Innekatt, hur stort måste man bo?

Singoalla

Trådstartare
Ja, allt är väl relativt och hänger på hur mycket man är hemma, vilka klösträd och klättringsmöjligheter det finns, hyllor, leksaker, om man tar promenader med dom mm. Men generellt för en person som bor själv och jobbar heltid, hur stort bör man bo för att 2 aktiva sphynxar ska ha det bra tycker ni? :)
 
Sv: Innekatt, hur stort måste man bo?

55-60 kvm, så att det finns plats för katterna att röra sig och få egen space. (Givetvis med alla åtgärder du nämner som hyllor, flera utsiktsplatser mm).

Jag bor mindre än så, och det märks att katterna uppelver det som mer påfrestande än när vi hade bara lite större bostad. Som väl är finns det så gott som alltid någon hemma så vi underhåller dem genom aktivering av väldigt skilda slag.

Mina är mer för att leka och klättra än att springa, jag kan tänka mig att min väns cornish (som verkligen älskar att springa fort) eller en mer markbunden ras hade haft svårare att anpassa sig till vårt lilla hem byggt på höjden. För mina är det viktigt att det finns flera höga punkter, flera bra sovplatser (även om de alltid är hela högen på samma ställe), flera små gömställen där man kan ligga i bakhåll på sin kompis och givetvis toaletter på skilda håll. Beroende på planlösning kan det vara lättare eller svårare att få till i en liten bostad. Vi letar ständigt större men det går sådär när man är hänvisad till hyresrätt i en storstad :crazy:
 
Sv: Innekatt, hur stort måste man bo?

Jag har också tänkt den storleken på lägenhet ungefär. Dom bor på 80 kvm nu och jag ska köpa ny lägenhet, det är ju bara så satans dyrt :crazy: Så jag vet vad du menar, det är verkligen inte lätt att hitta nåt. Mina kissar gillar och springa mycket också, snabbt :D Så jag vill egentligen inte att dom ska bo på mindre än 80. Men vad ska man göra. Vi bodde på 47 innan och det funkade också bra, men då var vår lillkille bara liten kattunge och den vuxna katten var ny. Då dom var ganska lugna innan dom lärt känna varandra ordentligt. Det är dom verkligen inte nu :angel:
 
Sv: Innekatt, hur stort måste man bo?

Det är säkert individuelt men utifrån de katter jag haft så verkar stl på bostaden inte ha någon större (hehe) betydelse. Jag har visserligen alltid bott i hus, men jag har ändå aldrig alla dörrar öppna (värmer såklart bara upp de rum jag upphåller mig i!) och katterna vill vara där jag är. Så även om de skulle haft många kvm att leka på om jag hade öppnat alla dörrar så lever de i praktiken på en yta som inte är större än en vanlig lägenhet. Förutom att vi växlar mellan rummen.

Har två som gillar att springa ibland, då brukar de springa fram och tillbaks mellan köket och vardagsrummet. De verkar få upp tillräcklig fart där. ;)
 
Sv: Innekatt, hur stort måste man bo?

dl kl

Vi bor på nästan 80 kvm och det verkar inte kissen missnöjd med. Hon brukar även hålla till på balkongen där uppe.

Hon har sina utvalda viloplatser, helst på golvvärmen på toa. Klösställningen använder hon bara nedersta delen på för att klösa, klättrade bara i den som unge...

Hon får dom obligatoriska "kattfnatten" och hon och vovven har gått om plats att lattja m varann och jagas. Hon brukar lurpassa på honom bakom hörn:p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: Queen
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp