Inneboende-ersättning

Kan förklara mig i att jag inte heller tycker det är en absolut toppenlösning:crazy:.
Nu bor vi ju i ingenmansland och det vimlar inte av studentbostäder/billiga lgh/rum att hyra etc.
Sedan har grabben bott mesta tiden hos oss sedan mars och där har vi väl brustit i lite släpphänthet eller varit för flata kanske..
Inte vår sak att lösa hans problem i sak.
Nu blir detta en lösning som känns ok men han ska inte vara hos oss förjämnan för det.
Det vill inte dottern heller!
Dessutom ligger deras skolor på två skilda orter vilket är bra.
Han kommer från ytterligare en annan ort och från hans hem är kommunikationerna till skolan värdelösa.
Att det kan ta slut resulterar ju i att hans föräldrar får hjälpa till med skjuts från hemmet där eller bussar, det finns även om det är betydligt krångligare, men det är inget som liksom raserar tillvaron.
Om detta har vi en ganska klar dialog med båda ungdomarna.

Däremot, sålänge det är som det är så kan jag/vi i förlängningen inte föda honom gratis och att han då blir inneboende hos oss eller redan är det där vi bor nu( inte att dom blir direkt sambos för det är inte tanken även om det nu råkar vara en lgh i samma hus.)
Dottern har andra kompisar hon umgås med och hästar att ta hand om plus skolarbete mm.
Så frågeställningen var vad som är rimligt att ta betalt för inackordering.

Sen, om pojken hade fått egen lgh hade det ju varit jättebra förutom att det blivit struligare för dottern om hon ville umgås med honom några dagar i veckan då det blir krångligt med hästen som finns åt helt fel håll isf..

Livet på landet:)..
Sen får ni som vill döma hur som. Detta är en lösning som för stunden känns ok även om inte det optimala och riskerna med att det kan ta slut, bli för mycket mm. det diskuterar vi med båda ungdomarna.

Sen får ni som vill döma hur som. Detta är en lösning som för stunden känns ok även om inte det optimala och riskerna med att det kan ta slut, bli för mycket mm. det diskuterar vi med båda ungdomarna.

Det viktigaste, förutom det rent praktiska och ekonomiska, tycker jag är att dottern inte känner sig bunden vid killen. Att hon inte skulle kunna göra slut utan att strula till det för honom eller er. Att hon känner att hon är fri att bryta om hon känner så, oavsett orsak. Att hon inte är rädd för att det blir jobbigt för andra som är inblandade.

Men det är ju "bara" en fråga om öppen kommunikation. Allt går att lösa, och just nu verkar detta vara en bra lösning.

Det viktigaste, förutom det rent praktiska och ekonomiska, tycker jag är att dottern inte känner sig bunden vid killen. Att hon inte skulle kunna göra slut utan att strula till det för honom eller er. Att hon känner att hon är fri att bryta om hon känner så, oavsett orsak. Att hon inte är rädd för att det blir jobbigt för andra som är inblandade.

Men det är ju "bara" en fråga om öppen kommunikation. Allt går att lösa, och just nu verkar detta vara en bra lösning.
Ja, det är vad som hade oroat mig om det var min dotter. Att upplägget leder till att tjejen tar för stort ansvar för killen och för att "hålla ihop förhållandet".

Oavsett om en kallar det sambo eller inte, så blir 16-åringarna "låsta" vid varandra
Det kan vara svårt för båda att göra slut om dom skulle vilja det. Hur lång är utbildningen, 3 år?
Det är lång tid för två tonåringar
Vi vet inte heller om dom båda kommer att fråga var den andre har varit (och med vem) på kvällarna
Så låst vill en inte vara i tonåren, det räcker med jobbiga föräldrar som ska hålla reda på en..

Det stora problemet är inte summan pengar
Det stora problemet är att ungdomarna sätter sig i en situation dom kan ha svårt att ta sig ur om dom vill

Om du ändå tucker att summan pengar är viktigast
Fråga killens föräldrar vad dom tycker är rimligt och kom överens med dom

Om ni föräldrar inte kan kommunicera med varandra, hur ska då tonåringarna kunna göra det?

Finns möjlighet för honom att söka inackorderingsbidrag? Minns inte om det står nånstans om han uppfyller de kraven, men det kan ju vara värt att kika över också.

Ja precis, oroar mig med! Bland annat. Jag är inte helt tappad..Så självklart är den aspekten i beaktande gällande förhållandets vara eller icke vara..
Senast igår var tösen lite gruffig och tyckte att X kunde vara lite mer hos sina föräldrar eller "hitte på nå´t" eller skaffa gym kort eller vad som.

Är alltså världens charmigaste och trevligaste och mjuka kille men..lite lat? Å bortskämd?
Min dotter känns som hon har hyffsat med skinn på näsan och ser till att göra "sina" grejer. Samt att vi verkligen uppmanar henne att säga vad och hur hon vill göra om hon till exempel tröttnar så stöttar vi såklart och grabben hamnar inte på pottkanten för det utan blir bara betydligt meckigare för hans resväg.
Ungdomarna vill ju samtidigt träffas såklart och det här handlar inte om sambo eller "leka mamma pappa barn". Är en lösning som känns ok iom de problem med kollektiva förbindelser som är från hans hem och att det inte dykt upp något annat boende nära gymnasiet.

Jag kan inte ha honom boendes gratis.

Ja precis, oroar mig med! Bland annat. Jag är inte helt tappad..Så självklart är den aspekten i beaktande gällande förhållandets vara eller icke vara..
Senast igår var tösen lite gruffig och tyckte att X kunde vara lite mer hos sina föräldrar eller "hitte på nå´t" eller skaffa gym kort eller vad som.

Är alltså världens charmigaste och trevligaste och mjuka kille men..lite lat? Å bortskämd?
Min dotter känns som hon har hyffsat med skinn på näsan och ser till att göra "sina" grejer. Samt att vi verkligen uppmanar henne att säga vad och hur hon vill göra om hon till exempel tröttnar så stöttar vi såklart och grabben hamnar inte på pottkanten för det utan blir bara betydligt meckigare för hans resväg.
Ungdomarna vill ju samtidigt träffas såklart och det här handlar inte om sambo eller "leka mamma pappa barn". Är en lösning som känns ok iom de problem med kollektiva förbindelser som är från hans hem och att det inte dykt upp något annat boende nära gymnasiet.

Jag kan inte ha honom boendes gratis.
Prata med hans föräldrar då
Hur svårt ska det vara?

Oavsett om en kallar det sambo eller inte, så blir 16-åringarna "låsta" vid varandra
Det kan vara svårt för båda att göra slut om dom skulle vilja det. Hur lång är utbildningen, 3 år?
Det är lång tid för två tonåringar
Vi vet inte heller om dom båda kommer att fråga var den andre har varit (och med vem) på kvällarna
Så låst vill en inte vara i tonåren, det räcker med jobbiga föräldrar som ska hålla reda på en..

Det stora problemet är inte summan pengar
Det stora problemet är att ungdomarna sätter sig i en situation dom kan ha svårt att ta sig ur om dom vill

Om du ändå tucker att summan pengar är viktigast
Fråga killens föräldrar vad dom tycker är rimligt och kom överens med dom

Om ni föräldrar inte kan kommunicera med varandra, hur ska då tonåringarna kunna göra det?

Ja..jag är fruktansvärt pengakär..Nä, skojar. Jag är som sagt inte tappad. Dottern hittade på sina grejer i helgen och han också så blir nog inge ifrågasatt av honom i det. Hon var hos en klasskompis från nya klassen. Tar det slut så raserar inte hans tillvaro för det om han måste flytta.
Vi har ju ändå 1mil till tätorten där hans skola ligger. Hade han haft en liten studentlya etc. Så hade det ju varit krångligare på ett sätt för dottern då jag tror dom hade velat vara där samtidigt som hästeriet ska skötas och ligger åt hemhållet..
Men jag ska prata med hans föräldrar. Har träffat dom tidigare. Så just om situtionen. Men tyvärr har jag inte varit riktigt stark och inte orkat i allt annat vi har att fixa med. Jag är oftast sådan som tycker att en dialog är viktig. Men eftersom jag inte mått så bra själv ovch lite har förundrats över att dom inte verkar sakna sin 16-årige son så har det inte blivit av..

Senast ändrad:
Ja..jag är fruktansvärt pengakär..Nä, skojar. Jag är som sagt inte tappad. Dottern hittade på sina grejer i helgen och han också så blir nog inge ifrågasatt av honom i det. Hon var hos en klasskompis från nya klassen. Tar det slut så raserar inte hans tillvaro för det om han måste flytta.
Vi har ju ändå 1mil till tätorten där hans skola ligger. Hade han haft en liten studentlya etc. Så hade det ju varit krångligare på ett sätt för dottern då jag tror dom hade velat vara där samtidigt som hästeriet ska skötas och ligger åt hemhållet..
Om du är tappad eller ej, det vet jag inte

Ändå verkar det svårt för dig att lyfta telefonen och prata med killens föräldrar :confused:

Självklart ska han inte bo gratis hos er

Om du är tappad eller ej, det vet jag inte

Ändå verkar det svårt för dig att lyfta telefonen och prata med killens föräldrar :confused:

Självklart ska han inte bo gratis hos er
Det gör han inte nu. Som jag skrev så har jag haft lite mycket omkring mig själv och jag ska definitivt prata med dom. Hade helst velat bjuda ner dom på kaffe eller något. Men jag har också tyckt att bollen låg hos dem i att ta kontakt? Nu blir det jag och ersättning får jag nu. Men det är inte det som man vill diskutera i så fall:).
Utan det praktiska, lite regler och förhållningssätt mm..Samt att det inte är någon statisk lösning.

Det gör han inte nu. Som jag skrev så har jag haft lite mycket omkring mig själv och jag ska definitivt prata med dom. Hade helst velat bjuda ner dom på kaffe eller något. Men jag har också tyckt att bollen låg hos dem i att ta kontakt? Nu blir det jag och ersättning får jag nu. Men det är inte det som man vill diskutera i så fall:).
Utan det praktiska, lite regler och förhållningssätt mm..Samt att det inte är någon statisk lösning.
Ersättningen ska självklart regleras efter hur mycket jobb du ska gör tvätta, plocka efter honom, städa, hämta, lämna med bil etc

Tillägger
Om killen är lat, så kan det vara en bra idé att han lär sig att jobba av hyran lite själv hos er
Han kan kanske tvätta bilen, klippa gräs, städa huset och därmed få en lite lägre hyra :)

Ersättningen ska självklart regleras efter hur mycket jobb du ska gör tvätta, plocka efter honom, städa, hämta, lämna med bil etc
Han är 16 år, inte handikappad och föräldralös!

Tvätten kan han fixa själv eller ta med sig hem om han är teknisk idiot. Städa tycker jag också han kan göra själv, vill han ha hotellservice får de väl betala för det! 800 kr/natt är lämpligt i så fall. Skjutsa än hit än dit? Han blir inneboende, inte adopterad. :banghead:

Han är 16 år, inte handikappad och föräldralös!

Tvätten kan han fixa själv eller ta med sig hem om han är teknisk idiot. Städa tycker jag också han kan göra själv, vill han ha hotellservice får de väl betala för det! 800 kr/natt är lämpligt i så fall. Skjutsa än hit än dit? Han blir inneboende, inte adopterad. :banghead:
TS skrev att killen va lat och bortskämd

Varför är du alltid så aggressiv och otrevlig?

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :devil: :rage: :wtf: :arghh: :eek: :down: :meh: :cautious: :yuck:

Jag har flera i min bekantskapskrets som blev ihop som 16åringar och fortfarande är ihop i vuxen ålder och skaffat eget hus och barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka