtidigt. Men ägaren brukar tydligen spöa honom samtidigt hon driver med skänklarna så han ska förstå.. Jag vet inte, men detta är väl HELT fel sätt att rida in en känslig arabhingst??? Han verkar inte ha särskilt bra självförtroende.... :confused: :confused:

Sv: Inridning av en arab

Vaför är det skillnad på att han är en arab? Skulle man rida en annan ras så?

Nej, jag tycker inte att man gör så, tillslut så kommer hästen att slå bakut.

när jag red in 3 av mina passhästar satt jag upp, skrittade lite i stallgången medan nån ledde och sen gick vi ut på travbanan och skrittade ett varv, sen travade vi och sen var dom inridna. haha.

det finns andra sätt att få honom att gå framåt än att spöa upp hästen... testa att nån leder och ryttaren använder skänkeln när han ska gå framåt.

varför måste hästen ha spöet?

är det som min ena unghäst så finns det en anledning.
För att undvika att banka med skänklar så tillrätta visar jag hellre med spöet. Hästen ska fram! Men sen är det ju viktigt att ge eftergiften när den gått fram också.
min andra unghäst är rena motsatsen. Där måste man vara försiktig, men den går alltid fram och det är det som är det viktiga. Framåtbjudningen.

Har du ridit hästen själv?

Ja, jag har ridit hästen själv. Jag menar heller inte att det är skillnad på att rida in andra hästar än araber på det sättet, men nu var ju så fallet.
Hästen går inte alltid framåt om man inte petar med spöt, men han verkar livrädd då man gör det. Han ser lite rädd ut om man skänklar honom också, men inte lika mycket som med spöt. Kommer att vara så här hela livet, bli rädd för att ridas framåt?

Väldigt många unghästar saknar egen bjudning och då får man rida in bjudning i dem. Det bästa är att rida ute efter en rutinerad häst och öva på hjälperna, tycker jag . En del hästar kräver väldigt mycket drivning, spö mm innan de förstår vad ryttaren vill och börjar bjuda framåt. Det är ju inte mycket att be för, hästen måste ju gå fram förr eller senare. Jag tycker personligen att det är bättre att banka till lite med skänkeln eller pisken så att det blir lite effekt, att driva och driva utan att det händer något tycker jag bara leder till att hästen blir nonchalant och svarar dåligt på skänkeln.

Jag tycker inte att det där låter som ett bra sätt att rida in en häst på. Även om den går framåt så kommer den inte att få en naturlig framåtbjudning i framtiden utan den kommer gå fram för att den måste. Den hästen kommer inte vara rolig att rida. Tömkör den och lär den att gå fram på kommando alltså lär den lyssna till rösten och använd det sen rösten som ett hjälpmedel när du sitter upp och ska rida. Rösten har varit till stor hjälp när jag ridit in "mina" bäbisar. :banana: Lyck Till.

Nonchalant skulle jag inte kalla hästen för när den slutar lyssna på någon som sitter och tjatar, tjatar, tjatar med hjälper som man märker inte fungerar. Om den inte vet vad som väntas av den eller inte vill göra det som väntas så hjälper det inte att sitta och nöta, det bara förstör hästen.

Att spöa eller vara hård med unghästar skulle inte jag rekommendera, risken är ju stor att ridningen blir förknippad med något otrevligt för hästen och då är det ju inte så konstigt om hästen inte har någon framåtbjudning. Förstår hästen hjälpen och vill göra det som bes så reagerar den på en väldigt liten signal, hästar är känsliga djur.

De unghästar jag har umgåtts med och den inställningen jag därmed har till unghästar är att de har haft väldigt bra bjudning och varit pigga, känsliga och positiva. Då ska man aldrig behöva sådana starka signaler som spö eller liknande. Det bästa tycker jag är att från första början använda så små signaler som möjligt så att man inte gör hästen okänslig.

Speciellt fullblod tycker jag inte att man ska vara hård mot, det är extra känsliga hästar och är man för hård kan man få en häst som blir väldigt onöjd och motvillig.

Jag skrev att jag inte tycker att man skall hålla på och driva utan att få effekt, istället skall man ge hästen en klar och tydlig signal,det är framåt som skänkeln betyder. Jag har ridit in och utbildat ett antal unghästar och det har fungerat alldeles utmärkt hittills. Naturligtvis är unghästar mycket olika och en pigg och känslig unghäst behöver ju i stort sett ingen drivning utan en lugn och försiktig ryttare. Men det finns gott om hästar som inte har naturlig bjudning och den kategorin får man behandla helt anorlunda. Det är enligt min erfarenhet bäst att ta tag i detta problem med en gång, för inget i ridningen blir bra för än den dag hästen bjuder ärligt framåt. Så snart hästen lyssnar uppmärksamt blir man givetvis mjuk och ger så små hjälper som möjligt, vilket fungerar som beröm och gör hästen nöjd. Jag rider mest dressyr och fälttävlan men var på kurs i Horsemanship nyligen hos en riktig hästkarl han sa något tänkvärt:"En karl kan använda pisken för att uppnå något positivt eller för att visa sitt ledarskap medans kvinnor måste vara arga för att använda den." Med detta menade han att det inte är skadligt att på ett konsekvent och bestämt sätt tillrättavisa hästen, bara man inte blir arg och bestraffar utan att ha ett tydligt mål och utan att beröma när målet uppnås.

Jag ser inte mina hästar som "bäbisar" utan som just hästar. De behöver tydliga signaler om vad som är rätt eller fel, att ge ett snärt med pisken och sedan berömma dem är inte skadligt på något vis.

En häst som verkar RÄDD vid drivning är antagligen varken istadig eller nonchalant, mer troligt är att den inte FÖRSTÅR vad skänkeln betyder, men vet att efter skänkeln kommer spöet.. Dvs den har inte fattat att skänkeln betyder framåt, men vet att skänkel följs av spö och reagerar med obehag/rädsla redan vid skänkeln.

En sådan häst är det övht inte rätt sätt att spöa fram, där är bara att börja om och göra rätt..

Jag tycker mig läsa i orginalinlägget att hästen står emot skänkeln och blir istadig, antingen orsakat av en ovilja att arbeta eller av att den inte förstår hjälperna.
Förslag ett; Rid ut hästen ihop med en äldre häst, många unghästar har bättre bjudning ute.
Förslag två: Tillrättavisa hästen på ett tydligt och konsekvent sätt med skänkel, röst eller spö, beröm sedan och ge mjuka hjälper så länge hästen lyssnar.
Att piska en RÄDD häst är sällan eller aldrig nödvändigt då den hästen ju är rädd och därav känslig. Spöt använt på rätt sätt är ett bra hjälpmedel på alla hästar, hästar blir oftast inte heller rädda för ett spö om det inte missbrukas.

Kan vara sant...

Jag resonerar så att i de flesta fall har nog unghästarna bjudningen men den avsaknas ibland då hästen inte känner sig tillräckligt avslappnad, motiverad och nöjd. Då tycker jag inte att det är rätt att blunda för det och försöka lösa problemet genom att vara dominant. Hästen tycker väl antagligen att det är obehagligt eller inte särskilt roligt och då är det ju det man ska göra något åt istället...

Som sagt, förstår hästen att den ska gå framåt och vill det själv så går den framåt med hjälp av en väldigt liten signal om den ges rätt.

Det är hur jag tänker...

Liquid Diamond skrev:
Jag resonerar så att i de flesta fall har nog unghästarna bjudningen men den avsaknas ibland då hästen inte känner sig tillräckligt avslappnad, motiverad och nöjd. ...

min ena kan både vara avslappnad och nöjd och veta vad han ska göra, men ändå inte ha ngn framåtbjudning alls. har tom provat att rida ut med 15 tal hästar i skogen och bjudningen fanns inte då heller. Nu börjar dock min bli liiiiite bättre. Men man måste ryta till och ge ngt rapp med spöet då o då. Och sen när han går framåt ge eftergift och mkt beröm. Det är det enda som funkar. (enligt diverse tränare också på denna häst) att använda skänklarna för hårt är ngt som jag aktar mig för. Det är ingen idé att sitta o banka på min häst.
Jag har börjat lägga bort spöet nu då o då under ridpassen. Han har defitinitivt gjort framsteg, men när han inte har lust sätter han i handbromsen ändå. Jag säger bara...unghästar! Dom testar på olika sätt och vis. :crazy:

Jo, jag håller med dig om att det kan testas mycket av unghästar! Det är individuellt. Vet man att det är så det ligger till så ska man ju visa vad som är rätt och vad som är fel så tydligt och konsekvent som möjligt. Men man får vara vänlig och försiktig så att hästen inte tycker att det blir obehagligt.

Om hästen saknar bjudning av någon annan anledning än den att den vill testa så tycker jag att man ska angripa den riktiga orsaken istället för att använda hårdare signaler, annars blir det nog ganska fel...

Det där är ett exempel på en sak som jag tror kan gå riktigt fel med unghästar om man inte kan "känna" hästar ordentligt. En liten sak som missförstås av oss och tilliten och respekten till människan och lusten att fara ut kan bli som bortblåst hos hästen.

Hästar är som du beskriver olika individer, det är precis som att uppfostra barn. Vissa barn är känsliga och andra behöver ganska hårt motstånd från sina föräldrar. Talar av erfarenhet då mina tre barn är helt olika...Skillnaden är att hästar inte tänker som vi människor, de står inte och funderar ut hyss mellan ridpassen eller tänker ut vad det var vi ville i den specifika övningen. Vi måste visa dem vad det är vi är ute efter, på ett tydligt sätt. Givetvis måste man ha känsla för den unga hästen, inte låta den arbeta mer än ca 20 min per pass och inte begära mer än hästen är mogen för. Mina fyraåringar arbetar två- tre dagar/vecka, varierar mellan ridbana och uteritter tillsammans med rutinerad häst. Mina hästar får också sommarbete ca sex veckor i början av sommaren även som fyraåringar. Sedan rids de enligt ovanstående fram till kvalitetstävlan, sedan följer en ny viloperiod. MEN de stunder jag rider på min häst kräver jag att den arbetar, att den är koncentrerad och intresserad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka