Innekatter - bli utekatter?

kolblakkur

Trådstartare
Vi har hittat ett hus vi är väldigt intresserade av, och eftersom det ligger på landet så tänkte vi att våra kissar ska få bli utekatter, alternativt få komma in i huset när de önskar. Det finns ett pannrum i stallet där jag isåfall tänkte ha kattlåda och något gosigt att sova på. Huset ligger dock 300 meter från en väg och det gör mig lite skeptisk. Vill inte att något ska hända mina älsklingar :cry:
Vad har ni själva för erfarenheter kring detta? Hur lång tid måste man ha dem inne innan man kan börja släppa ut dem? Alla tips och råd av intresse!

Sv: Innekatter - bli utekatter?

Varför får de inte komma in i huset? Varför så drastiskt kasta ut ett par innekatter helt?

Mina har varit innekatter i 6 år men nu efter flytten börjat få gå ut. De märks dock att de levt skyddat länge, de är känsligare för väder och vind och vill gärna komma in och värma sig och vila varje dag. Brukar springa ute en stund på kvällen, över dagen eller natten om vädret är bra. Någon riktigt vinterpäls verkar de inte sätta, det kanske kommer.

Jag hade mina inne i 2-3 veckor och den första tiden fick de springa ut och in med dörren öppen eller att jag följde med dem ut.

"Alternativt" komma in i huset när de önskar...? Om de är såna älsklingar, är det ett alternativ för dig att stänga ute dom från sin familj? :crazy: Vill du inte att något händer dom så släpp inte ut dom. Jag undrar hur många tusen katter som varje år hittas överkörda, blir kidnappade, springer bort, blir plågade eller instängda eller nått annat hemskt. Dessutom bor du bara 300 m från vägen.

"Alternativt" komma in i huset när de önskar...? Om de är såna älsklingar, är det ett alternativ för dig att stänga ute dom från sin familj? :crazy: Vill du inte att något händer dom så släpp inte ut dom. Jag undrar hur många tusen katter som varje år hittas överkörda, blir kidnappade, springer bort, blir plågade eller instängda eller nått annat hemskt. Dessutom bor du bara 300 m från vägen.

De har tidigare varit stallkatter och en av dem har varit till hälften utekatt. De VILL ut, så varför hindra dem? Jag tror knappast att de anser att vi och de är en familj, det är bara jag som är ser mig som deras mamma :love: Tror inte det är så vanligt med kattstöld och kattplågeri ute på landet :grin:

vi tog i somras över en misse då hennes ägare blev mkt sjuk.
Hon har i hela sitt 5 år långa liv bott i en lägenhet, och vad jag fattat så hade hon endast varit ute EN gång under den tiden, när hon rymde en liten sväng.

Det var meningen att vi skulle ta hand om henne tills husse blev bra,... Men, som alla förstod så blev hon kvar här hos oss :)

De första månaderna fick hon vackert stanna inomhus. Under den tiden var hon ju inte vår, och det skulle kännas något jobbigt att ringa husse och berätta att katten försvunnit/blivit överkörd. För vi bor väldigt närma (10 meter) från en väg, iofs bara 50km/h, men den hastigheten hålls inte alltid, och det är ganska mkt trafik med vanliga bilar och större lastbilar.
Sen började jag ut och gå i koppel med henne, för hon ville ut, det märktes. Två gånger rymde hon, men när vi hittade henne efter ett tag då hon satt o jamade rätt ynkligt. Det var första gången hon var NÖJD att bli buren :rofl:

Sen när vi tog över henne så fick hon börja vara ute så mkt hon ville. Det är ett evigt rännande ut och in nu!

Jag och min sambo resonerar som så ang faran med vägen, att, hellre en lycklig fri katt så länge hon håller sig från att bli överkörd, än en olycklig innekatt som vill ut som lever 15 år till. För så hade jag själv velat haft det om jag varit hon. Hellre lycklig 1 år och sen dö, än att vara olycklig i 15 år innan man dör.
Men, så fort hon är ute så har hon ett halsband med STOR reflex på (sambon har designat själv, det fanns inga bra reflexkatthalsband med säkerhetslås på och stora reflexer). Plus att vi har satt fast en liten diodlampa i halsbandet, så hon syns :)

Peppar peppar så har hon inte blivit överkörd ännu, och vi hoppas att hon slipper det också. Men vi har henne försäkrad iallafall, hjälper inte om hon blir överkörd och dör, men om hon blir överkörd och behöver dyr vård :)

Ja förresten, nu har hon fångat sin första mus, någonsin! :banana:

Senast ändrad:

KATTLUCKA!!!

Då kan katterna komma och gå som de vill, och på nätterna stänger man den så att katterna håller sig inne.
Om det ligger en stor väg nära kan man ju göra en kattgård i anslutning till huset, så att katterna kan gå ut och in genom kattluckan, men stannar i säkerhet i kattgården!

Nä, men väldigt vanligt med trafikdödade katter. Även på landet. Och jag fattar inte heller varför dom inte skulle få komma in i huset :confused: Det är väl självklart att man låter katterna komma in till en när dom vill? Varför har man annars katt?

Tror du missförstod lite. Se MissFidelis svar. Det finns ett mellanting mellan att antingen ha dom som innekatter eller stänga ute helt, de kan ju lika gärna gå in och ut som de vill då. Tycker du är en ganska vårdslös "mamma" när du vet att det finns en väg bara 300 meter bort :angel:, men var och en väljer själv givetvis.

Och jo, nog kan det vara vanligt med kattstöld och kattplågeri även på landet. Katter kan gå jävla långt. Dessutom glömde du att katten kan bli överkörd, jagad av ett djur eller människa, försvinna alt vara borta i flera månader och komma hem sjuk och mager osv. Kolla bara på alla trådar här under Katt som kommer upp jämnt och ständigt. Grin på dig själv du.

Tipset om kattlucka kombinerat med en inhägnad är smart, tycker jag.

Jag och min sambo resonerar som så ang faran med vägen, att, hellre en lycklig fri katt så länge hon håller sig från att bli överkörd, än en olycklig innekatt som vill ut som lever 15 år till. För så hade jag själv velat haft det om jag varit hon. Hellre lycklig 1 år och sen dö, än att vara olycklig i 15 år innan man dör.

Tror inte katten resonerar så sen när den ligger där i diket och lider till döds i flera timmar eller dagar efter att nån kört på den och struntat i att stanna. Men var och en blir salig på sin tro.

Tror inte katten resonerar så sen när den ligger där i diket och lider till döds i flera timmar eller dagar efter att nån kört på den och struntat i att stanna. Men var och en blir salig på sin tro.

Men herregud människa vad tror du om mig och min sambo?! Du behöver väl inte vara å fruktansvärt nedlåtande!?
tror du inte vi skulle sakna Tessy om hon inte kommer in när vi ropar!? OCH OM MAN INTE SKULLE SE HENNE PÅ FLERA DAGAR!? Innan hon blev utekatt så "rymde" hon ut, och vi letade efter henne tills vi hittade henne. Samma sak gäller om hon skulle förvinna idag.

Så nedlåtande.... Varför? På dig låter det som att vi inte bryr oss om henne. Här har vi räddat en katt som skulle ha avlivats, vi öronmärker henne, försäkrar henne, och dessutom köper Hills kattmat (en av de dyraste på marknaden). Vi springer och släpper ut och in henne så fort hon jamar. Skulle vi göra allt detta om vi inte älskade henne?
Nej fy nu blev jag upprörd över ditt inlägg. Att man kan klanka ner på folk bara sådär!

Jag vill att vår katt ska vara lycklig, och jag tror att hon är mest lycklig om hon själv får välja att vara ute.

Ang ha dem i pannrummet så ser jag inget fel i det.
En av mina vänner har dem i pannrummet, för att katterna när de var mindre så bajsade de inomhus (i deras säng :o ).

Trevligare och sällskapligare katter är det svårt att hitta. De har filtar att sova på och varmt, tror knappast de klagar. De har det bra.

Lever du själv i en sådan överbeskyddad värld? Hur kan du då kliva upp på en häst ett par gånger i veckan och riskera falla av, skena osv? (Förmodar att du rider iom medlemskapet här)

Skulle Tessy bli påkörd så är det så, men hon har iaf fått styra sitt liv (jaga möss, lata sig i sängen, äta, bli klappad osv) fram till det i största möjliga mån, inte blivit tvingad att sitta fängslad innanför ytterdörren och längta ut i 15år.
Hon verkar då trivas med det liv hon har, hon kommer och går som hon vill nu mer.

Jag kan garantera att hon har lika ont ändå om hon inte dör direkt. Den enda som mår bra av det tänkandet är du, det är ditt/ert sätt att slippa dåligt samvete. Katten lider lika mycket i det ögonblicket oavsett vilket liv den haft innan. Eller tror du verkligen att katten i dödsögonblicket ligger och tänker trots brutna ben i kroppen, trots inre blödningar och kanske utploppade ögon mm ligger och tänker "Äsch, vad spelar det för roll, jag har i alla fall haft ett bra liv"?

Att jämföra med människa och häst blir fel, människan är helt medveten om riskerna, det är inte katter. Människan kan tänka på ett helt annat sätt än katterna så det går inte att jämföra katt och människa. Man brukar säga att katten har ungefär samma trafikvett som en 3-åring, hur många föräldrar släpper ut sina 3-åringar i närheten av trafiken helt utan uppsikt?

Enligt Vägverkets uppskattas fler än 44 katter om dan bli ihjälkörda på vägarna i Sverige.

Ang ha dem i pannrummet så ser jag inget fel i det.
En av mina vänner har dem i pannrummet, för att katterna när de var mindre så bajsade de inomhus (i deras säng :o ).

Trevligare och sällskapligare katter är det svårt att hitta. De har filtar att sova på och varmt, tror knappast de klagar. De har det bra.

Varför har man då katt? Om man inte ens vill ha dom i huset?

Jag tror att du tolkar det så nedlåtande för att du vet att jag har rätt, egentligen. För kommer igen, så jäkla nedlåtande lät inte mitt inlägg. Det var klart och rakt på sak, inget annat. Inte ens en ":grin:". Så jag tycker nog att du överdriver.

De första månaderna fick hon vackert stanna inomhus. Under den tiden var hon ju inte vår, och det skulle kännas något jobbigt att ringa husse och berätta att katten försvunnit/blivit överkörd. För vi bor väldigt närma (10 meter) från en väg, iofs bara 50km/h, men den hastigheten hålls inte alltid, och det är ganska mkt trafik med vanliga bilar och större lastbilar.

Så nedlåtande.... Varför? På dig låter det som att vi inte bryr oss om henne. Här har vi räddat en katt som skulle ha avlivats, vi öronmärker henne, försäkrar henne, och dessutom köper Hills kattmat (en av de dyraste på marknaden).

Jaa... jag låter väl båda citaten tala för sig själva. Du erkänner själv att ni bor 10 m från väg där hastigheterna sällan hålls och det dessutom finns tung trafik. Försäkringar, foder, öronmärkningar o.dyl. spelar alltså ingen större roll med tanke på vilken stor fara hon utsätts för varje dag. Men fortfarande, var och en blir ju salig på sin tro. Och för att du inte ska tolka det så himla nedlåtande kan jag lägga till denna -> :).

För övrigt gav MissFideli som vanligt ett mycket bra svar till en annan användare som jag väljer att citera nedanför:

Jag kan garantera att hon har lika ont ändå om hon inte dör direkt. Den enda som mår bra av det tänkandet är du, det är ditt/ert sätt att slippa dåligt samvete. Katten lider lika mycket i det ögonblicket oavsett vilket liv den haft innan. Eller tror du verkligen att katten i dödsögonblicket ligger och tänker trots brutna ben i kroppen, trots inre blödningar och kanske utploppade ögon mm ligger och tänker "Äsch, vad spelar det för roll, jag har i alla fall haft ett bra liv"?

Enligt Vägverkets uppskattas fler än 44 katter om dan bli ihjälkörda på vägarna i Sverige.

Jag skulle också vilja fråga din vän varför hon då ens har katt. Mina djur är också mina familjemedlemmar - och behandlas därefter. Jag vet att min katt är lycklig, även mammas och pappas katter är lyckliga trots att de tidigare är utekatter nu när mina föräldrar flyttat till varsin lägenhet efter att vi sålt huset.

Senast ändrad av en moderator:

Lever du själv i en sådan överbeskyddad värld? Hur kan du då kliva upp på en häst ett par gånger i veckan och riskera falla av, skena osv? (Förmodar att du rider iom medlemskapet här)

Skulle Tessy bli påkörd så är det så, men hon har iaf fått styra sitt liv (jaga möss, lata sig i sängen, äta, bli klappad osv) fram till det i största möjliga mån, inte blivit tvingad att sitta fängslad innanför ytterdörren och längta ut i 15år.
Hon verkar då trivas med det liv hon har, hon kommer och går som hon vill nu mer.

MissFideli gav ett bra svar ovanför :). Vill dock tillägga att jag rider inte för tillfället, och att jag definitivt inte lever i en överbeskyddad värld. Men mitt medvetande och mina val ser och handlas efter annorlunda tänkande och instinkter än kattens.

Varför har man då katt? Om man inte ens vill ha dom i huset?

det finns människor som använder katter som nyttodjur, dvs mössfångare.

För att förtydliga så är det inte av den anledningen som jag har katt. Utan jag trivs med katter, och tycker de fyller sin plats i huset.

Ja, min kompis har också katterna som musfångare. Men dom får komma in i alla fall. Det ena utesluter ju inte det andra liksom.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: Sparksfly
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?