innekatt till utekatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare REA_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 879
R

REA_

Dt kommer nog bli så att våran ettåriga kastrerade hankatt kommer att få flytta hem till mina föräldrar. Där kommer han att få bli utekatt. I dags läget är han innekatt. När han var ett par månader och vi var ute på koppelpromenad smet han och var ute i en månad i skogen innan han kom till rätta igen. Nu är han rädd för mycket. Smet nära en järnväg. Nu är frågan hur man skall göra för att på bästa sätt göra om honom till utekatt. Går det? Någon som har tips hur man ska bära sig åt? Väldigt orolig över att han ska försvinna igen.
REA_

Sv: innekatt till utekatt

Kan han inte få vara inne även hos dina föräldrar? Är han rädd för mycket kanske han föredrar det.

Mamma vill gärna ha dörren öppen och vill därför vänja honom vid att kunna vara ute. Ingen kommer att tvinga honom om han inte vill. Men vänjer man honom kanske han vet vart han ska gå om han blir rädd så att han inte springer till skogs igen.

Våran katt var innekatt när vi bodde i lägenhet men när vi flyttade till hus skulle han gå ute och i början gick jag med honom i koppel och efter någon vecka släppte jag honom och gick med en bit så han kände sig hemma (bar med honom hem igen när jag tyckte han hade gått för långt) efter ett tag kunde vi släppa honom helt... Jag förstår din oro när det gäller att han smet men tror du inte det var för att han inte kände sig hemma?
vår katt går inte långt bort från huset nu (oftast) fast vi bott över ett år i huset.

om han är inne tills han känner sig hemma med dina föräldrar och dom öppnar dörren sedan efter några veckor så brukar dom inte gå långt därifrån...dom känner tryggheten till stället..

Jag hade min sons katt förra året när han låg på sjukhus, det var en innekatt...efter ca 3 veckor så släppte jag ut honom korta stunder( han vågade knappt gå av altan) sen blev det lite längre stunder och efter ca 1 vecka visade jag honom kattluckan och han gick in o ut som han ville...det gick jättebra...

När du var i skogen och han smet så var han ju inte "hemma" och kunde inte lokalisera sig och blev både vilsen o rädd....men känner han trygghet i folk o lukter så går det säkert bra.

Tack så mycket för svaren. Det låter som om det kan gå vägen även för våran lilla misse. Han kommer att få en kattlucka så att han kan komma och gå som han vill sen när han vill det själv. Ska ta med mig tipsen till min mamma.

Mina katter blev utekatter i våras. Tog nån vecka innan de gick mer än 5 meter från ytterdörren ;) men snart fattade de galoppen och numer kommer de och går som de vill (har kattlucka i garagedörren).

Ge katten lite tid så går det nog bra! De urgamla instinkterna brukar vakna till liv förr eller senare :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 347
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor
  • Födda-24
Tillbaka