inne på banan tips!

S

Sellan

red programridning på en ridskolehäst jag inte ridit förut, på framridningen gick det jättebra (jag och hästen passade) men inne på banan blev hon stel, springig och samtidigt trög,

tips på att få henne att lyssna mer på mig och inte bara springa på (pållen i fråga brukade bli grining då kon kommer in på banan å bara slå mot skänkeln annars)
en typisk ung ridskolehäst som har blivit visad banan helt fel.. :smirk:

Sv: inne på banan tips!

Det är ju väldigt svårt när man inte rider hästen dagligen att kunna förebygga sådant beteende. Men det bästa du kan göra är nog att
försöka att inte vara nervös utan istället vara jätte-trygg, glad och uppskattande mot hästen inne på banan. Om den redan har fått tråkiga erfarenheter (=nervösa ryttare som rider hårt) så behöver den verkligen få en ryttare på ryggen som kan berätta för den inne på banan att det här är något jätte-roligt och inget otäckt alls!
Ingen lätt uppgift...

Men försök att enbart vara uppmuntrande emot henne oavsett hur hon egentligen går. Klappa lite i smyg, beröm lite tyst och försök inte att pressa, och rida på hårt utan sitt enbart och rid mjukt. Om du tvingar dig själv att le så brukar resten av kroppen hänga med. Fast det kan vara ganska svårt om hästen känns som en segpropp... ;)

Sv: inne på banan tips!

Jättebra svar Saigon!

Sellan: Hästen vet inte att det är tävling att du ska få en bedömning på allt du gör och inte gör. Det är du som vet om det och ditt beteende påverkar hästen, negativt eller positivt. Som Saigon skrev, jättesvårt att utföra och tar lång tid och kräver mycket träning och tävling, men den dagen du rider precis likadant på tävling som på träning så kommer hästen gå likadant också.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 326
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 496
Senast: ameo
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka