INNAN igångsättning

Loppz

Trådstartare
Om hästen varit avställd/dräktig i 2-3 år, vad bör man tänka på INNAN igångsättning?

Mest så man inte sätter igång en sned häst och får problem längre fram.

Bör man kolla igenom hästen med vet?
Kolla tänder? (nästan giviet om det inte gjorts regelbundet)
Kolla hästen med ET?
Kolla hästen med massör?

Behöver man kolla igenom den riktigt ordentligen?

Vilket skulle ni gjort/inget gjort? Vad är rent ut sagt slöseri med pengar.

tack på förhand

Sv: INNAN igångsättning

så länge hästen känns och ser fräsch ut ser jag ingen anledning till att undersöka med vet.

skritt för hand, ca 2 veckor. tömkör även under den här perioden. powerwalka 2:a veckan.
skritta uppsuttet, max 10 min om dan i nån vecka.
utöka till 20-30 min i några veckor.
börja trava lite smått och utöka turerna allteftersom.
klättra, tömkör över bommar.
löshoppa!

börja inte träna på bana eller krävande jobb innan du fått upp grundflåset.

ta det lugnare är fortare, så undviker du att hästen får muskelansträngnigar åxå.

Okey, tack för ditt svar. Men igångsättningstips behöver jag inte:)

nej, d e klart du inte behöver det. hade du velat ha det, hade du väl frågat om det. :D

så mitt svar på din fråga: Nej. du behöver inte kolla upp hästen. om du inte känner för att slänga 2000 på det. kolla då hellre om nån elelr några månader.

Jag hade def kollat upp hästen!

När min unghäst var 3 tyckte alla det var onödigt eftersom han fungerade så himla bra men när han var 4, innan den mest krävande träningsperioden, så kolla de jag upp honom hos en vet som kollar rörelseschemat. Jag ville inte börja arbeta honom mera utan att veta att allt stod rätt till. Efter det har massör kommit o kollat honom rätt ofta (varannan vecka i perioder) och vi har hittat en kiro som inte hittade ngra snedheter eller fel på honom som vi tänk åka till minst 1 gång om året, gärna en gång i halvåret om tiderna passar.

Ok, jag fattar inte. Du hittar inga fel hos hästen, ändå kollar du honom och åker till kiropraktor när det inte behövs.
:confused::confused:

Hur skulle jag kunna vet att det inte är ngra fel om jag inte kollar det? Jag är ingen expert, därför tar jag hjälp av sådana.

Känns j*vligt onödigt att utnyttja min häst mkt goda exteriöra förutsättnignar och utmärka temperament "bara för att". Det är just sådana hästar som man har svårt att hitta fel på, de är glada och försöker in i det sista och klarar sig väldigt väl tack vare just sina goda förutsättningar. En mindre smidig häst med mindre bra gång ser man det tydligare om det är ngt fel, det svåra blir plötsligt väldigt svårt.

Mkt onödigt att börja bygga upp en unghäst utan att veta att den är rak och ren anser jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 184
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar