Innertak i badrum - frågor inför renovering

Lupin

Trådstartare
Hur får man bort svarta prickar och fläckar (mögel?) från innertaket i badrummet? Det är ett gammalt hus och jag tror dessutom att det är målat med vanlig takfärg. Finns det speciell takfärg för badrum/våtutrymmen nuförtiden? Kan man använda vanligt spackel eller finns det speciellt spackel för badrum/våtutrymmen? :)

Sv: Innertak i badrum - frågor inför renovering

Skrubba och ventilera. Jag antar att det inte finns fläkt i badrummet, men kan du ventilera på annat sätt? Alltid/ofta.

Sen är jag helt övertygad om att det finns både färg och spackel speciellt för våtrum. För det verkar det alltid finnas.

Ok, fast det är alltså ingen dålig doft eller några stora mängder i taket. Det luktar fräscht i badrummet även om dörren stått stängd hela natten tex. Jag vill bara förhindra att det blir värre och dessutom ser det så himla fult ut.

Men att det blir svarta prickar är ändå ett tecken på att något inte står rätt till.

Vi har haft badrum utan fönster som haft mekansik frånluft och aldrig fått en prick.

Hur har du det med ventilationen i badrummet? Den skulle jag fixa först och främst för annars lär du få samma problem igen.
Kanske det kan fungera med boracol för att döda mögelsporerna?

Men att det blir svarta prickar är ändå ett tecken på att något inte står rätt till.

Vi har haft badrum utan fönster som haft mekansik frånluft och aldrig fått en prick.

Jag tror det beror på att jag lyckas sprätta med vattnet både här och där och även uppåt när jag tvättar håret. Jag är nog lite för yvig i mina rörelser ibland. :o Och så upptäckte jag häromkvällen att storplutten tycker det är kul att rikta duschmunstycket upp i taket... :grin:

Hur har du det med ventilationen i badrummet? Den skulle jag fixa först och främst för annars lär du få samma problem igen.
Kanske det kan fungera med boracol för att döda mögelsporerna?

Den är lite sådär, det är ett gammalt hus - byggt 1961 och fungerar med självdrag. Men sedan vi bytte ut hälften av fönsterna (ungefär) mot treglasisolerglas så slipper vi inte bara en massa ljud utifrån. Det har blivit dammigare inne och jag tycker ventilatitonen fungerar sämre totalt sett, nu när hälften av fönsterna är dragfria och rejält isolerande. Min tanke och plan är att ta upp insläppsventiler i en del av väggarna, men jag vet inte när. Helst redan i år i alla fall!

Men det är samtidigt ingen dålig lukt någonstans i huset, inte ens i badrummet (ännu i alla fall...). Vår källare är snustorr, så torr att vi fick flytta upp igen efter ett par månader där vi provade att ha sovrummet i det inredda rummet i direkt anslutning till trappan. Det är så torrt och fräscht i källaren att tvätten torkar på studs, oavsett årstid.

Men jag måste helt klart fixa mer till-luft. Och så vill jag fräscha upp taket och se om jag kan hitta en takfärg som är godkänd för våtutrymmen. :)

Både spackel och färg finns speciella för våtutrymme. Svartmögel tas enkelt bort med ättika.
Hör med dem i färgaffären hur du ska gå tillväga, även försäkringsbolagen har ofta bra tips eftersom det ligger i deras intresse.
Om du vet att möglet enbart uppkommer av ert plaskande med vatten så är det inte akut med fläkt men fläkt är alltid bra att ha i våtutrymmen så det kan vara värt att kolla upp det.

Jo, du har rätt. Jag tänker montera in en fläkt sen när jag renoverar badrummet helt. Just nu får det räcka med en uppfräschning, så att inget förvärras i alla fall. Huset är ju från 1961 och på väggarna sitter våtrumsmatta och så är det delvis kaklat (längst in, där badkaret står, tre väggar) och kaklet är fäst utanpå väggbeklädnaden. Det var ju så man gjorde en gång i tiden och det var godkänt då. Men inget för moderna tider. :)

Jag får nog skaffa klippkort på Bauhaus. :D Vi var där igår och jag hittade det jag behövde för att måla innertaket i badrummet. Beckers har en serie och jag köpte 1 liter Våtrumstäck. Men jag ser nu att jag måste köpa en burk Våtrumsgrund med.

Jisses, det här lilla badrummet kommer att se som nytt ut snart! :banana:

Jag vill höja ett varnande finger för att inte göra för många saker som höjer värdet på ert hus, det kommer väl snart att värderas för att du ska köpa ut din man? Höj inte värdet på huset, för då skjuter du dig själv i foten!

Det är redan värderat (för ett par veckor sedan) och jag pratade med mäklaren ang det här med att måla. Och det tillhör tydligen allmänt underhåll och tas inte med i värderingen i alla fall. De ser på andra saker istället sa hon. Sen så har jag fotograferat precis allting innan jag fixat till något här sedan exet flyttade härifrån. Möglet i taket är också fotograferat.

Men om jag hade renoverat badrummet helt (istället för att bara skrubba och fräscha upp rent allmänt) så hade det såklart påverkat värderingen. Eller om jag hade bytt ut resten av fönsterna på egen hand etc. Jag hoppas jag kan lita på att mäklaren har rätt (har iofs hört det förut), för jag vill inte bo så här med mina barn i ett halvår innan skilmässan träder i laga kraft.

Ramona, om du vet något som inte stämmer med det som mäklaren sa till mig så får du gärna berätta! Jag vill som sagt inte "skjuta mig i foten" och göra det svårare för mig och barnen att bo kvar, bara för att jag är (över?)ambitiös. :)

Men är värderingen redan gjord är det ju ingenting att orda om. Då är den ju klar. Frågan är väl om du eller din man begär en officiell bodelning av tingsrätten eller om ni klarar av att dela upp sakerna mellan er som ni själva vill. Det är ju ingenting som säger att ni behöver göra en officiell bodelning, utan det räcker med att ni delar upp sakerna emellan er och är nöjda.

Banken brukar hjälpa till med hus, men jag tycker nog att du ska se till att få huset skrivet på dig innan betänketiden är slut. Än så länge kan han åberopa samägandelagen och göra en tvångsförsäljning ifall han är på det humöret. Du säger ju att han är hämdlysten, så jag hade inte chansat.

Hur får jag huset skrivet på mig och hur undviker jag att han ordnar med en tvångsförsäljning? Vi har barn tillsammans, som inte bör få sitt hem upprivet i det här läget! Men det är ju inte omöjligt att jag är ensam om att känna så. :crazy:

Jag vet inte hur det blir med bodelningen. Ingen av oss har något större av ekonomiskt värde, mestadels känslomässigt värde i så fall. Vi har inte en massa dyrbara saker och ganska få möbler (bor i ett ganska litet hus). Det som förmodligen kommer att bli stridigt är den ekonomiska biten, där han bl.a. har lagt undan pengar bakom min rygg på en egen pensionsförsäkring samtidigt som han har förbjudit mig att fixa en egen. Han sa i fredags hos familjerätten flera gånger att han kräver SITT hus och SINA barn tillbaka och att jag ska väck. Men efter det har jag inte hört ett knyst. Har ingen aning om vad som händer.

Tror du att det är så att du kommer att vinna på att ni gör en ordentlig bodelning så ska du absolut göra en. Privata pensionsförsäkringar ingår i bodelningen om ni är gifta.

För att få huset överskrivet på dig behöver du mannens underskrift och det kan ju vara lite svårt att få i det här skedet antar jag, om han är lite motvals. En tvångsförsäljning går inte att undvikas, då den lagen är till för att skydda de personerna som vill sälja från att tvingas vara delägare mot sin vilja.

Du behöver kontakta en jurist som driver denna frågan åt dig, detta klarar du inte av på egen hand.

Kom även ihåg att det familjerätten säger bara är rekommendationer och ingenting ni egentligen måste följa, för att få svart på vitt krävs ett beslut från domstol!!

Men han behöver ju inte vara delägare mot sin vilja, jag vill ju lösa ut honom och bo kvar med barnen och jag klarar dessutom av att göra det. :idea: Och du har rätt, det måste till jurister/advokater för att reda ut den här soppan.

Det familjerättssekreteraren kom fram till var att vår konflikt är så djup att vi får ordna resp representanter och dra det här i Tingsrätten istället (syftade på umgänge etc vg barnen).

Men han behöver ju inte vara delägare mot sin vilja, jag vill ju lösa ut honom och bo kvar med barnen och jag klarar dessutom av att göra det. :idea:
Fast det är ju ingen hämnd. ;)

Har du fått tag på en advokat eller letar du? Ta kontakt så fort som möjligt. Många jurister har en timme gratis rådgivning, vilket är jättebra. Men kom ihåg att inte använda juristen som en terapeut, den är alldeles för dyr per timme för det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 813
Senast: cewe
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 353
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 721
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat