Innehållskoll

linafina

Trådstartare
Jag undrar hur man tar reda på det här med innehållet i dom olika fodersorterna.

T.ex om jag ska ge min häst kornkross, Hippos Müsli och Hippos Lusernpellets + mineraler. Hur kollar jag så att innehållet i dessa foder balanserar med varandra? Det är ju viktigt att det blir bra balans mellan dom olika fodermedlen.

Någon som e bra på det här med foder och sånt som kan förklara för mig hur man ska kolla och vad det är som är viktigt att hålla koll på.

Jag hoppas ni fattar vad jag menar :).

Sv: Innehållskoll

En annan fråga. När man läser innehållsförteckningen så står det växttråd på vissa foder. Vad exakt är det för nått?

En klok fråga. Framför allt bör man uppskatta hur mycket stärkelse och hur mycket koncentrerat lättlösligt protein som ingår samt hur mkt fibrer hästen får i sig i totalfoderstaten. Stärkelse som ffa ingår i spannmål har liksom protein koncentrat en maxdos per kg häst och utfodringstillfälle. Tyvärr anges inte detta på förpackningarna varför man får läsa råvaruförteckningen noggrant.

Växttråd är ett grovt mått på fiberhalten (innehållet av cellväggar) i fodret. Det står oftast på fodret, fast det vore ännu bättre om man angav hur stor del fiber som hästen kan tillgodogöra sig. Från dessa fibrer tillverkar energifabriken i grovtarmen huvudelen av energibehovet så det vill vi ha hög halt av. HH

Då var växttråden det jag trodde. Bra för magen för hästen med fibrer och som man vill ha hög halt av. Vad är då igentligen lagom hög halt av det då? I muslin som jag fodrar med är växttråden 8,0% Jag konstaterade att i Hippos sortiment så låg den på allt mellan 7-15% i deras foder.

Hur läser jag av om lusernpelletsen är oki att lägga till bland dom andra två fodermedel jag ska ha då? Jag är såå dålig på det här.

Ingen alls som vet? Som kan det här? Hur gör alla andra när dom ger olika fodermedel?

linafina skrev:
Då var växttråden det jag trodde. Bra för magen för hästen med fibrer och som man vill ha hög halt av. Vad är då igentligen lagom hög halt av det då? I muslin som jag fodrar med är växttråden 8,0% Jag konstaterade att i Hippos sortiment så låg den på allt mellan 7-15% i deras foder.

Hur läser jag av om lusernpelletsen är oki att lägga till bland dom andra två fodermedel jag ska ha då? Jag är såå dålig på det här.

Lusernpellets innehåller lusern och i vissa fabrikat en mindre mängd melass som bindemedel. Lusern proteinet är inte lika lättlösligt som sojamjölets utan hanteras mer som grovfoder av hästens tarm. Det har förhållandevis mkt växtråd. Har ingen maxdos. Om du behöver ett proteinrikt foder är lusern bra val som passar ihop med det mesta annat. Innehåller mkt kalk så man får räkna litet på kalk-fosfor kvoten.

Andelen växtråd är låg i många kraftfoder liksom i de du nämnde. Lusern håller ca 27%. Det är fibrerna som håller hästen varm på vintern. HH

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: Shaggy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Foder & Strö Jag har två Shetlandsponnys som inte har några problem när det gäller olika foderrelaterade sjukdomar som EMS och Fång mm. Det betyder...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama