innåt tåade hästar.

Sv: innåt tåade hästar.

Min nordis är lite inåttåad, men det är ingenting som har uppenbart påverkat honom under sina 16 år, så vitt jag vet (min fasters häst egentligen)
Han trampar lättare av sig skorna så man får sko så ingenting av skon sticker ut på insidan av hovarna (inte i trakterna heller för då trampar han av sig dom med bak) så man får sko om ofta, men det tar jag gärna :)
Och så biljarderar han, och det ser så sött ut, han ser så flummig ut på nåt vis :D

Ska se om jag hittar ngn bild.
8330933.jpg

Inte världens bästa bild, sned och jäklig. Men det syns iaf att han är inåttåad.

de va inte mycket.... iaf inte som jag kan se.... men de är juh så mycket lurv ivägen,,,:D

jag har alltid hört att inåttåade hästar inte ska hoppa..att dom inte håller för de i längden...men kan ha fel..

Om dom inte är extremt innåttåade så tror jag inte det påverkar deras hållbarhet, det gäller dock att ha en skicklig hovis.

Däremot så är det sista jag skulle skaffa som hopphäst just en som är parallellförskjuten, dom håller aldrig i längden oavsett hur skicklig hovis är.

jag har alltid hört att inåttåade hästar inte ska hoppa..att dom inte håller för de i längden...men kan ha fel..

Jaha okej. Veterinären sa inget om det. Berättade att han tävlades i hoppning oxå när vi var där och om det hade vart ngr problem så hade hon nog sagt det.
Men han är inte alls mycket inåtåad. Jag skulle aldrig ha sett det om inte hovis sagt det. Och jag kan fortfarande inte se det :p

Knapplån.

Vad är briljarderar? :o

Biljardera= utåt roterad kastbåge i svävningsfasen. (Benet och främst hoven får en avvikande kastbåge som startar centrerat under hästen i överrullningsfasen och förs utåt i själva svävningsfasen för att i isättningsfasen åter landa centrerat under hästen)= ( )

Nystning= tvärtom

Ja det är ju en hel del lurv i vägen ja. :D
Oftast syns det inte ens att han inåttåad, men det märks på biljarderingen ;)

Jag tycker att din häst påminner ganska mycket om min i benstället, parallellförskjuten och inåttåad.

Hon är nu 18 år, har gått som ridskolehäst i två år, har tränat hoppning på 1.20-nivå (tävlad 1.10) men hade enligt A-tränare i hoppning inte haft några problem att starta 1.30. Har nu mest pga mig gått över till dressyr istället.

I hagen eller om man "åker häst" biljarderar hon en del, om man däremot rider henne ordentligt rätar hon liksom upp gången och det syns inte längre hur "skev" hon faktiskt är.

Hon har inga problem med sina ben, inga överben, gallor etc.
Däremot, benstället i kombination med dålig hovkvalitet innebär att hon alltid måste vara skodd fram, annars sliter hon hovarna sneda på bara någon vecka. Men det är inga problem att hålla sju veckor mellan skoningarna.

Inte en sådär jättebra bild, men man kan väl få en aning om hur hennes ben ser ut...

1958163.jpg

Jag har en häst som är rejält inåttåad på vä fram - ännu mer extrem än hästen på Bisons bild. Förutom att benet är inåttåat så är hon även oliksidig så att vänster bogblad slutar längre bak än höger (mycket trixigt att sadla rätt!).
Hon fungerade utmärkt i ridningen (även hoppning) tills hon fick en spricka i griffelbenet i det inåttåade benet. Efter det satte hon ett präktigt överben (se bild).

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben1.jpg

Idag är hon 10 år, går i lättare motionsridning och enklare dressyr. Det är mycket möjligt att hon skulle klara av mer, men jag vill inte fresta på hennes ben för mycket, och jag vill dessutom att hon ska kunna vara ridbar i många år till.

hur har det påverkat era hästar att dom är innåt tåade?

berätta gärna ras,ålder,mankhöjd och utbildnings nivå
och gärna en bild på hovarna/hästen/benställning

förrutom regelbunden skoning/verkning, vad kan man mer göra åt saken?

MVH Sofia

Min nordistjej är intåad, det har tydligen alla avkommor efter hennes pappa blivit..
hon är 13 år och ca 154cm.
hon har aldrig haft några problem med det. när vi köpte henne var hon ganska fet :smirk: och ganska intåad. men efter att vi fått ner henne i vikt så blev hon åxå mindre intåad. :)

hej hej! innat taad hast kan ej korrigeras vid vuxen alder! upptill 3 manader kan man korrigera falangerna till kotan , 6 manader upptill kna. det ni kan gora ar att sko med sidokappor samt tariktning fran andra somhalet sa att hoven kan rulla over lite lattare utan for stor pafrestning pa hovled och kotled samt en extra fals pa utsida av sko.
sjalv haft flera hastar som varit intaad och tavlat upptill 140 en del funkar perfekt men en del har haft problem med slem sackarna(bursa) i hoven. kan sammanfatta hade hasten haft en hovslagare med bra kompetens fran forsta veckan(vilket ar ett maste for att ex. atgarda problem som era hastar har nu!) hade ni inte haft en innat taad hast idag ofta racker ett par rasptag i veckan som fol for att fa en bra benstallning . Hovis

jag har en bra utbildad hovslagare, dock vet jag inte hur bra hovvård hon fick som föl.

jag har en otroligt bra hovis... och det är jag som skrivit att man INTE ska korrigera vid vuxen ålder så de där svaret tycker jag borde varit till ngng annan..

Jag har ett halvblod som är tåtrång, han är 22år, ca 1.58 i mankhöjd. Att han är tåtrång har inte påverkat ridbarheten, han gick många år på ridskola innan han pensionär hos mig, då var han 17år. han är riden både i dressyr och hoppning utan problem.
Mvh Mia

Personligen tycker jag att innåttåade hästar har ett handikapp, precis som en kraftigt (eller lindrigt) innåttåad människa. Man kan få otroliga besvär med det och resten av kroppen eftersom det blir felbelastning, elle rhur jag ska säga.....
Jag anser att kraftigt innåttåade hästar inte kan bli spreciellt bra innom hoppning (i typ alla andra sporter dock) eller inte hålla så bra, eftersom det är ett handikapp precis som människor har...
Dock funkar innåttåade hästar utmärkt annars, det är väl kanske bara skoning eller "snubbligheten" som blir lite annorlunda..;)
men naturligtvis är det helt olika från häst till häst och endel funkar ju utmärkt(!), men jag tycker inte att man ska avla på såna hästar och om möjlighet korrigera felet som föl... men detta är ju bara vad jag tycker..:) Och med en bra hovis kommer man långt!:D

hur har det påverkat era hästar att dom är innåt tåade?

Så här såg min häst ut för 1,5 år sedan och det är väl ungefär så han ser ut i benställningen fram även nu. Tidigare var han dock mer inåttåad, har lyckats få honom lite rakar med täta verkningar.
frambog.jpg

Det är en arab, 12 år gammal, 156 cm i mkh och är en bra allroundhäst, tävlad upp till MSV i distansritt med placeringar (8 mil), LA dressyr, LD hoppning och C-nivå i western.

Han biljarderar en aning på höger fram annars okej.

Förutom att han är inåttåad fram så är han väldigt grund i hovarna där och de vill gärna flyta ut. Alltså måste han verkas rätt ofta, max 7-veckorsperioder helst bara 5 veckor och på sommaren kanske 3-4 veckor.

När han verkas så verkas insidan något mer så att hovarna inte ännu mer vinklas inåt.

Jag vet inte om några problem som uppkommit just pga inåttåheten, snarare att han haft problem med långa tår tidigare (kotledsinflammation). Däremot fick jag ta det piano med honom när han tränades upp som unghäst och verkligen balansera träningen så att kotor och knän inte tog stryk.

/Camilla

Jag tror det har med ridningen att göra om hästarna håller bra eller dåligt inte enbart genom frambensställningen.
Tyvärr hade jag en ponny som dels var väldigt inåtåad och framtung jag som var rätt liten hade rätt mycket problme med henne och tillslut så har hon blivit triangelmärkt just utav flertalet kotledsinflammationer.
Nu har jag även ett sto som jag har tävlat 140 hoppning med och hon har nu haft två kotledsinflammationer med 4 års mellanrum även hon är inåttåad. men detta tror jag inte beror på den delen. sista gången är jag säker på att jag red på dåligt underlag för länge (var tvugna att vara uppstallade för skolan).
Jag tror att avvikelser i benen inte behöver vara till bekymmer men kan vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 184
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 510
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 835
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka