Innekatter - bli utekatter?

Sv: Innekatter - bli utekatter?

Jag kan garantera att hon har lika ont ändå om hon inte dör direkt. Den enda som mår bra av det tänkandet är du, det är ditt/ert sätt att slippa dåligt samvete. Katten lider lika mycket i det ögonblicket oavsett vilket liv den haft innan. Eller tror du verkligen att katten i dödsögonblicket ligger och tänker trots brutna ben i kroppen, trots inre blödningar och kanske utploppade ögon mm ligger och tänker "Äsch, vad spelar det för roll, jag har i alla fall haft ett bra liv"?

Att jämföra med människa och häst blir fel, människan är helt medveten om riskerna, det är inte katter. Människan kan tänka på ett helt annat sätt än katterna så det går inte att jämföra katt och människa. Man brukar säga att katten har ungefär samma trafikvett som en 3-åring, hur många föräldrar släpper ut sina 3-åringar i närheten av trafiken helt utan uppsikt?

Enligt Vägverkets uppskattas fler än 44 katter om dan bli ihjälkörda på vägarna i Sverige.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Vår katt har det riktigt bra, och skulle hon bli överkörd och lida, ja då får man se till att avsluta lidandet på stört.
Eftersom du verkar vara så fruktansvärt emot att djur ska ha det så "naturligt som möjligt" hur resonerar du då ang alla vilda djur, och hur de går sitt öde till mötes? De flesta vilda djur går inte mot en smärtfri död. De flesta människor går inte heller mot en smärtfri död. Döden är överlag inte smärtfri helt enkelt.
Har varit riktigt närma döden själv en gång, och det var inte smärtfritt. Men, jag skulle ändå inte vilja ha levt ett tråkigt instängt liv tills pension.
ALLA lider lika mycket när man dör överkörd, oavsett vilket liv man haft. Oc när jag, eller mina djur dör, då hoppas jag att vi alla haft ett roligt och stimulerande liv! :)

Hur tycker du vi ska göra när missen vill ut då? När hon väcker (puttar med tassen mot ansiktet) oss om mornarna och vill ut, när hon börjar jama vid dörren för att hon vill ut. (hon har toa inne, hon behöver inte gå ut om hon inte vill).
När hon hade rymt ut första gången så satt hon dag ut och dag in och jamade vid dörren för att hon ville ut.
Ska man bara fräckt stänga in henne och säga att hennes liv är förpassat till betongens väggar?

Allt handlar ju om hur man värderar ett liv, och vad man tycker att ett liv är värt.
Ett bra liv är ett liv i frihet i största möjliga mån. Så resonerar jag, och alla djur jag tar över försöker jag se till att de har så stort utrymme som behövs för att de ska kunna springa, flyga, röra på sig naturligt på.

Har zebrafinkar, vi byggde om ett rum som de har som "bur" nu.
Kaninerna har också ett rum att röra sig i, när vi är hemma har de hela huset att leka i.
Hamstern fick ta över badkaret för att det var snabbaste, största, lösningen när vi akut fick ta emot henne.
Hästarna går under vintern i en stor skogshage och under sommarna i stora varierande beteshagar.
Och katten, hon är inne när hon vill, och ute när hon vill. Det tycker jag är det mest naturliga jag kan erbjuda henne, för tillfället.

Och det är fördjävligt att vi bor så närma vägen. Men vi hade inte planer på att skaffa katt när vi flyttade hit. Och huset i sig är bara steget mellan lägenhet och gården.

Ja, min kompis har också katterna som musfångare. Men dom får komma in i alla fall. Det ena utesluter ju inte det andra liksom.

Anledningen till att min vän beslutade sig för att ha dem endast i pannrummet var för att en av katterna (de vet inte vilket) hade börjat bajsat i deras säng. Sen flöt det bara på, katterna trivdes där.

Jag, hade valt att ha dem inne. Men tycker att det är upp till var och en vart man vill att katterna ska bo. Så länge katterna inte mår uppenbart dåligt över att få sova i t.ex pannrummet så tycker jag inte alls det är fel att inte låta dem sova inne. :)

Jag tror att du tolkar det så nedlåtande för att du vet att jag har rätt, egentligen.

Nja, jag tycker faktiskt inte att du har rätt :)

Försäkringar, foder, öronmärkningar o.dyl. spelar alltså ingen större roll med tanke på vilken stor fara hon utsätts för varje dag.

Nej, foder spelar ingen röll om hon blir överkörd till döds, men jag ville visa på att vi bryr oss MKT om henne. Jag tolkade det på dig som att du ansåg att vi inte bryr oss i vår katt som låter henne gå ut så närma en väg.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Vår katt har det riktigt bra, och skulle hon bli överkörd och lida, ja då får man se till att avsluta lidandet på stört.
Eftersom du verkar vara så fruktansvärt emot att djur ska ha det så "naturligt som möjligt" hur resonerar du då ang alla vilda djur, och hur de går sitt öde till mötes? De flesta vilda djur går inte mot en smärtfri död. De flesta människor går inte heller mot en smärtfri död. Döden är överlag inte smärtfri helt enkelt.
Har varit riktigt närma döden själv en gång, och det var inte smärtfritt. Men, jag skulle ändå inte vilja ha levt ett tråkigt instängt liv tills pension.
ALLA lider lika mycket när man dör överkörd, oavsett vilket liv man haft. Oc när jag, eller mina djur dör, då hoppas jag att vi alla haft ett roligt och stimulerande liv! :)

Hur tycker du vi ska göra när missen vill ut då? När hon väcker (puttar med tassen mot ansiktet) oss om mornarna och vill ut, när hon börjar jama vid dörren för att hon vill ut. (hon har toa inne, hon behöver inte gå ut om hon inte vill).
När hon hade rymt ut första gången så satt hon dag ut och dag in och jamade vid dörren för att hon ville ut.
Ska man bara fräckt stänga in henne och säga att hennes liv är förpassat till betongens väggar?

Allt handlar ju om hur man värderar ett liv, och vad man tycker att ett liv är värt.
Ett bra liv är ett liv i frihet i största möjliga mån. Så resonerar jag, och alla djur jag tar över försöker jag se till att de har så stort utrymme som behövs för att de ska kunna springa, flyga, röra på sig naturligt på.

Har zebrafinkar, vi byggde om ett rum som de har som "bur" nu.
Kaninerna har också ett rum att röra sig i, när vi är hemma har de hela huset att leka i.
Hamstern fick ta över badkaret för att det var snabbaste, största, lösningen när vi akut fick ta emot henne.
Hästarna går under vintern i en stor skogshage och under sommarna i stora varierande beteshagar.
Och katten, hon är inne när hon vill, och ute när hon vill. Det tycker jag är det mest naturliga jag kan erbjuda henne, för tillfället.

Och det är fördjävligt att vi bor så närma vägen. Men vi hade inte planer på att skaffa katt när vi flyttade hit. Och huset i sig är bara steget mellan lägenhet och gården.

Vilda djur kan vi ju inte göra så mycket åt eftersom dom är just vilda. Katterna kan vi hjälpa genom att hålla dom inne i rastgård eller i koppel eller låta bli att skaffa katt om man bor illa till.
Att avsluta så fort som möjligt, visst. Men det kan fortfarande handla om timmar av hemskt lidande innan ni eller nån annan hittar katten. Tyvärr är det så att inte alla som kör på djur har möjlighet (eller ens vilja) att stanna och avsluta lidandet. Dvs den blir liggande i dikeskanten, alt släpar sig av vägen. Att jämföra med människor anser jag vara fel, vi funkar inte på samma sätt. Vi tänker inte på samma sätt. Att du kan ligga och tänka tillbaka på ett bra liv är en sak. Men för inte över det på katterna, dom är inte utvecklade så och lever i nuet. Dom ligger inte och tänker att dom haft ett bra liv, det är ett förmänskligande som inte gagnar nån annan än dig som människa.
Dom flesta katterna klarar sig gott som innekatter om dom får vara det hela tiden. Bor man så till kan man bygga en stor utebur där dom kan få vara när dom vill vara ute och om man vill ge dom ännu mer så kan man gå ut med dom i koppel. Precis som med hundar. Det är lika naturligt för alla djur att vara ute fria, trots det är det bara katter man släpper vind för våg. Hundar, hästar, kor, grisar osv hålls i inhängnader utan att ägaren har dåligt samvete. Varför kan man inte hålla katt på samma sätt?

Hade jag bott som du så hade jag byggt en bur och låtit den gå ut och in till. aldrig släppt ut den. Du hade ju kunnat styra det själv eftersom du valde att skaffa katt och valde att låta den gå ut nära en väg.

Jag är knappast emot att djur ska ha det naturligt, jag är emot att katten är det enda djur man släpper ut utan att bry sig. Du tar själv upp alla dina andra djur som du ger bättre levnadsmiljö utan att släppa lösa. Varför kunde du inte göra samma för katten?

Tillägg: Jag såg en gång en hare bli överkörd av en lastbil. Haren satt fast med bakdelen i vägen, bakdelen var helt mosad men haren levde fortfarande och försökte frenetiskt ta sig därifrån genom att försöka springa därifrån. Tänk dig synen av det och sätt din egen katt i den sitsen. Jag gjorde det och bestämde mig definitivt för att ALDRIG mer ha utekatter. Det var det äckligaste jag någonsin sett. Jag har själv kört ihjäl en katt som dog direkt tack och lov. Men som bussförare har jag hört skräckhistorier av mina kollegor, historier där katterna fortfarande lever med halva innehållet utanför. Lever med båda ögonen uttryckta ur sina ögonhålor. Den jag körde över hade också detta men var tack och lov död.
Jag kan ge mina katter ett bra liv utan dom riskerna.

Senast ändrad:

Anledningen till att min vän beslutade sig för att ha dem endast i pannrummet var för att en av katterna (de vet inte vilket) hade börjat bajsat i deras säng. Sen flöt det bara på, katterna trivdes där.

Jag, hade valt att ha dem inne. Men tycker att det är upp till var och en vart man vill att katterna ska bo. Så länge katterna inte mår uppenbart dåligt över att få sova i t.ex pannrummet så tycker jag inte alls det är fel att inte låta dem sova inne. :)

Jag har själv haft problem med en kat som inte var rumsren. Stänger man dörren till sovrummet så kommer dom inte in dit. Jag vet inte, din kompis kanske hade testat allt innan dom fick flytta ut. Men många gör det inte utan istället för att stänga dörren till sovrummet så får katten inte komma in alls.

Nej, när man är med om en olycka och nästan mister livet, då tänker man inte på hur ens liv har varit. DÅ är man verkligen i NUET. Och jag skulle fortfarande inte ha valt att ha levt instängd bara för att.

Jag vill verkligen inte att vår katt ska bli släpad till döds efter en lastbil eller något av de andra hemska sakerna du tog upp.
Jag vill inte heller att mina hästar ska bryta benen i hagen, men inte binder jag fast dem konstant, eller sätter dem i en box 24 h/dygn för det.

Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Eller möjligheter mot risker man man hellre vill se det så.

Det är en stor risk att leva, man kan dö/lemlestas/torteras på hundra miljoner olika sätt. Men ändå väljer vi att leva, och utsättas för alla dessa risker. Man får se på tv om hemska ridolyckor, trafikolyckor osv. Varför fortsätter vi ändå att rida och åka bil? Jo för att man vill fylla sitt liv med så mkt positivt och roligt som möjligt, saker som är betydelsefulla för en själv.
Jag tror att det gäller även katter och andra djur. De utsätter sig för risker för att få det de vill ha, det som deras instinkt säger att de vill ha. En varg jagar älgar fastän de vet att det är farligt, en tamkatt tar en sork eller orm fastän de vet att det är farligt. Varför? För att det betyder något för katten.

Hänger du med eller blev det för djupt eller förvirrat? (brukar snurra till saker, säg till om något är oklart)

Jag har själv haft problem med en kat som inte var rumsren. Stänger man dörren till sovrummet så kommer dom inte in dit. Jag vet inte, din kompis kanske hade testat allt innan dom fick flytta ut. Men många gör det inte utan istället för att stänga dörren till sovrummet så får katten inte komma in alls.

jag vet ärligt talat inte hur mkt de gjorde.
Alla människor orkar inte bry sig alltför mkt att komma åt problemen innan de gör en enkel lösning. Och jag kan inte klandra dem, alla orkar helt enkelt inte. Även om det hade varit den bästa lösningen att ta itu med orsaken till problemet (obs, nu pratar jag överlag, jag vet inte hur mina vänner gjorde, så jag kan inte döma dem). Men oftast (helst när det gäller djur) så gör folk det som är enklast, för DEM. :crazy:
Och, katterna mådde inte dåligt hos mina vänner, en togs bort i höstas 15 år gammal, och den andra lever och frodas fortfarande.

Nej, när man är med om en olycka och nästan mister livet, då tänker man inte på hur ens liv har varit. DÅ är man verkligen i NUET. Och jag skulle fortfarande inte ha valt att ha levt instängd bara för att.

Jag vill verkligen inte att vår katt ska bli släpad till döds efter en lastbil eller något av de andra hemska sakerna du tog upp.
Jag vill inte heller att mina hästar ska bryta benen i hagen, men inte binder jag fast dem konstant, eller sätter dem i en box 24 h/dygn för det.

Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Eller möjligheter mot risker man man hellre vill se det så.

Det är en stor risk att leva, man kan dö/lemlestas/torteras på hundra miljoner olika sätt. Men ändå väljer vi att leva, och utsättas för alla dessa risker. Man får se på tv om hemska ridolyckor, trafikolyckor osv. Varför fortsätter vi ändå att rida och åka bil? Jo för att man vill fylla sitt liv med så mkt positivt och roligt som möjligt, saker som är betydelsefulla för en själv.
Jag tror att det gäller även katter och andra djur. De utsätter sig för risker för att få det de vill ha, det som deras instinkt säger att de vill ha. En varg jagar älgar fastän de vet att det är farligt, en tamkatt tar en sork eller orm fastän de vet att det är farligt. Varför? För att det betyder något för katten.

Hänger du med eller blev det för djupt eller förvirrat? (brukar snurra till saker, säg till om något är oklart)

Att ha innekatt är INTE samma sak som att stänga in sin häst i en box. Dels har en innekatt så mycket större yta, i så fall handlar det om att stänga in en shettis i dubbla ridhus eller nått. Som jag skriver, bor man så till så kan man bygga en hage åt katten, precis som man bygger hagar åt hästar och hundar och kor och alla andra djur.
Det är fullt klart ;) , men som sagt, en katt är möjligtvis medveten om riskerna vid jakt. Men bilar ingår inte i deras naturliga miljö och dom vet sällan riskerna med bilar. Att bli utsatt för risker vid jakt av mat är nödvändigt. Att bli utsatt för risker av bilar är långt ifrån nödvändigt. Den enda som kan påverkar om din katt ska kunna sluta sitt liv på vägen är du. Du har möjlighet att ge katten allt den behöver utan den risken. Precis som du har möjlighet att ge hästarna ett bra liv utan att utsätta dom för massa onödiga risker.

Återigen jämför du människa och djur, det går inte. Och framförallt kan du inte jämföra dig själv med en katt gällande trafikvett. Du skulle troligen inte ställa dig mitt på en 90-väg och stirra på en mus i dikeskanten och inte flytta på dig när en bil kommer farandes emot dig. Det gör katterna. Likaså skulle du troligen inte kasta dig upp ur diket mitt framför en bil? Det gör katter. Som jag skrev tidigare, katters trafikvett jämställs med en 3-årings.

hinner tyvärr inte skriva ngt svar nu, verkligheten kallar med lortiga golv och dammsugning :p

Men det är intressant att se hur olika vi resonerar, fastän vi har samma utgångspunkt, att djuren ska ha det bra. Väldigt intressant :)

Skulle vi inte släppa ut Tessy skulle hon antingen
ligga på sängen och sova tills nån av oss kastar ut henne från sovrummet för att hon inte ska hålla igång hela efterkommande natt och söka uppmärksamhet.
Sitta på hallmattan och jama mot ytterdörren och försöka ta varenda möjlighet att springa ut
eller
titta om matskålen har fyllt på sig själv den senaste minuten.

JAG väljar att fylla MITT liv med risker för att ha roligt och få ut nåt av det, bilåkning mellan 0-240kmh, enduro, rider numer ibland, och mycket mer som kan innebära dödsfara om nåt går på tok. Kör jag bil har jag bälte, åker jag hoj är det hjälm och ryggplatta osv, gör det jag kan för att skydda mig mot/vid olycka.

Mycket möjligt att Tessy skulle få ett längre liv av att sitta på hallmattan och längta ut, men vad är det för liv?
Det är en risk att släppa ut henne men vi gör vad vi kan för att göra det så säkert som möjligt, med reflexhalsband sytt av en sönderklippt reflexväst med lite diodlampor hängandes i som blinkar och lyser för att hon ska synas. Ett gående disco ser man ibland =)

Jag skulle få nippran av att sitta inlåst(utegångsförbud används som straff i många hem). Vad är det som säger att katten inte får det? Tappa livsglädjen och bara ha mat och väcka husse och matte mitt i natten som hobby.
Många gånger springer hon bara ut bakom garaget mot skogen nånstans och gör sitt sen skrapar hon på ytterdörren och vill in igen.

Jämföra katter med människor går hur bra som helst beroende på hur man jämför, allt är inte svart eller vitt.
Jämförelsen med innekatt - häst i box handlande knappast om djurets storlek kontra ytan att röra sig på utan att säkra det från farorna det innebär att vara ute. Hästen kan snubbla och bryta ben, katten kan bli påkörd osv.
Varför man inte har hundar och andra djur lösa på samma sätt som en katt, en kompis har hundarna lösa, en i byn som bor intill vägen som går mellan gruvorna med 100ton malmbil i 50knyck har hunden lös, den springer ut till vägen men aldrig upp på den.
Katten kommer av någon anledning tillbaka titt som tätt, den verkar känna nån form av trygghet hemma hos oss, skulle man släppa en ko skulle den se nästa grästuva, och nästa tills juvret slår mjölkdags,- men var är jag nu? Här är ju inte la'gårn..

Om MissFideli inte släpper ut katten efter ha sett en hare dö brutalt, skulle hon då åka bil igen om hon åkt med en ambulans som hämtat skadade människor från en krock? Som en avåkning 100m från där jag bodde innan, kvinnan som damma ut i skogen hittades i baksätet med benen vikta upp mot ryggen, nånstans kring höfterna hade kroppen/skelettet går av och vikt sig bakåt.

Nu måste jag tvätta bilen så jag får åka hem.
Hej på er :)

ligga på sängen och sova tills nån av oss kastar ut henne från sovrummet för att hon inte ska hålla igång hela efterkommande natt och söka uppmärksamhet.
Sitta på hallmattan och jama mot ytterdörren och försöka ta varenda möjlighet att springa ut
eller

JAG väljar att fylla MITT liv med risker för att ha roligt och få ut nåt av det, bilåkning mellan 0-240kmh, enduro, rider numer ibland, och mycket mer som kan innebära dödsfara om nåt går på tok. Kör jag bil har jag bälte, åker jag hoj är det hjälm och ryggplatta osv, gör det jag kan för att skydda mig mot/vid olycka.

Mycket möjligt att Tessy skulle få ett längre liv av att sitta på hallmattan och längta ut, men vad är det för liv?
Det är en risk att släppa ut henne men vi gör vad vi kan för att göra det så säkert som möjligt, med reflexhalsband sytt av en sönderklippt reflexväst med lite diodlampor hängandes i som blinkar och lyser för att hon ska synas. Ett gående disco ser man ibland =)

Jag skulle få nippran av att sitta inlåst(utegångsförbud används som straff i många hem). Vad är det som säger att katten inte får det? Tappa livsglädjen och bara ha mat och väcka husse och matte mitt i natten som hobby.
Många gånger springer hon bara ut bakom garaget mot skogen nånstans och gör sitt sen skrapar hon på ytterdörren och vill in igen.

Jämföra katter med människor går hur bra som helst beroende på hur man jämför, allt är inte svart eller vitt.
Jämförelsen med innekatt - häst i box handlande knappast om djurets storlek kontra ytan att röra sig på utan att säkra det från farorna det innebär att vara ute. Hästen kan snubbla och bryta ben, katten kan bli påkörd osv.
Varför man inte har hundar och andra djur lösa på samma sätt som en katt, en kompis har hundarna lösa, en i byn som bor intill vägen som går mellan gruvorna med 100ton malmbil i 50knyck har hunden lös, den springer ut till vägen men aldrig upp på den.
Katten kommer av någon anledning tillbaka titt som tätt, den verkar känna nån form av trygghet hemma hos oss, skulle man släppa en ko skulle den se nästa grästuva, och nästa tills juvret slår mjölkdags,- men var är jag nu? Här är ju inte la'gårn..

Om MissFideli inte släpper ut katten efter ha sett en hare dö brutalt, skulle hon då åka bil igen om hon åkt med en ambulans som hämtat skadade människor från en krock? Som en avåkning 100m från där jag bodde innan, kvinnan som damma ut i skogen hittades i baksätet med benen vikta upp mot ryggen, nånstans kring höfterna hade kroppen/skelettet går av och vikt sig bakåt.

:bow::bow::bow:
Vad klokt skrivet!
Visst sjutton är man nervös de få timmar katterna är ute, men hellre det än två deprimerade katter som sitter vid dörren och skriker.
Huvudsaken är väl att man försöker ha koll på dom hela tiden dom är ute.

eller

Att bryta ett ben eller bli ihjälkörd, är inte det ganska olika saker? Bryta ben kan katten göra inne eller i rastgården också, men det går att fixa. Att jämföra en häst instängd i en hage med en katt helt fri bland bilar... Inte samma sak. Släpp hästen fri, låt den springa runt bland bilarna. DÅ är det samma sak.
Din katt har lärt sig att om hon skriker får hon komma ut, mina sitter aldrig på hallmattan och skriker? Dom försöker inte väcka mig mitt i natten utan sover i min säng. Visst kan jag vakna av att dom leker, men dom försöker inte väcka mig. Så har majoriteten av oss innekattägare. Är det att katten får nippran? Eftersom vi tydligen tänker likadant så går du på lådan gissar jag? Kissar hellre i sand än på toalett. Det gör kattern, och du tänker ju likadant. Du jagar flugor och andra djur, äter torrfoder dricker vatten ur skål. Eftersom du tänker likadant som katter. Jag gör det inte, jag beter mig som en människa (mestadels) och har förstått att det inte är nån idé att jämföra människa och djur eftersom vi har helt olika sätt att tänka. Annars hade vi inte betett oss så olika, eller hur?
Att ha blinkande halsband är jättebra, dom flesta katterna går helt utan halsband. Och jag har haft en katt som inte klarade innelivet och hon fick vara ute. Försökte i 2 år, men det gick inte. Så jag har haft utekatt också och aldrig mer. Och ja, ibland finns det lägen när katten inte funkar inne. Då är det vårt ansvar att bosätta oss så att dom inte utsätts för risker.

Så ja, jag sätter mig i bilen, helt medveten om riskerna. 44 ihjälkörda katter OM DAN i Sverige visar tydligt att katterna inte är medveten om riskerna på vägen.
Men nej, jag utsätter mig inte för stora risker. Vad du utsätter dig själv för är ditt problem. Vad du utsätter andras liv för är inte samma sak.

Ska du dra jämförelser gör det på rätt sätt. Jämför en häst instängd i en hage med en katt instängd i en rastgård. Såvida du inte har din häst i en hage med biltrafik kan du knappast jämföra som du gör.

:bow::bow::bow:
Vad klokt skrivet!
Visst sjutton är man nervös de få timmar katterna är ute, men hellre det än två deprimerade katter som sitter vid dörren och skriker.
Huvudsaken är väl att man försöker ha koll på dom hela tiden dom är ute.

Har du dom under ständig koll är det ju en helt annan sak. Dom flesta släpper ut dom när dom åker till jobbet. Eller släpper ut dom och stänger dörren för att sen se dom igen nästa gång dom kommer hem.

Att bryta ett ben eller bli ihjälkörd, är inte det ganska olika saker? Bryta ben kan katten göra inne eller i rastgården också, men det går att fixa. Att jämföra en häst instängd i en hage med en katt helt fri bland bilar... Inte samma sak. Släpp hästen fri, låt den springa runt bland bilarna. DÅ är det samma sak.
Din katt har lärt sig att om hon skriker får hon komma ut, mina sitter aldrig på hallmattan och skriker? Dom försöker inte väcka mig mitt i natten utan sover i min säng. Visst kan jag vakna av att dom leker, men dom försöker inte väcka mig. Så har majoriteten av oss innekattägare. Är det att katten får nippran? Eftersom vi tydligen tänker likadant så går du på lådan gissar jag? Kissar hellre i sand än på toalett. Det gör kattern, och du tänker ju likadant. Du jagar flugor och andra djur, äter torrfoder dricker vatten ur skål. Eftersom du tänker likadant som katter. Jag gör det inte, jag beter mig som en människa (mestadels) och har förstått att det inte är nån idé att jämföra människa och djur eftersom vi har helt olika sätt att tänka. Annars hade vi inte betett oss så olika, eller hur?
Att ha blinkande halsband är jättebra, dom flesta katterna går helt utan halsband. Och jag har haft en katt som inte klarade innelivet och hon fick vara ute. Försökte i 2 år, men det gick inte. Så jag har haft utekatt också och aldrig mer. Och ja, ibland finns det lägen när katten inte funkar inne. Då är det vårt ansvar att bosätta oss så att dom inte utsätts för risker.

Så ja, jag sätter mig i bilen, helt medveten om riskerna. 44 ihjälkörda katter OM DAN i Sverige visar tydligt att katterna inte är medveten om riskerna på vägen.
Men nej, jag utsätter mig inte för stora risker. Vad du utsätter dig själv för är ditt problem. Vad du utsätter andras liv för är inte samma sak.

Ska du dra jämförelser gör det på rätt sätt. Jämför en häst instängd i en hage med en katt instängd i en rastgård. Såvida du inte har din häst i en hage med biltrafik kan du knappast jämföra som du gör.

Herregud.. pratar vi ens samma språk?
Man kan jämföra utan att hela livet, livsstilen och dagliga vanor ska behöva vara identiska.
Nu handlade jämförelsen om en häst bryter benet för att den får gå utomhus. Om en häst bryter benet är det lite värre än om en katt gör det, katten borde klara det ungefär likvärdigt som våran kanin när han bröt frambenet, en häst får stå i en vagga i... ett halvår(?) i en box, även om benet läker kan hästen ha blivit knäpp av det pga psykiska besvär. Som jag uppfattat det hela så avlivar dom flesta en häst som brytit benet.
Summan av jämförelsen, Häst som går ute i kuperad terräng, risk att bryta ben och behöva avlivas, katt som går ute bland trafik, risk att bli påkörd och dödad/avlivad.

Håller vi våran katt inne en hel dag ligger hon större delen av tiden och sover, sen på natten när hon sovit klart och vaknar, börjar busa med hårsnoddar och vill bli klappad, då väcker hon oss. Men i brist på att göra inne sover hon..

Sen fattar jag inte varför jag skulle leva ett kattliv? och tänka lika? Vi är av olika ras och tänker olika, hjärnan är olika utvecklad men jag tror ändå vi kan ha samma eller åtminstone snarlika känslor.
Är det för att jag tror att djuren känner sig instängda om man inte släpper dom fria för att jag skulle göra det? I så fall, varför smiter så många djur ut om skalet (fönster, dörr, staket, nät whatever) är trasig eller lämnas öppet? Dom är väl nyfikna liksom vi och vill se nåt nytt, omväxling förnöjer, Dom passar på att gå ut och se sig om, är gräset grönare utanför hagen?

Jag är knappast emot att djur ska ha det naturligt, jag är emot att katten är det enda djur man släpper ut utan att bry sig. Du tar själv upp alla dina andra djur som du ger bättre levnadsmiljö utan att släppa lösa. Varför kunde du inte göra samma för katten?

Det var tidigare prat om varför det bara är katten man släpper ut fri, hund går lika bra som jag tidigare nämnt men kanske inte att rekommendera med tanke på att en del människor är hundrädda, hästarna skulle kunna fungera, dom kommer när vi ropar, men dom trampar tyvärr sönder och äter upp folks trädgårdar, så dom står i hage. Kossor, trampar sönder. Skulle gärna haft fönstret i fågelrummet öppet så att dom skulle kunna flyga fritt men jag tror inte dom återvänder som katten gör :) Diffen (kaninen) var ute häromdagen, men han fick vi fånga in, Katten, hon kommer tillbaka så där fungerar det.
Varför återvänder katter när de lekt färdigt?
Vad är fel i mina jämförelser? Jag jämför riskerna vi tar med våra älsklingar i päls.
Djur och människor trivs i frihet, ge dom så mycket av den varan som dom klarar av. Risker finns det överallt ändå.

Shetlandskusk
Här inne är vi oeniga och ingen av oss kan säga hur du ska göra, du får väga nackdelarna mot fördelarna helt enkelt.
Vi höll katten inomhus under 4-8v så hon skulle bli hemmastadd, sen var Zsara ute med henne i koppel och gick, och ibland fick hon sitta ute själv i löpkoppel, sen provade vi släppa ut henne korta stunder och det gick bra. Hon smet nångång innan när altandörren inte var riktigt stängd, men då hittade vi henne i buskarna 30m bort, åt motsatt håll från vägen.:angel:

Katt med mycket frihet och mycket roligt om dagarna i okänt antal år eller katt med mindre frihet och kattliv till ålderdomen sätter stopp.

Svärmors katt blev 20+ trots en väg 50m från gården där eporna åker på bredställ hela vintern samt vanlig trafik.

Hela inlägg #35 från Zsara/zsara här ovanför är skrivet av mig, var inloggad med fel användare.

En tanke jag fick när jag skottade snö nyss, resonerar vi olika pga olika bakgrund och olika syn på livet? zsara har varit nära döden, några centimetrar bara, jag har hängt upp och ner i en bil under vatten samt att morsan dog av en hjärntumör 2002 53år gammal.
Min livsfilosofi efter allt det är nåt i stil med: Lev idag, imorgon kan du vara död. Både jag och Zsara försöker leva idag men planerar hela tiden för morgondagen.
Kom ihåg, när man tänker tillbaka minns man bara det roliga ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: Sparksfly
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?