Sv: Innekatter - bli utekatter?
vi tog i somras över en misse då hennes ägare blev mkt sjuk.
Hon har i hela sitt 5 år långa liv bott i en lägenhet, och vad jag fattat så hade hon endast varit ute EN gång under den tiden, när hon rymde en liten sväng.
Det var meningen att vi skulle ta hand om henne tills husse blev bra,... Men, som alla förstod så blev hon kvar här hos oss
De första månaderna fick hon vackert stanna inomhus. Under den tiden var hon ju inte vår, och det skulle kännas något jobbigt att ringa husse och berätta att katten försvunnit/blivit överkörd. För vi bor väldigt närma (10 meter) från en väg, iofs bara 50km/h, men den hastigheten hålls inte alltid, och det är ganska mkt trafik med vanliga bilar och större lastbilar.
Sen började jag ut och gå i koppel med henne, för hon ville ut, det märktes. Två gånger rymde hon, men när vi hittade henne efter ett tag då hon satt o jamade rätt ynkligt. Det var första gången hon var NÖJD att bli buren
Sen när vi tog över henne så fick hon börja vara ute så mkt hon ville. Det är ett evigt rännande ut och in nu!
Jag och min sambo resonerar som så ang faran med vägen, att, hellre en lycklig fri katt så länge hon håller sig från att bli överkörd, än en olycklig innekatt som vill ut som lever 15 år till. För så hade jag själv velat haft det om jag varit hon. Hellre lycklig 1 år och sen dö, än att vara olycklig i 15 år innan man dör.
Men, så fort hon är ute så har hon ett halsband med STOR reflex på (sambon har designat själv, det fanns inga bra reflexkatthalsband med säkerhetslås på och stora reflexer). Plus att vi har satt fast en liten diodlampa i halsbandet, så hon syns
Peppar peppar så har hon inte blivit överkörd ännu, och vi hoppas att hon slipper det också. Men vi har henne försäkrad iallafall, hjälper inte om hon blir överkörd och dör, men om hon blir överkörd och behöver dyr vård
Ja förresten, nu har hon fångat sin första mus, någonsin!