innåt tåade hästar.

sofiaspel

Trådstartare
hur har det påverkat era hästar att dom är innåt tåade?

berätta gärna ras,ålder,mankhöjd och utbildnings nivå
och gärna en bild på hovarna/hästen/benställning

förrutom regelbunden skoning/verkning, vad kan man mer göra åt saken?

MVH Sofia

Sv: innåt tåade hästar.

ingen på hela buke som har innåt tåade hästar? konstigt.

för att putta upp tråden lägger jag in några bilder jag tog på min hästs hovar, som är innåt tåad.

11383737.jpg

11383738.jpg

11383739.jpg

11383733.jpg

Hon vart skodd för 6 veckor sen, så i början av juli är det dags igen, då ska hon också få bakskor för första gången :D

Jag hade en häst som var kraftigt inåttåad bägge fram. Hon briljarderade också väldigt.

Fick ta bort henne men inte pga av detta.

hon var ett hannoveraner sto, ca 170 användes inom hoppning.

Ingen skoning kunde hjälpa henne. Har tyvärr inga bilder alls som visar just hur inåttåad hon var men bra mycket mer än vad din är.

Min påverkade det inget alls. Reds som vanligt och hade hon varit frisk hade hon lätt kommit upp i klasserna.

Vet faktiskt inte vad man kan göra för att underlätta/förbättra inåttåing (stavning?)

Kanske kan hitta en bild ikväll som visar just hur mycket hon briljaredade.

okej, jag ska väl säga att jag har hrm lite tur min häst är knappt 160 cm och inte direkt grov, förutom den feta magen hon har nu och 4 år är hästen.

Hon är ömfotad bak nu så hon ska få på sig bakskor så hennes steg förhoppningsvis blir bättre då hon lätt går på bogarna, mutter.

btw har du samma alias på tradera?

Jag har haft många hästar som varit inåttåade, mer eller mindre, både nordisar och varmblod.
Det har aldrig varit några problem, det enda som de gör är ju att de biljarderar när de springer, vilket kan bli en jobbigare gång om de tex ska tävla i trav och göra att den blir en aaaningen mer ansträngd i aktionen, men det gäller långt ifrån alla.

Som ridhäst har det oftast ingen betydelse för gången eller fräschören så du kan nog vara lugn. :)

en unghäst går juh att korrigera mm i taget... men en äldre häst som min som jag köpte som 7 åring då är de bara att gilla läget å sko/verka så som dom är byggd.. de gäller att hovis verkar hoven som den är byggdoch itne rakt som med en "vanlig" hov.

ska fota min imorron.... din syns de juh knappt på... ska försöka komma ihåg kameran imorron...

Min vallack är inåtad. Har inte påverkar honom nämnvärt förutom att det ser lite skoj ut när man ser honom framifrån. Men eftersom han tävlas i hoppning så spelade det ingen roll :p

Han blev skadad för 2 månader sedan, kotledsinflamation, frågade då vet. om det kunde ha ngt att göra med hans benställning, men det hade det inte sa hon.

de flesta som är inåttåade och inte korrigerade från födseln klarar sig utmärkt... bygger små överben för att stärka upp. leder och ligament anpassar sig efter inåttåningen för oftast vrids juh en del av benet oxå...

ingen på hela buke som har innåt tåade hästar? konstigt.
11383733.jpg

Humm,,,,, är den inte mer paralleförskjuten än innåttåad??? Är det så utifrån vad man kan se på denna bild ja då skulle i alla fall jag välja att enbart ha en innåttad häst för hästens hållbarhet.

Ha ha snacka om dålig stavning!! Jag tar det så Svenska lärarna för ngt att komentera.:rofl:

Senast ändrad:

jo kompisen nämnde något paralellförskjutning också, hon förklarade lite smått, förstod inte så mycket förutom att det ska vara en rak linje från knä till kota..

några komplikationer för det då? :p

haha nej jag är inte orolig för min häst, nej då inte alls :angel:

de flesta som är inåttåade och inte korrigerade från födseln klarar sig utmärkt... bygger små överben för att stärka upp. leder och ligament anpassar sig efter inåttåningen för oftast vrids juh en del av benet oxå...

Och hur blir denna fysiologiska hållbarhet när den enskilda individen utsätts för belastning????

Statisk o dynamisk balans betyder att benet skall ta upp belastningen i benets styvaste riktning, d.v.s. i en så rak benaxel som möjligt utan brytningar i leder eller ligament.

En individ som redan i tidig ålder helt utan att träning,inridning påbörjats bygger små överben enbart utifrån sin egen fysiologiska obalans kan knappast senare vid ökat arbete uppvisa bättre fysiologisk balans.

Överben tyder väl på ökad tillväxt( förbening) i en skelett del som av en eller annan orsak anses utifrån kroppens försvarsmekanism och hållbarhetsfaktor för individens överlevnad vara så försvagad att det föreligger risk för benbrott så vida det nu inte skapas en förbening i detta försvagade område.

Kort sagt, ingen kedja är starkare än den svagaste länken. En rak kedja får även den svagaste länken i kedjan att påvisa en högre hållfastighet.

Detta är igentligen inget svar på din fråga, men jag skriver ändå:smirk:

Jag har aldrig haft någon inåttåad häst, så erfarenheten av det själv har jag inte :smirk: Föl som föds inåttåade har det ofta väldigt trångt i livmodern, har jag hört.

Har hört att inåttåade hästar inte är bra med tanke på bedömningen i dressyren, de biljarderar gärna och här tappar man alltid något poäng. Dem har även lättare för att stryka sig själva.

Men skulle jag köpa en ny häst så titta jag mkt på deras benställning och rörlighet i hov och andra leder det kan jag inte förneka. Ska jag då har en hopphäst köper jag hellre en som är ngt utåttåad, för tänk dig själv vad mkt lättare det skulle vara att tappa balansen eller trampa fel/snubbla över ett hinder med fötter som pekar in mot varandra:D;)

Såg även att din häst var parallelförskjuten i båda benen.

Men jag tro att många innåttåade hästar funkar nästan eller lika bra som ngt utåttåad hästar gör.

Så lycka till med din häst;)

Senast ändrad av en moderator:

en unghäst går juh att korrigera mm i taget... men en äldre häst som min som jag köpte som 7 åring då är de bara att gilla läget å sko/verka så som dom är byggd.. de gäller att hovis verkar hoven som den är byggdoch itne rakt som med en "vanlig" hov.

ska fota min imorron.... din syns de juh knappt på... ska försöka komma ihåg kameran imorron...

Det går- men kanske man måste hitta rätt hovslagare, mitt sto på 13 år briljerar mkt. framförallt på h.f. min hovslagare har verkt henne på ett speciellt sätt och satte skor på henne för ca:3 månader sedan- Döm till min förvåning när jag efter ett par dgr. studerade henne i hagen , hon var nästan helt rakställd...
Håller man täta verkningar och med rätt hovis så kan man ha tur.
Hon går så fint i dag att man inte tror det är samma häst!!!!!!!
:):):)

paralellförskjutning tycker jag är värre än att den är innåt tåad, det blir en väldigt belastning på frambenen, men visst kan de hålla en då men bra är det inte, tyker att din häst sr ut att vara ganska mkt förskjuten men jag är ingen expert.

Min morbror har en häst som är inåt tåad, betydligt mer en din, hans hovar går nästan ihop. Han är 17 år nu o har aldrig varit skadad i hela sitt liv. Han är utbildad MSV dressyr, inte hoppad så mkt eftersom han är världens mespropp. Hittar tyvärr inga bra bilder på honom.
Han skos som vanligt, de har haft honom sen han har varit ett, han är sklodd av en bra väl utbildad hovis men det gick tydligen inte att göra honom bättre.

Edit
hittade en bild
korp007.jpg

Senast ändrad:

har hört att inåttåade hästar (och då menar jag allvarligt inåttåade) inte håller så länge men det beror nog väldigt mycket på hur hästen är i övrigt också... och hur man rider etc etc. många faktorer spelar in på hästens hållbarhet.

Har en häst som har vänster fram väldigt mycket inåt, är idag 18 och är i full gång, aldrig halt.
Har en annan som man kan tycka se inåttåad ut framifrån, men marginellt. är visad och fick ingen anmärkning på detta då det troligen låg inom ramen för det korrekta.
har även en med "fransk rotation" dvs knäna pekar åt ett håll, ganska rakt fram, och tårna lite mer utåt än knäna. Detta är mindre bra, vet jag, då det ger förslitningar. han är dock 20 och ren i benen och i full gång. Om man vet att hästen har en svaghet får man anpassa sig till det.... bra skoningar är ju alltid jätteviktigt, även på en häst med korrekt benställning.

Parallellförskjutning är inte bra, då går tyngden ner snett på nästa led. för att inte tala om sabelbent! en sådan häst skulle jag inte köpa för risken för att den inte håller....

Min häst är intåad, "något intåad" enligt veterinär - "mycket intåad", enligt hovslagaren (det syns lite olika mycket beroende på hur hon står uppställd, dock är det inget man råkar missa...). Hon biljarderar inte alls, utan rör sig istället oerhört bra i alla gångarter. Lite grann parallellförskjuten på vf.

Hur som helst, hon har i alla fall utvecklat hovbroskförbening bf (lindrig/måttlig) som enligt kliniken bombsäkert beror på felbelastning orsakat av intåigheten då hästen i övrigt inte fyller kriterierna för att vara i riskzonen för detta. Detta har givit tre karpiter på 2 1/2 år och båda åkommorna gör att hon måste specialskos - har gått med PG i två år och nu har vi nyss bytt till en sko som liknar Natural Balance-skon fast den är rundad i kanterna runt om för att underlätta överrullningen även i sidled (eftersom hon rullar över snett till följd av intåigheten).

Så, mitt tips är att vara supernoga med att välja en duktig hovslagare och sen är det väl bara att hålla tummarna - alla intåade hästar får ju inte problem!

har fått order av alla hovisar som sett min mdame att jag INTE får korrigera..

2 klinikhovisar, och 3 andra så jag skulle itne tänka mig att försöka korrigera... du har ingen bild före och efter... min skos med 5 veckors intervaller.

min var oskodd fram tills hon var 7 år.

glömde kameran hemma när jag var till stallet idag..

enligt min mening är en inåttåad häst inget hinder. min hästs pappa är inåttåad han går internationella 160.....

mamman gick 130 ev 125 oxå inåttåad... funkade bra .. inga problem av inåttåandet. klinik vet som jag pratat med .. har röntgat framben framknän mm för att verkligen veta så att de inte är ngt fel där... vet har då alltid sagt att eftersom hon byggt överbenen så "har hon fixat de själv" i förenklat språk.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 510
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 835
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka